Prstová abeceda = vizuálně-motorická komunikační forma slovní povahy, různé polohy a postavení prstů k vyjádření hlásek, vizuální forma přesného mluveného projevu či psaného textu Historie prstové abecedy prstové znaky pro číslice u Egypťanů, Řeků a Římanů 7. stol. – vznik – mniši, učenci z diplomatických důvodů 8. stol. – poprvé popsán jednoruční, dvouruční i smíšený daktyl 1593 – popsána jednoruční abeceda určená neslyšícím: Melchor de Ybera 1620 – Pablo Bonet: publikování Yberovy abecedy, základ pro výuku neslyšících ve Španělsku 1866 – Francouz Blanchet nahradil daktyl daktylografií = vpisováním písmen ukazováčkem do dlaně, tato abeceda součástí komunikačního systému hluchoslepých 1. pol. 19. st. – daktyl mizí ze škol, po Milánském kongresu (1880 – uznána orální metoda) 20. st. – daktylní abeceda znovu proniká do škol 1957 – poprvé v pražské škole pro neslyšící 70. léta – znovu – zejména ve školách pro žáky neslyšící a se zbytky sluchu četné regionální odchylky Daktyl v legislativě Zákon č. 155/1998 Sb. o znakové řeči – oficiální kom. prostředek pro výuku SP - novelizace z 2008 – Zákon č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob Druhy daktylu Jednoruční Dvouruční Smíšený Dlaňový – taktilní forma (pro hluchoslepé) Postavení daktylu v jednotlivých metodách TK (totální komunikace) – rovnoprávné postavení OM (orální metoda) – používán v omezené míře BM (bilingvální metoda) – organickou součástí Výhody Snadno reprodukovatelný Rychlejší než písmo Ulehčuje diferenciaci flexe češtiny K pojmenovávání tam, kde chybí znak Nevýhody Nutné znát jazyk v psané podobě Hláskování Pomalejší tempo než mluvení Závislost od jemné motoriky ruky Pravidla daktylování daktylovat pravou (levou) rukou předloktí ve výši hrudníku, ne před ústy přibližovat se tempu mluvy plynulost daktylování pauzy mezi slovy a větami provádět přesně Literatura nText: Prstová abeceda. Doc. PhDr. Eva Souralová, PhD. – PdF UP, Olomouc. nKRAHULCOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce SP. nPOTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. nSOVÁK, M. Logopedie. nUHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie.