Některá „aktivní“ slovesa a slovesní vazby vhodné pro vymezování učebních cílů v kognitivní oblasti podle Bloomovy taxonomie CÍLOVÁ KATEGORIE AKTIVNÍ SLOVESO (slovesní vazba) 1.Znalost (zapamatování si) * konkrétních poznatků (termínů, faktických údajů) * postupů a prostředků zpracování konkrétních vědomostí (klasifikačních kategorií, kritérií, metodologie apod.) * všeobecných a abstraktních poznatků (zákonů, zevšeobecnění teorií a vědomostních struktur) definovat napsat opakovat pojmenovat popsat reprodukovat seřadit vybrat vysvětlit určit 2.Porozumění * převod (např. překlad z jednoho jazyka do druhého nebo převod z jedné formy komunikace do druhé) * interpretace (přeskupení, reorganizace nebo nový pohled na zapamatované, rozlišení podstatného od nepodstatného) * extrapolace (odvození, odhad důsledků nevyhnutelně vyplývajících z trendů a posloupností) dokázat interpretovat ilustrovat objasnit odhadnout opravit přeložit uskutečnit vyjádřit (vlastními slovy) vyjádřit ( jinou formou) vypočítat zkontrolovat změřit jinak formulovat 3. Aplikace * využití abstraktních a všeobecných vědomostí (pravidel, principů, zákonů, teorií, metod, technik, postupů, všeobecných myšlenek) v konkrétních situacích aplikovat demonstrovat diskutovat interpretovat (údaje) načrtnout navrhnout plánovat použít registrovat řešit uspořádat vyčíslit vyzkoušet prokázat uvést vztah mezi 4. Analýza (rozbor konkrétní informace, systému, procesu) * na prvky (části) * na vztahy mezi prvky * z hlediska principů uspořádání prvků a jejich vztahu analyzovat provést rozbor rozhodnout rozlišit rozčlenit specifikovat najít principy uspořádání 5. Syntéza * složení prvků a částí do předtím neexistujícího celku (do ucelené výpovědi, plánu nebo do množství operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, modelu formou: - vypracování individuálně specifické informace - vypracování operačního plánu - odvození souboru abstraktních vztahů kategorizovat klasifikovat zkombinovat modifikovat navrhnout zorganizovat reorganizovat shrnout napsat zprávu vyvodit všeobecné závěry 6. Hodnotící posouzení * posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů, metod, postupů, řešení a pod. z hlediska nějakého účelu podle: - vnitřních kritérií (věcná správnost, návaznost myšlenek, přesnost údajů, logická souvislost závěrů s předpoklady apod.) - vnějších kritérií (srovnání posuzovaného s jinými analogickými výtvory, především s těmi, které jsou považované za vynikající) argumentovat obhájit ocenit oponovat porovnat posoudit prověřit vybrat vyvrátit zdůvodnit zhodnotit podpořit názor srovnat (s normou) provést kritiku uvést klady a zápory