J. Břicháčková Su Je škoda, že to srovnání alespoň s jedním jiným světadílem neuvádíte. Možná se Vám to nyní nezdá, ale je to na této otázce to nejtěžší. Hetnerovo schéma je poměrně jednoduché, dvě hetnerova schémata také, ale vyvozování odlišných a společných charakteristik vyžaduje přemýšlení a tvůrčí přístup. Zkuste si načrtnout každý pro sebe osnovu, co budete na vybraných kontinentech srovnávat !!! (odlišnosti v geologickém složení, reliéfu, osídlení, historii apod.) Z. Bumgartnerová D U prezentace je třeba si uvědomit, že lze mezipředmětové vztahy rozvíjet i na zdánlivě odlišných akcích, které jsou však pro oba předměty přínosem. V zimě se na kurzech žáci dostávají do odlišného prostředí a lze jim vysvětlit mimo jiné i pojmy z oblasti cestovního ruchu. Su U srovnání – pozor na některá tvrzení. Vycházejte z předpokladů pro různá odvětví a samozřejmě i z historie. Např. rozvoj hutnictví a těžkého průmyslu, který byl na Slovensko lokalizován má svoje důvody z hlediska vývoje státu jako země „soc. tábora“. Vyhýbejte se srovnáním, která nemůžete doložit. K. Damborská D U mezipředmětových vazeb lze vycházet i z pedagogické literatury. U přípravy na hodinu máte uvedeny cíle i dovednosti, ale bylo by dobré, abyste si ji udělala celou podle schématu – příprava, které máte uvedeno ve studijních materiálech. SU Máte stručně charakterizován celý prostor, ale vliv přírodních podmínek na hospodářství tam není. Je třeba obě části srovnat a konkrétně doložit jaký vliv na hospodářství má např. poloha, geologická stavba, reliéf…. – vše tam je, ale bez vzájemných souvislostí. Roli u přírodního potenciálu hraje také reliéf z hlediska rozvoje dopravy – jaké umožňuje spojení nebo i charakter říční sítě… J. Najmon D Obě části jsou zpracovány přehledně a teoretická část poskytuje možnosti různého přístupu k vedení hodiny – mohou svoje názory na umístění hospodářských aktivit obhajovat apod. Su Je opět zpracováno přehledně rovnou do příslušného vlivu jednotlivých charakteristik. Ošemetná je poloha, ze které vychází i klima a šířkové a výškové stupně nejen pobřeží oceánu. Nevidím v tom však chybu, jen uvědomění. M. Brhlová D Není to špatné. Je však třeba jít do důsledků – v opěrných pojmech se neobjevuje klima – cirkulace atmosféry. Pokud je v cílech také důraz na krizové jevy v ČR, pak tam nejsou vůbec – mohou to být sesuvy, přívalové deště, či další poruchy atmosféry – blesky atd. Neměl by chybět sociální aspekt – způsob ochrany a monitorování kriz. jevů. Su Je to zpracováno přehledně. To porovnání bude vždy upřesněno a bude Vám ponechán prostor pro Váš výběr. Vyberte si tedy na to srovnání jeden kontinent. Jinak je to velmi rozsáhlé. J. Javorský D Je tam toho hodně. Bylo by dobré dopracovat to do podoby modelové přípravy. Su Pozorně se podívejte na družstevnictví. Pokud mluvíte o státních statcích – napište také kde a proč vznikali (hraniční oblasti). Jaké cíle sledovalo zem. Před rokem 89 (soběstačnost). Které plodiny a v návaznosti, který potrav. M. Koláčná D Teoretická část podrobná, dobře zpracovaná. Výzkum v didaktice geografie je pouze doplňkem. Šlo o tu další část – o terénní výzkum a jeho aplikaci do výuky. V modelové přípravě by bylo třeba stanovitz konkrétnější – měřitelné cíle. Jinak v pořádku. Su Přehledné, dobře zpracované. V. Havlíková D Teoretická část v pořádku. Modelová příprava rovněž. Aby to nebylo příliš do formálních kompetencí bylo by dobře stanovit, co konkrétně se v této hodině naučí. Su Zpracováno přehledně a dobře. D. Chalupová D Stručné, přehledné, dá se rozvíjet do podoby modelové přípravy. Jednotlivé dovednosti by bylo třeba charakterizovat podle uvedené literatury. Stačí jeden titul. Su Rusko je přehledné historicky, je tam třeba vyvodit z čeho vychází hospodářský potenciál Ruska v jednotlivých obdobích. Struktura a dynamika – přehledné. J. Morev D Kladení otázek a vytváření testů je jednou z klíčových kompetencí učitele. Je třeba najít více pasáží z obecné didaktiky k otázkám. Pak by bylo vhodné ukázat typy otázek na faktografii – znalosti, na znalosti s porozuměním, syntézu, aplikaci. Su Jsou uvedeny jednotlivé charakteristiky. Je třeba vybrat si alespoň jednu dvojici a srovnat je vzájemně po