1 PedF, katedra geografie 1 Ze2MP_TGP0 Teoretická geografie jarní semestr 2008/2009 PedF, katedra geografie 2 Organizace kurzu Přednášky ­ účast dobrovolná, vývoj vědecké disciplíny a řešení nových paradigmat. 1x za 14 dní (17.2., 3.3., 17.3. a 31.3.) Podmínky k zápočtu : Samostatná práce ­ studium odborného textu Prezentace zadané práce v zápočtovém týdnu PedF, katedra geografie 3 Obsah a předmět kurzu Přednášky 1. Vymezení geografie jako samostatné vědy. Řešení dilemat v rámci geografie. 2. Teorie systému. Metody ­ výzkum a jeho aspekty. 3. Paradigmatický vývoj geografie. Paradigma v geografii. 4. Výzkum a témata výzkumu v geografii. 2 PedF, katedra geografie 4 Literatura k studiu Povinná BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D. Teorie regionálního rozvoje (nástin, kritika, klasifikace). Praha: Karolinum, 2002. 212 str. ISBN 80-246-0384-5. DEMEK, J. Teoretická geografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 221 s. MEČIAR, J. Teoretická geografie ve školách? Biologie, chemie, zeměpis, Praha: SPN, 10, 5, od s. 241-243, 4 s. ISSN 1210-3349. 2001. SKOKAN, L. Úvod do teorie geografie. Vyd. 2. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003. 147 s. ISBN 80-7044-482-7. PedF, katedra geografie 5 Základy vědecké disciplíny Věda = systematická lidská činnost, která produkuje nové poznatky. Proces systematického racionálního průzkumu reality a poznávání jejich zákonitostí prostřednictvím soustavy zobecňujících pojmů, hypotéz a teorií. PedF, katedra geografie 6 Základní znaky vědecké disciplíny Objekt studia Aspekt studia Hypotézy Metody Paradigmata Teorie Instituce Literatura 3 PedF, katedra geografie 7 Objekt studia Co vědní obor studuje, jaký materiální jev nebo jakou duchovní kategorii badatel zkoumá; část reálného světa, jíž se věda zabývá. Skokan, L.:Úvod do teorie geografie I., Ústí nad Labem: PedF UJEP, 1998, 197s.(str.53) PedF, katedra geografie 8 Aspekt studia Širší oblast reality, kterou se daná věda soustavně zabývá, ale jejíž existence v momentě poznávání nezávisí na vědomí poznávaného subjektu a tedy v podstatě ani na existenci dané vědy. Jaká stránka studovaného objektu vědce zajímá, pod jakým ,,úhlem`` objekt studuje, pro geograficky aspekt je charakteristický prostorový, územní aspekt. Skokan, L.:Úvod do teorie geografie I., Ústí nad Labem: PedF UJEP, 1998, 197s.(str.52) Ontologický ­ co poznáváme Epistomologický ­ jak poznáváme PedF, katedra geografie 9 Hypotézy Vědecky zdůvodněný, s dosud známými fakty logicky nerozporný, ale dosavadní praxí zatím nepoznaný předpoklad. Je začátkem poznávacího postupu; je to domněnka, předpoklad, v němž se na základě určitých faktů (objektivních faktorů, nepochybných postulátů) dochází k závěru o existenci, souvislostech nebo příčinách nějakého jevu, tento závěr není dosud plně prokázán. V procesu ověřování se vědecká hypotéza mění na vědeckou teorii. Skokan, L.:Úvod do teorie geografie I., Ústí nad Labem: PedF UJEP, 1998, 197s.(str.53) Předběžné mínění o procesu nebo jevu, které se utváří na začátku jejich studia na základě shromážděných informací a zkušeností. Riedlová, M .,Demek, J.,Pech, J.:Úvod do studia geografie a Dějiny geografie, SPN, 1980, 158s,(str.52) 4 PedF, katedra geografie 10 Metody Získávání znalostí o určitém objektu zájmu pomocí pozorování a dedukce. Postup nebo návod, jak získávat správné poznatky, prostředek poznání. 2 typy metod: 1. kvantitativní výzkum, založený na sběru a kvantitativním zpracování dat, 2. kvalitativní výzkum, snažící se o pochopení a porozumění. PedF, katedra geografie 11 Paradigma Dobový vzorec vědeckého myšlení. Zabývá se tím, aby věda byla užitečná. Komplex názorů a koncepcí určujících v dané historické etapě volbu vědecké problematiky i způsob jejího řešení. Skokan, L.:Úvod do teorie geografie I., Ústí nad Labem: PedF UJEP, 1998, 197s.