seminární SKUPINOVÁ práce: elektronická učebnice IVZ II bi+CH Základní integrovaná témata - biologie: Vznik a specifikum života na Zemi Co je podstatou přechodu neživé přírody na přírodu živou? Fotosyntéza zabezpečuje život na Zemi Co je společné všem živým organizmům? Jak fungují živé organizmy ? Rozmanitost života jako důsledek dědičnosti a proměnlivosti SKUPINOVÁ SEMINÁRNÍ PRÁCE pro 2-3 studenty: CÍLE A ÚKOLY: Kompetence komunikativní, sociální a občanská, kompetence k učení a k řešení problému: VVC: 1, Student dokáže ve skupině vytvořit pracovní podmínky pro zpracování SP: A, - student si vybere téma a zapíše se do tabulky tiskacím písmem: příjmení, jméno, učo - student si najde 1-2 partnery pro spolupráci a kontrolu při zpracování tématu a domluví si způsob vzájemné komunikace - student vyhledá v poskytovně na IS MU tohoto předmětu seminární práci stejného tématu z r. 2006/07, 2007/08. Pokud téma nebylo zpracováno, může si vybrat cizí SP jako grafický vzor - student si uloží pro další zpracování vybrané téma – seminární práci z předešlých let a vyhledá další ODBORNÉ informační zdroje. 2, Student vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě: B, - student prostuduje, zkontroluje, doplní popř. opraví v seminární práci pro své téma: odbornou stránku, grafickou stránku a citaci použitých zdrojů!! Vzor: * STOCKLEYOVÁ, Corin, a kol. Velká ilustrovaná encyklopedie: fyzika, chemie, biologie. Český Těšín: Fragment, 2003. 384 s., s. 20, ISBN 80-7200-810-2. * Kol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Schválená verze 2007 [online], Praha, 2007[cit. 12.7. 2007], dostupné z www: . * Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Praha, schválená verze 2004 [online], [cit. 12.7. 2007] dostupné z www: . 3, Student naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje: C, - studenti téma společně prodiskutují a zpracují – připraví prezentaci daného tématu tak, aby odborné pojmy byly vysvětleny odborně správně, ale s ohledem na náročnost, vhodnou pro učitele 1. st. ZŠ (nikoliv podle náročnosti pro žáky ZŠ! Tzn. Učebnice pro ZŠ nejsou dostatečně odbornou literaturou pro tuto SP!). Za základ SP může být použita cit. prezentace z minulých let. 1. str: název tématu, klíčová slova, rok, identifikace všech autorů - studenti musí ve své prezentaci uvést veškeré informační zdroje a použitou literaturu, včetně citace autorů použitých obrázků, grafů či fotografií, ověřit a inovovat datum citace pro r. 2009. Není-li u obrázku, grafu apod. citace uvedena (viz vzor), musí ji student dohledat, nebo jej nesmí použít! Způsob citace dle normy naleznete na IS MU (Jak psát Bc, DP práci). 4, Student chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti. 5, Student kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí: D, Závěr SP - sebereflexe: - studenti společně vypracují 9 otázek na základní klíčová slova a souvislosti z vybraného tématu Výběr testových otázek na klíčová slova a souvislosti k tématu SP je v kompetenci autorů. Otázku začínejte aktivním slovesem. - studenti vypracují ke každé otázce autorské řešení (očekávanou správnou odpověď) - studenti připojí soubor OTÁZKY a autorské řešení odpovědí na konec prezentace. - studenti vloží prezentaci zakončenou SVOJÍ E-MAILOVOU ADRESOU do poskytovny předmětu v r. 2009 POSKYTOVNA ZS1BP_IVZ2 a ZS1BK_IVZ2 (2007, 2008 i 2009) JE PŘÍSTUPNA VŠEM STUDENTŮM. kontrola a e-learningové diskuse mezi AUTRY A VYUČUJÍCÍM bude zahájena 15.3. 