jednotlivých charakteristikách – v čem se liší. Krajiny hornatin – komplexní geograf. charakteristika má i část socioekonomickou, ta tam chybí. O. Janovec D Teoretická část – geografie má vztah ke konkrétnímu místu. V záměrech udržitelného rozvoje hraje také podvědomí o nerovnoměrném rozdělení surovin na světě. Modelová příprava bude kompletní až se budete držet předlohy. Je docela důležité, pro kterou třídu projekt je apod. Projekty mohou být zadávány i problémově. V tématech chybí obnovitelné a neobnovitelné zdroje. Zanedbatelné nejsou ani vojenské konflikty a hrozba války. Su Oblasti jsou vybrány dobře. Méně se z textu dozvídáme o jednotlivých přírodních charakteristikách a jejich vlivu na hospodářství. I když jsou další krasové oblasti v ČR velmi malé, přesto je musíte zmínit – Javoříčský, Mladečský kras, Jesenický kras apod. Pozor na chyby! U Jedovnic se netěžilo uhlí, ale železná ruda, uhlí se používalo dřevěné… V. Smékal D Příprava dobrá. Je to napsané opět dobře, ale může se do tohoto tématu vejít i kousek historie. Většina předmětů, které se začaly vyučovat měla svoje opodstatnění během historického vývoje. Ten si potřebu výuky zeměpisu vynutil. Su Dobře zpracované. U minerálních pramenů uveďte zdroje. E. Homolkova D Příprava v pořádku. Teoretická část – oceňuji práci s překladem. Každý si musí najít své stanovisko. Text článku je diskutabilní, ale výuka zeměpisu má analogii i v historickém pojetí geografie - od geografie „objevitelské“ přes geografii popisnou až po geografii, která učí chápat vztahy a souvislosti, což je základem k rozhodování o změnách v krajině, která nás obklopuje. Su Dobré, ale větší část by se měla věnovat jednotlivým regionům a vzájemnému propojení přírodních a socioekonomických charakteristik – to, co máte v celkové charakteristice. Např. vliv reliéfu na dopravu v jednotlivých oblastech apod. ČR- dobré. R. Fabeš Su Asie – v pořádku. ČR by mohla být zpracována podrobněji. R. Bártová D Teoretická část v pořádku. Modelová příprava – význam tam hraje to schéma, které v přípravě chybí. Su Podrobně a dobře zpracované. Z. Křížová D Teoretická část – dobré, společně s textem R. Bártové to bude ucelené, obě jste zpracovali podle svého úsudku a literatury. Modelová příprava je nekonkrétní. Může se Vám také stát, že žáci žádnou dovolenou v zahraničí neabsolvovali. Bylo by lepší multikulturní výchovu postavit např. na zkušenostech z ČR, i když máme k multikulturní společnosti hodně daleko. Su Zpracováno přehledně a dobře. Didaktickou část jste nemusela, tu jste měla v předešlém zadání. J. Šmejc D Zpracováno přehledně. Skupinová výuka podrobně – je třeba uvést zdroj. Su D. Solnička D Teoretická část. Kladem je uvedení diskuse o tomto způsobu hodnocení. Nedostatkem je uvedení zdrojové literatury, která se k oběma způsobům vztahuje. Modelová příprava je nekonkrétní. Správně je uvedeno, že má terénní výuka několik fází. Pokud popisujete, co v jednotlivých fázích dělat, pak by tam měl seznam navštívených míst být. Pokud jsou uvedeny otázky, které by měly podporovat mezipředmětové vazby, musí být konkrétní – stačí uvést jeden či dva příklady na znalost s porozuměním či aplikaci. Mezipředmětové vazby s biologií – dobré. Je však třeba zkusit udělat řešení, zda od toho opravdu dostanete, co jste očekávali. M. Novák D Přehledné, dobré. Teoretická část – přehledná, postačuje. Možná by byl vhodný výběr těch strukturních prvků, kterým budete dávat přednost při výběru učebnice. Su Pozor na tu polohu. Poloha těchto států zvyšuje závislost rozmístění obyvatelstva na výškové stupňovitosti. Velká města nejsou jen při pobřeží. La Paz leží v nadmořské výšce od 3500 m a má několik milionů obyvatel… ČR v pořádku. M. Kellnerová D Zpracováno podrobně a dobře – obě části. Su J. Amerika – přehledné – dobře vyvozené. ČR – bylo by dobré uvést u jednotlivých oblastí, proč tam byl průmysl lokalizován. H. Konečná D Význam her – dobré. Příklady jsou jednostranné a vybrané z dostupných zdrojů. Jsou zaměřeny především na faktografii. Fungují také jiné hry i počítačové, jako stavba měst, deskové strategické hry, ale to vše je spíše na zeměpisný kroužek. Su J. Amerika – začíná lépe, pak zdůvodnění mizí. ČR dobré. L. Šenkeříková