(str.53) Modely velkého měřítka se specifickými rysy, jen zřídka bývají konkrétně formulována jako ostatní modely, zabývají se spíše přístupem k výzkumu reálného světa než samotným reálným světem. Chorley, J. R.,Haggett, P.: Models in Geography(str.26), Skokan, L.:Úvod do teorie geografie (str.53) PedF, katedra geografie 12 Teorie Relativně ucelený systém zobecněných a dosavadní praxí prověřených tvrzení o podstatných souvislostech a zákonitostech určité oblasti reality. Je komplex názorů, představ a myšlenek zaměřených na vysvětlení jevu; nejrozvinutější forma vědeckého poznání, podávající systematický zobecněný obraz o zákonitostech a podstatných souvislostech té oblasti skutečnosti, která je jejím předmětem; je potvrzena experimenty, propočty, praxí. Skokan, L.:Úvod do teorie geografie I., Ústí nad Labem: PedF UJEP, 1998, 197s.(str.53) 5 PedF, katedra geografie 13 Instituce Výzkumné instituce a zařízení Vysoké školy Akademie věd ČR Specializovaná pracoviště ministerstev a státních organizací PedF, katedra geografie 14 Literatura Prezentace výsledků vědy pro odbornou a laickou veřejnost. Odborná periodika. Odborné knihy. Impaktované a neimpaktované časopisy. PedF, katedra geografie 15 Základy geografické disciplíny Geografie = věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi. 3 základní dělení geografie: 1. fyzická geografie (geomorfologie, klimatologie, hydrologie, biogeografie, pedogeografie, krajinná ekologie) 2. humánní (socioekonomická) geografie (geo obyvatelstva a sídel, geografie průmyslu, zemědělství, dopravy služeb, cestovního ruchu a rekreace) 3. regionální geografie a regionální rozvoj Někdy se zvlášť vyčleňuje: 4. kartografie, geoinformatika, GIS, DPZ 6 PedF, katedra geografie 16 Objekt geografie Je krajinná sféra. Skokan, L.:Úvod do teorie geografie I., Ústí nad Labem: PedF UJEP, 1998, 197s.(str.55) Přírodní a socioekonomické geosystémy různých hiearchických úrovní. Demek, J.: Teoretická geografie: Principy a problémy, Brno:GgU ČSAV, 1974, 77s. (str.64) PedF, katedra geografie 17 Dilema v geografii 4 základní dilemata, která jsou předmětem zájmu geografů. 1. Monismus x dualismus 2. Idiografie x Monotetismus 3. Pozitivismus x Normativa 4. Teorie x Aplikace PedF, katedra geografie 18 Monismus Existuje jedna geografie. Základem je příroda, která ovlivňuje rozvoj člověka Objektem geografie - krajinná sféra (fyzickáa socioekonomická sféra). Předmět geografie ­ studium vztahů mezi přírodou a lidskou společností). Angloamerická škola - Richard Hartshorne (1899 ­ 1992) zavedl do geografie pojem prostorová diferenciace ­ územní hierarchie sociálních a fyzikálních prvků. 7 PedF, katedra geografie 19 Dualismus Existují dvě geografie (fyzická a sociální). FG ­ Předmětem je výzkum vztahů a vazeb mezi prvky a složkami fyzicko-geografické sféry. SG ­ Objektem studia je lidská společnost. Předmětem je výzkum vztahů a vazeb mezi prvky a složkami socioekonomické sféry. Vyčlenění člověka ze společnosti Německá škola - Alexander von Humboldt (1769 ­ 1859); Alfréd Hettner (1859 ­ 1941) PedF, katedra geografie 20 Idiografie x Monotetismus Idiografie ­ disciplína zabývající se specifiky, zvláštnostmi, jedinečnostmi, nezákonitostmi. Monotetismus ­ disciplína zabývající se formulací všeobecně daných zákonitostí. PedF, katedra geografie 21 Pozitivismus x Normativa Pozitivismus ­ zabývá se vším, co je předem dané a možné kvantitativně vyjádřit. Normativa ­ směr, který udává cestu, jak by to mělo být... 8 PedF, katedra geografie 22 Teorie x Aplikace Teorie ­ relativně ucelený systém zobecněných a dosavadní praxí prověřených tvrzení o podstatných souvislostech a zákonitostech určité oblasti reality. Aplikace ­ použití teoretických výsledků v praxi. Proč se neuplatňují geografické aspekty v praxi? Nízká míra adaptibility. PedF, katedra geografie 23 Současná geografie 3 přístupy: Pozitivistický (současný stav rozvoje regionu/města) Kritický (data jsou srovnávána s jiným regionem) Normativní (jak by to mělo být správně) Využití při strategickém plánování! PedF, katedra geografie 24 Zadání práce! 9 PedF, katedra geografie 25 Zadání tématu Vytvořte čtveřice Vybraní jednoho tématu Nastudujte literaturu Připravte power pointovou prezentaci Odprezentujte zadané téma PedF, katedra geografie 26 Struktura prezentace Obsah Časové vymezení období Hlavní obecné hypotézy, myšlenky a znaky Hlavní představitelé + jejich nejvýznamnější myšlenky Přínos pro geografii PedF, katedra geografie 27 Představení prezentace Ve zkouškovém období Max. 10 slaidů Prezentace max. 20 minut Úspěch = zápočet