Základy pedagogické metodologie PROMĚNNÉ ORGANIZACE SEMINÁŘE ● Co je to proměnná? ● Operační definice proměnné ● Kvalitativní a intenzivní proměnné ● Závislé a nezávislé proměnné PROMĚNNÉ ● Proměnná ● Znak ● Veličina PROMĚNNÉ ● definujeme ● pozorujeme ● měříme ● vysvětlujeme vztahy mezi nimi Operační definice ● Abychom mohli s proměnnou pracovat, musí se operačně definovat. Musíme jí učinit měřitelnou. Např.: na hodnotu proměnné vědomosti v přírodopisu usuzujeme např. z výsledků didaktického testu. Hodnoty proměnných ● Proměnné nabývají různých hodnot např.: různý věk, různé počty bodů v didaktickém testu, různý prospěch z daného předmětu, různý typ střední školy, různá četnost vyrušování žáků ve výuce, atd. ● data proměnných tvoří aktuální pozorované hodnoty proměnných např.: 14 let, 38 bodů, chvalitebně, gimnázium, 18 vyrušení, atd. Typy proměnných podle měřítka ● intenzivní (existence uspořádání hodnot proměnné) - ordinální - existuje tam pouze uspořádání (hodnota x