2009. VLOŽENÉ PRÁCE MŮŽETE DISKUTOVAT VZÁJEMNĚ A NA PŘÍPADNÉ NEDOSTATKY, NEPŘESNOSTI, NEVHODNÉ FORMULACE, ŠPATNĚ CITOVANOU LITERATURU aj. TAK AUTORY UPOZORNIT. POSLEDNÍ DATUM ULOŽENÍ (ODEVZDÁNÍ K DISKUSI) VYPRACOVANÉ PRÁCE DO POSKYTOVNY ZS1Bp/k_IVZ2 2009 JE 1. 5. 2009!! V seminární práci vypracujete vlastní představu studijních materiálů, které OBSAHUJÍ KLÍČOVÉ POJMY, jež BY MĚL MÍT UČITEL 1. ST. ZŠ. ZVLÁDNUTY S POROZUMĚNÍM, NA ÚROVNI APLIKACE, tzn. ABY NEJEN SÁM CHÁPAL, ALE I NA PŘÍKLADECH DOKÁZAL VĚDOMOSTI APLIKOVAT VE SVÉ PEDAGOGICKÉ PRAXI. Tzn. budete si trénovat nejen odborné pojmy, které by učitel ZŠ měl znát, ale také dovednosti: aby učitel ZŠ pojmy dokázal vyhledat, zhodnotit kvalitu zdrojů a didakticky přizpůsobit myšlení učících se, na příkladech vysvětlit podstatné souvislosti. Takto zpracované materiály se pro vás mohou stát SEBEREFLEXNÍMI STUDIJNÍMI TESTY PRO VLASTNÍ AKTIVNÍ UČENÍ. Věříme, že pro Vás bude uvedený způsob studia zajímavý a s Vašim i našim odpovědným přístupem tak vznikne zajímavý studijní materiál. POKUD BY TENTO EXPERIMENT NEBYL ÚSPĚŠNÝ, MÁTE NA E-LEARNINGU PŘEDMĚTU VLOŽENY STUDIJNÍ PODPORY – PŘEDNÁŠKY, Z NICHŽ BUDE ZPRACOVÁNA BIOLOGICKÁ ČÁST ZÁPOČTOVÉHO TESTU. Konzultace Bi: PŘÍPADNÉ NEJASNOSTI MŮŽETE PŘIJÍT ZKONZULTOVAT V KONZULTAČNÍCH HODINÁCH - studenti KS: 27.2. 2009 ve 12.00 – 12.45 hod. Katedra biologie, Poříčí 7, přízemí. - studenti PS: každé pondělí 13.30 – 14.30 hod. na Kejbalech, nebo na Poříčí po domluvě termínu prostřednictvím e-mailu jedlickova@ped.muni.cz. Přeji vám i nám úspěšný start do nového semestru. Helena Jedličková seminární práce: elektronická učebnice IVZ ii Základní integrovaná témata – biologie - chemie biologie Č. učo Student Ukonč Téma seminární práce do Bi 1. J.G.Mendel Dědičnost kvalitativních znaků 2. Geny velkého účinku 3. Evoluce rostlin 4. Rozmnožování pohlavní a nepohlavní 5. Proměnlivost živých organismů 6. Základní přehled teorií o vzniku života pro Z 7. Aerobní glykolýza – „dýchání“ 8. Fotosyntéza 9. Heterotrofní Organismy 10. Proměnlivost živých organismů 11. Chemické složení živých organismů 12. Růst-kvantitativní změna živých organismů 13. Dědičnost živých organismů 14. Metabolismus živých organismů-obecně 15. Látkový metabolismus-přeměna látek 16. Energetický metabolismus-přeměna energií v živ. organ. 17. Autoregulace živých organismů 18. Geny malého účinku 19. Stavba a funkce listu 20. Dráždivost živých organismů 21. Podmínky života živých organismů 22. Genetika 23. Fylogeneze živých organismů-obecně 24. Metabolismus rostlin – základní informace pro Z 25. Rozmnožování živých organismů 26. Endotermie 27. Život obecně,živá soustava- jedinec, biologický druh 28. Stavba a funkce kořene 29. Potrava, výživa 30. Život obecně,živá soustava- jedinec, biologický druh 31. Ontogeneze jedince 32. Dráždivost a pohyb živých organismů 33. Stavba a funkce květu 34. Růst-kvantitativní změna organismů 35. Bazální metabolismus 36. Třídění rostlin dle nároků na výživu 37. CH. Darwin: Teorie o vzniku druhů přír. výběrem 38. Autotrofní organismy 39. Autoregulace živých organismů 40. Anaerobní dýchání 41. Evoluce rostlin 42. Stavba a funkce plodu 43. Endotermie 44. CH. Darwin: Teorie o vzniku druhů přír. výběrem 45. Potrava - výživa 46. Gen, vloha, lokus, alela 47. Transpirace a kapilarita u rostlin 48. Oparinova teorie vzniku života 49. Vývoj živočichů přímý a nepřímý 50. Projevy života chemie : : : : : : : : : :