Výukové strategie a organizace výuky Školní pedagogika Teorie vyučování (didaktika) Jaro 2009 Hana Filová, katedra pedagogiky PdF MU Organizace výuky = vyučovací formy Definice: Organizační forma výuky = způsob • uspořádání vyučovacího procesu • jak je organizovaná činnost žáků • jak škola a učitel pracují „navenek“ XXXX METODA = činnost, postup, cesta k cíli (methos) Organizace výuky - 3 platformy: 1. „Makro“ – úroveň (vnější): organizace školního roku, měsíce, týdne, dne (princip - „konkrétní události“ a křivka výkonu): roční plán školy a rozvrh hodin – ŘEDITEL, VEDENÍ ŠKOLY 2. Běžná forma: vyučovací jednotka (princip - dobrá forma): vyučovací hodina, výukový blok, projekt, exkurze, vycházka, výcvik, dílny, praktika,… individuální výuka; domácí příprava žáků - UČITEL 3. „Mikro“ – úroveň (vnitřní): organizace uvnitř vyučovací jednotky (princip - způsob organizace činností ve výuce): výuka frontální, skupinová, individualizovaná – UČITEL S DĚTMI 1. Vnější organizace: to, jak funguje škola (v jednotlivých ročnících a stupních) • Koncepce (proklamovaný způsob práce) • Organizace školního roku (roční plán školy) • Vnitřní řád školy – režim (školní řád) • Školní klima • Pravidla pro všechny zúčastněné (oficiální i skryté kurikulum) • Skutečný život školy – tradice, akce, události • Rozvrh hodin (týdenní pracovní režim každé třídy) 2. Organizační formy výuky: Vyučovací jednotky • vyuč. hodina tradiční = kombinovaná 45 min., struktura: zahájení – motivace (cíl) – diagnostika (zvládnutí dosavad.učiva, prekoncepcí) – expozice nového učiva – procvičení – aplikace – diagnostika výsledků učení – hodnocení - shrnutí a závěr) • specificky zaměřená (homogenní): motivační, diagnostická, expoziční, „procvičovací“ atd. • formálně specifická (podle prostředí): laboratorní práce, práce na pozemcích, dílny, vycházka, exkurze, odborný výcvik,…výukový blok v ITV, projekt, … individuální výuka (např. klavír, balet,…1 U + 1 Ž),...domácí příprava na vyuč. 3. Organizace činnosti uvnitř vyuč. jednotky: Dělí se podle specifického typu pedagogické komunikace U-Ž, Ž-ŽŽ v hodině: • Frontální (hromadná) výuka • Skupinová výuka • Individualizovaná výuka Frontální (hromadná) výuka • tradiční forma: Výhoda: rychle – U může bezpečně a spolehlivě předat všem žákům, co je třeba (výklad, ukázka, procvičení, test a zkoušení) Nevýhoda: pasivita žáků, různá míra (ne)pozornosti (podle místa ve třídě – komunikační zóny), formálnost komunikace, nepřehlednost apod. Skupinová výuka = progresivní forma rozvíjející kompetence pro týmovou spolupráci; realizuje se jako KOOPERATIVNÍ UČENÍ (H. Kasíková): Principy: • komunikace tváří v tvář (naslouchat ostatním a vyjadřovat své názory) • dělba rolí (experti) • převzetí odpovědnosti za společný úkol všemi členy (individ. zodpovědnost a společný zájem) • nutnost prezentace výsledků a vyhodnocení práce skupin Tvorba skupin: velikost (optim.=5) a složení (diferenciace) • homogenní • heterogenní Skupinová výuka Výhoda: zaměstnává děti aktivizujícím způsobem, umožňuje diferenciaci výuky, rozvíjí komunikaci a kooperaci Nevýhoda: možnost, že někteří žáci se „schovávají“, „vezou“ (lze to mít pod kontrolou), někteří učitelé nemají rádi ruch, který s ní souvisí Individualizovaná výuka Umožňuje přizpůsobit nároky výuky každému žákovi podle jeho možností a individuálních předpokladů formou: • různě náročných úkolů • různě tematicky zaměřených úkolů (individ. zájmy) • různě dlouhého času, který dáme dětem k dispozici (Mastery Learning) Individualizovaná výuka Výhody: • umožňuje vzdělávací inkluzi (rovnocenné začlenění všech dětí) • všichni mohou mít úspěch (na své úrovni) – zaostávající i talentovaní • opodstatňuje konstruktivistické pojetí výuky a slovní hodnocení zaměřené na osobní pokrok „Nevýhody“: • pro „tradiční“ učitele – přijmout fakt, že každý má jiné předpoklady, a proto všichni nemusí umět všechno stejně dobře • vyšší nároky na diagnostickou práci učitele a přípravu úkolů • vyžaduje specifické formy hodnocení - optimální je slovní hodnocení – nelze porovnávat žáky navzájem Výukové strategie (Pasch 1998, s. 195) • = promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky; Integrují v sobě „správnou“ kombinaci metod, forem, prostředků a podmínek výuky 3 základní strategie: • Deduktivní • Induktivní • Sociálně zprostředkovaná výuka 1. Deduktivní výuka • Typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“ • Schéma: • Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek • Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“) • Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění) • Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí - neumí) 2. Induktivní výuka (problémová) – AUTENTICKÉ UČENÍ • = typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí), • rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se) • Schéma: • problém – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení • objevování významu pojmu nebo teorie • použití, ověření v autentických situacích • Vyhodnocení výsledků a POSTUPŮ Autentické učení (Pasch, 1998, s. 149) = „skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM) • Založené na bádání, zkoumání • Používá autentických metod (z běžného života) • Výsledkem je produkce (nikoli reprodukce poznatků) 3. Sociálně zprostředkovaná výuka: • Moderní koncept edukace pro 21. století: děti se učí společně a od sebe navzájem • Kooperativní učení • Simulace • Hraní rolí Děkuji za pozornost! Literatura: PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1996. Aj. didaktiky