Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření Práce = specifická činnost člověka, charakteristická svým cílevědomým, individuálně i společensky významným zaměřením, umožňujícím uspokojovat základní potřeby člověka. Druhy práce: • tvořivá • mechanická • s převážně intelektuální činností • vyrovnané použití intelektu a motoriky • převaha manuální činnosti • práce vědecké, abstraktní povahy • práce umělecké povahy • práce technické povahy vyžadující zacházení s neživými materiály • práce technické povahy vyžadující zacházení s živou přírodou • práce s převahou interpersonálních vztahů • práce administrativní povahy Komplex požadavků jednotlivých profesí: 1) dosažené vzdělání 2) poznávací, volní a emotivní vlastnosti a schopnosti 3) speciální nadání – technické, matematické, umělecké, sportovní, vědecké apod. 4) zdravotní stav 5) organizační schopnosti, znalosti, zkušenosti 6) morální vlastnosti 7) vzhled 8) adaptační schopnosti, flexibilita, tvořivost apod. Profesionální orientace Rámcová představa: dlouhodobý proces, spojený s pedagogicko-psychologickou diagnózou, prognózou a s pedagogickou regulací. Skutečný stav: volba profese je často • dílem náhodných okolností • výrazně ovlivněna rodiči • v malé míře ovlivnění vlastním zájmem (14% – 18% žáků ZŠ) • každá doba má svoje atraktivní profese Ideální stav: Po dlouhodobém pedagogicko-psychologickém vlivu, vlivy volitelných předmětů, dlouhodobá diagnostika, podporování dlouhodobých zájmů apod. Etapy profesionální orientace: Etapa základní, obecné profesionální orientace • pochopení smyslu práce a základů její organizace, • jaký je její psychický i fyzický podíl, • probíhá od předškolního věku doma, ve škole a při dalších příležitostech Etapa profesionální aproximace (přiblížení) • znalost osobnosti žáka (studenta), jeho dispozic, potřeb, zájmů • znalost způsobů pedagogického ovlivňování, • orientace v profesních nárocích, jejich potřebách a výkonech Etapa profesionální selekce (výběru) a determinace (určení) • studijní typy žáků s výraznou studijní charakteristikou • studijní typy žáků s potencionální studijní charakteristikou • nestudijní typy s průměrným nadáním a se zaměřením na náročnější obory • nestudijní typy se zaměřením na méně náročné obory Problémy: • studijní se mohou později ukázat jinak a naopak • zájmům žáků (studentů) není z různých důvodů vyhověno • zájem se rozvíjí i vlivem profese, zážitkem situací během života apod., např. 68 dospělých respondentů z 2 200 explicitně uvedlo, že se na základě svého úspěšného ztotožňování se s fikční postavou rozhodlo pro konkrétní zaměstnání nebo studium nebo změnu oboru. Literatura: • HŘEBÍČEK, L. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření. In STŘELEC. S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. • KOŽÚCHOVÁ, M. Pracovná výchova a technické vzdelávanie na ZŠ. Bratislava: UK, 1993. • MOJŽÍŠEK, L. Pracovní výchova dětí a mládeže. Praha: SPN, 1979.