D Přehled je uvedený i literatury. Příprava je naznačena zpočátku dobře, potom nekonkrétní – když motivační otázky, tak jaké?; když skupinová práce, tak konkrétní zadání. Su Zpracováno podrobně. Japonsko a Čína by mělo být zpracování podobně jako u ČR – porovnání. Je to zpracováno tak, že se to dá dopracovat do srovnávací podoby. M. Masopustová D Teoretická část – přehledné. Dá se zaměřit různými směry. Dva jsou dominantní – počítačová gramotnost a např. využití technologií GIS k rozhodování v krajině nebo environmentální aspekt výuky zeměpisu. Příprava – dobré včetně prezentace. Káňa D Přehledně. Su Kras – podrobné, přehledné. Amerika, Kanada – podrobné, ale dát do vztahu – přírodní složka – vliv na rozmístění průmyslu. D. Chárová D Pracovní list dobrý – je však třeba určit pro jaký je to ročník. Vybrat klíčové pojmy, uvést zdroj. Teoretická část – podnětná. Su Některé části jsou obecné. Pokud se někde objeví nějaká zmínka, je třeba ji vysvětlit – např. Apartheid. Nabib neleží ve vnitrozemí, z kontextu to tak vyznívá. U ČR pozor na některá „klišé“ a nepřesnosti. U řady tvrzení je třeba dodat proč tomu tak bylo. S. Mičolová D Není to konkrétní. Dotazník na vypracování analýzy nestačí. Cíle by měly být konkrétnější a měřitelné. Su Vypracování neodpovídá zadání. Je třeba vzít jednotlivé geograf. charakteristiky a uvést konkrétn opady na hosp. činnost nebo rozmístění obyvatelstva. J. Vrbová D Teoretická část Je tam zpracováno více témat. Hodilo by se uvést k definicím autory a podívat se lavně na def. geografie či zeměpisu. Mez. Charta nevyšla jen v roce 1992, ale je inovovaná verze na internetu k širší diskusi. Modelová příprava Chtělo by to logicky uspořádat a zadat si konkrétní cíle, co budou žáci umět. Nepište do scénáře – zadáním vodných otázek – vhodné otázky vytvořte. Su Není tam to základní – srovnání. Předpoklady pro zemědělskou či průmyslovou výrob a porovnání. ČR – vezměte si jednotlivé ukazatele a opravdu porovnejte – ČR – Evropa-Svět. M. Lucie D Předmět je povětšinou vnímán podle toho, kdo ho učí. Dá se tato otázka koncipovat i s otázkou, zda je zeměpis lehký nebo těžký předmět. Konkrétně lze uvést kdy je lehký a kdy těžký. Su Přehledné. Z. Mucha D Teoretická je zpracována dobře. V modelové přípravě konkrétnější cíle. Su U zahraniční chybí srovnání po složkách. P. Janigova D Teoretická. Pokud uvádíte příklady využití místní krajiny, pak by tam měly ty konkrétní příklady být. Modelovou přípravu jsem podobnou už viděl a je nekonkrétní, cíle neměřitelné. Su ČR – pozor na nepřesnosti. Mimochodem, stejnou přípravu jsem už také zhlédl i se stejnými pravopisnými chybami. Neřeším, kdo si ji někde stáhnul první, ale byl by dobré něco k této otázce nastudovat a umět jednotlivé etapy vysvětlit. L. Plachý D Teoretická část velmi strohá. Charta nemá jen verzi z roku 1992. Měl by se vymezit její dopad, proč vznikla a je obnovována. Příprava je zcela nekonkrétní. Páce na přípravě spočívá v tom, že zadání mohu v hodině použít. Pokud zadám samostatnou práci, pak konkrétně. Su Přehledné, ale může se použít i vnitřní členění na jednotlivé oblasti. Použitá zpráva o stavu ŽP. K. Strnadová D Teoretická i praktická – vhodné. Su Nevím kdo a od koho, ale už jsem toto zpracování četl. Japonsko i Čínu srovnejte podobným způsobem jako vybraná města. O. Syrový D Teoretická – dobře. Mohou být uvedeni i další autoři – Niemark nebo Tolingerová. Su Málo objasněná poloha. Má více možností, ovlivňuje více faktorů. L. Wojnarova D Zpracováno přehledně a pěkně. Děkuji za opravení názvu – není to ITC, ale ICT. Su Vždy je třeba dodat důsledek zpracované charakteristiky na hosp. a roz. obyv. Pozor na některé překlepy – RVHP nevznikala od roku 1949 do roku 1991. M. Vachutka D Teoretická – je podrobná. Může být uvedeno více zdrojové literatury. Geocaching a výuka není zpracováno. Su Charakteristika je podrobná. Jen je opět potřeba ty jednotlivé podmínky zhodnotit a dát do souvislostí. U ČR opět chybí srovnání. M. Vaňáč D Teoretická – dobré. Modelová příprava – otázky v pořádku. Mohl jste uvést příklad textů pro práci. Su Dobré. T. Voldřich D Teoretická – dobré. Modelová příprava – odbyté. Su Větší důraz na důsledky jednotlivých charakteristik.