Projektová výuka Znaky INTEGROVANÉ (tématické) VÝUKY: n výběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo n pro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštností n motivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků n výběr forem ze sociálního hlediska je na učiteli, nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním individuální práce n používané metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty/přírodninami, práce s učebnicí/encyklopedií/mapou/atlasem/určovacím klíčem/internetem). n výběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín (např. fyzika, chemie, biologie, geografie, historie) n na závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. n INTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. n Liší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Cílem projektu je vytvoření výsledného produktu (knihy, výstavky, dopisu starostovi, … n Projekt by měl pomoci zodpovědět žákům otázku stanovenou v úvodu projektu. – více Kratochvílová,J.: Projektová výuka… Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2. Paretovo pravidlo Proč projektová výuka: n Je cílená, promyšlená a organizovaná n Žák získává intelektuální znalosti i praktické dovednosti n Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele n Je koncentrována kolem základní ideje, základního tématu n Komplexně ovlivňuje žákovu osobnost n Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení n Pedagog je v roli konzultanta n Nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu n Má praktické zaměření a směřuje k rozvoji životních dovedností (ANALÝZA, SYNTÉZA, ORGANIZACE, KRITICKÉ MYŠLENÍ) n Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení n Je založen na týmové spolupráci dětí (SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI) n Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti Rizika projektové výuky: n náročnost pečlivé přípravy (negativum z hlediska učitele) n nároky na manažerské schopnosti učitele n časová náročnost n problém hodnocení projektů n výdaje spjaté s realizací projektu n žák nemusí být vybaven potřebnými kompetencemi Vhodné podmínky pro průběh projektu: n zdroje n čas n obsah a cíl projektu n zkušenost n motivace n podpora školy a veřejnosti n autonomie učitele n kvalitní profesní příprava Rozdělení projektů: Hledisko třídění: n navrhovatel n účel projektu Typy projektů: n spontánní žákovské n uměle připravené n problémové n konstruktivní n hodnotící n cíl- estetická zkušenost n cíl- dovednost n informační zdroj n délka projektu n prostředí n počet zúčastněných n způsob organizace n volný n vázaný n krátkodobý n střednědobý n dlouhodobý n školní n mimoškolní n individuální n společné n jednopředmětové n vícepředmětové Fáze projektu: n přípravná n realizační n hodnotící Co je pro projekt důležité: Vyspělost organizace: n struktura n nastavení procesů n kompetence Osobnost manažera: n sociabilita n organizace n režie n prezentace Jak definovat projekt: n vymezit cíl n vymezit rozsah n vymezit zdroje n vytvořit harmonogram n negativní vymezení n vymezit s kým Jak řídit projekt: n rozdělit kompetence n určit pravidla n kontrolovat n na pozadí projektu je učitel stále učitelem se všemi povinnostmi Jak vyhodnotit projekt: n splnění cíle? n dodržení harmonogramu? n využití zdrojů? n sebereflexe, přínos Jak prezentovat projekt: n např.: způsobem workshopu n konferenční přednáška n jednoduchá publikace n plakáty n Výstavy, krátké dokumenty,………… Něco o historii: n pojem projekt se objevil už v 18. století n J. Dawey n W. H. Kilpatrick n V. Příhoda n 6O. léta- návrat projektové výuky n 90. léta- objevuje se i v Čechách A co dnes?: n Národní program rozvoje vzdělávání v české republice n RVP ZV n ŠVP Současné projekty: n Krajina za školou n Všechny tváře města n Co by tomu řekl Napoleon n Malý princ n Badatelé v Africe n Přijede k nám Harry Potter n Hlavou k výbuchu n … Mé zkušenosti: n Půda n Strom n Hrnečku vař n Ptačí budky n Co můžeš potkat v lese- vrstevnické učení (9. ročník – 3., 4. ročník) n Po stopách vydry-ITV Navrhni svůj vlastní projekt: n název n cíl n harmonogram n prostředky n účastníci n mezipředmětové vztahy n dovednosti n návrh řešení Konec Děkuji za pozornost.