INTEGROVANÁ VÝUKA Z POHLEDU BIOLOGIE Integrovaná výuka je významný vývojový trend našeho vzdělávání. Praktické zavádění a širší využívání integrované výuky a integrovaných učebních předmětů na 2. stupni ZŠ je spojeno s řadou problémů, nedůvěrou k takto strukturované výuce a k podstatě integrovaného kurikula, umožňuje však ucelený pohled na vymezenou problematiku. Integrovaná tématická výuka a RVP: Předmět může vzniknout z jednoho vzdělávacího oboru nebo integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů. RVP umožňuje integraci na úrovni témat, tématických okruhů i vzdělávacího obsahu celých vzdělávacích oborů. Pozitiva *předmět studia žáků tvoří jeden celek a jednotlivé části učiva vzájemně úzce souvisejí *vede k odpoutání se od jednooborových učebnic, podporuje práci s jinými učebními texty *zavádění interdisciplinárních témat *činnostní učení a rozvoj životních dovedností *začlenění žáků, kteří nevyhovují představě běžné třídy Negativa: *neexistence učebních textů, jejichž koncepce by vycházela z integrovaného kurikula a zásad integrované výuky *nepřipravenost vyučujících k integrované výuce *nedůvěra odborníků, vyučujících a širší veřejnosti (rodičů … ) *malá propracovanost řešení problematiky didaktické transformace vědních poznatků na didaktizované poznatky pro integrovanou výuku Hledisko žáka: *ohleduplnost *dokončování *úcta tvořivost – vidět nové způsoby jak řešit problémy *plánování řízení i podřízení se *Společné téma se prolíná všemi vyučovacími předměty – ucelený pohled na danou problematiku Co musí ITV splnit: *smysluplný obsah *přiměřený čas *spolupráce *obohacené prostředí *možnost výběru *okamžitá zpětná vazba *dokonalé zvládnutí Jak vytvořit tématickou ITV: *určete téma a logická základ *promyslete klíčové učivo a aplikační úkoly *vytvořte časovou rozvahu – stanovte milníky *zajistěte potřebnou podporu Téma by mělo: *mít obsah i použití související se skutečným světem *být přiměřené věku *mít k dispozici vhodné prostředky *být plynulé *být zajímavé *mít vztah k učivu, které na ZŠ probíráte Klíčové učivo by mělo: *obsahovat podstatné jádro vědomostí a dovedností *tvořit poznatky, které obsahově přispívají k pojmu,ke kterému se vztahují *obsahovat takové aplikační úkoly, ve kterých žáci využijí dosažené dovednosti Časová rozvaha: *dílčí úkoly by měly mít přiměřený časový prostor – splňte stanovené milníky *dílčí úkoly musí stát za čas, který jim věnujete *běžný časový harmonogram pro přípravu ITV je 3-5 hodin Podpora by měla být zajištěna: *materiálně *ze strany státních institucí *ze strany školy a rodičů Fáze: *Přípravná *Realizační *Hodnocení Hodnocení ITV: *Dodržení harmonogramu *Zvládnutí dílčích cílů *Zvládnutí tématu *Reflexe *Hodnocení ITV známkou je sporné *Proč? Metody: *Veškeré aktivizující metody *Metody slovní *Metody objevné Formy: *Skupinové, individuální *Bloková výuka, moduly Historie: *Model integrované tematické výuky (dále jen ITV) vytvořila a ve své knize z roku 1993 popsala Američanka Susan Kovaliková. Vycházela ze své praxe při práci s nadanými dětmi a z nejnovějších výzkumů o činnosti lidského mozku. Později však pochopila, že tento model by bylo možné, ne-li přímo nutné, využít i pro ostatní děti. Proč by měly mít nárok na zajímavou a podnětnou výuku s nadšenými učiteli pouze děti mimořádně nadané? Všechny děti jsou rády motivovány a budou se rády zapojovat do činností, které je budou zajímat a ve kterých se budou cítit oceněné a úspěšné. ITV v praxi: *Celoroční téma: Biologie člověka *Podtémata: Voda, vzduch, půda… *Tématické části: ……. *Názvy témat: …… *Klíčové učivo *Aplikační úkoly Základní pojmy: *vzduch, voda, půda *člověk a biota *člověk a zdraví *krajina, ekosystémy a životní prostředí *suroviny, energie, potraviny *informace a komunikace Vzduch a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *dýchací soustava *přenos kyslíku krví a buněčné dýchání *emise, imise, kyselé deště, vliv na zdraví člověka *onemocnění přenosná vzduchem *vzduch v každodenním životě *… Voda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *oběhová soustava *trávicí soustava- vstřebávání vody *vylučovací soustava- pitný režim *problematika vod *rekreace a voda *… Půda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *vznik a vývoj člověka- zemědělství *půdní klima *demografie *ochrana půdního fondu *… Vaše návrhy k integraci tématu biologie člověka: Vytvoř myšlenkovou mapu na téma BIOLOGIE ČLOVĚKA A BIOTA Biota a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *vznik a vývoj člověka *biota a nutnost ochrany životního prostředí *biota jako zdroj potravin,surovin *… Zdraví a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *všechny tématické okruhy biologie člověka *tělesná kondice, kostra a svaly *zdravotní rizika *moderní a přírodní lékařství *zdraví a výživa *znečištění prostředí a vliv na zdraví *… Krajina a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *vliv člověka na krajinu v průběhu historického vývoje *vliv znečištění ovzduší *odpady a nakládání s nimi *demografie *nutnost ochrany krajiny *… Životní prostředí a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *působení člověka v průběhu historického vývoje *soustavy- dýchací, kožní… *znečištění, ochrana *demografie *… Suroviny a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *využití surovin a fylogeneze člověka *závislost člověka na surovinových zdrojích *ochrana vyčerpatelných zdrojů surovin *… Energie a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *energie a vývoj člověka *metabolismus člověka *ochrana před UV zářením *energetické zdroje *vliv člověka na životní prostředí *… Potrava a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *trávicí soustava,metabolismus *vylučovací soustava *složení potravy *zdravá strava *příjem a výdej energie- děti, sportovci… *… Komunikace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: *smyslové soustavy *nervová soustava, hormonální soustava *komunikace mezi lidmi, zvířaty *učení *zvuk- vznik a šíření *řeč- hlasivky *využití komunikačních zařízení *… Informace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: Navrhněte několik možností aplikace pojmu informace při výuce biologie člověka. ITV: *Ucelená témata *Syntéza učiva *Uspořádání učiva do logického celku *„Aha – efekt“ Projekt: * Projekt vychází z potřeb a zájmů dítěte. Umožňuje uspokojit jeho potřebu získávat nové zkušenosti, být odpovědný za svou činnost. * Projekt vychází z konkrétní a aktuální situace. Neomezuje se na prostor školy, ale mohou se do něj zapojit i rodiče a širší okolí. * Projekt je interdisciplinární. * Projekt je především podnikem žáka. * Práce žáků v projektu přinese konkrétní produkt. Pokud je to možné, je průběh a výsledek zdokumentován. Vznikne výstup, kterým se účastníci projektu prezentují ve škole nebo mimo školu. * Projekt se zpravidla uskutečňuje ve skupině. Sociální psychologie druhé poloviny minulého století prokázala, že učení ve skupině je významné nejen pro rozvoj osobnosti žáka, ale zvyšuje i efektivitu procesu učení. * Projekt spojuje školu s širším okolím. Umožňuje začlenění školy do života obce nebo širší společnosti. Literatura: *Učitelské listy: červen 2007 *Učitelské noviny: únor 2007 *Susan Kovaliková: Integrovaná tématická výuka. Spirála, Kroměříž 1995 *Geoffrey Petty: Moderní vyučování.Praha, portál 1996 *RVP ZV Konec Přeji mnoho úspěchů při vytváření tématických okruhů pro integrovanou výuku. Děkuji za pozornost