ORGANISMY V PŘÍRODĚ: PĚSTOVÁNÍ (CHOV) A VLIV NA ZDRAVÍ ČLOVĚKA meteorologicko-fenologická pozorování s opakováním ZÁKLADNÍCH botanických pojmů pro ZŠ OTESTUJTE SAMI SEBE (pojmy ze ZŠ) DOPLNĚNÍM TEXTU: Legenda: V textu tištěném VELKÝMI PÍSMENY vyberte z nabídky správný pojem a podtrhněte jej. V textu na místo označené ________________ základní pojmy doplňte! 1. Minimální teploty kolem -5 °C, maximální +10 °C. Sněží, prší. Když je jasno v noci mrzne, počasí ve dne připomíná jaro. Délka noci je 12 -14 hod, délka dne cca 10-12 hod. Kvetoucí rostliny se nazývají ROSTLINY KRÁTKÉHO DNE. * Charakterizovaná fenologická fáze, ve které se začíná „probouzet příroda“ se nazývá: __PŘEDJAŘÍ________ * Rostlina, která kvete a v ČR charakterizuje nástup této fenologické fáze, se nazývá: __LÍSKA OBECNÁ___ Zakreslete pomocí meteorologických značek současný stav počasí: LÍSKA OBECNÁ (Corylus avellana) čeleď: lískovité (Corylaceae) je: * DŘEVINA, BYLINA, STROM, KEŘ, POLOKEŘ * Rostlina, u níž KVĚTY kvetou DŘÍVE – POZDĚJI než RAŠÍ LISTY. * Rostlina, která má KVĚTY JEDNODUCHÉ – KVĚTENSTVÍ. * Květy jsou opylovány pomocí VĚTRU – HMYZEM. * Květy jsou - JEDNOPOHLAVNÍ (samčí pohlavní orgány – tyčinky jsou v jednom květu, samičí pohlavní orgány – pestíky jsou v druhém květu) - OBOUPOHLAVNÍ (tyčinky a pestík jsou v jednom květu současně). * Rostlina - JEDNODOMÁ (samčí i samičí pohlavní orgány jsou v květech na jedné rostlině) - DVOUDOMÁ (samčí květy se nachází na jiné rostlině než samičí). * Po opylení a oplození vzniká PLOD – PLODENSTVÍ – SOUPLODÍ, který/é/ je: DUŽNATÝ/É/ – SUCHÝ/É/ a nazývá se: MALVICE – PECKOVICE – BOBULE – OBILKA – NAŽKA – OŘÍŠEK – LUSK – ŠEŠULE – TVRDKA, JINÉ (uveďte název)_________________________________________________ . * Rostlina JEDOVATÁ – v době KVĚTU ALERGENNÍ – rostlina s OZDRAVNÝMI ÚČINKY, protože se konzumují SEMENA PLODŮ. 3. V noci mráz, ve dne teploty od -5 °C do 10 °C. Průměrná denní teplota je kolem 3^ °C. · Dle nároků na teplo vegetují (fotosyntetizují) rostliny MRAZUVZDORNÉ Mají barvu listů_ZELENOU, protože v chloroplastech se nachází CHLOROFYL. Ten se nerozkládá, i když teploty klesají pod bod mrazu, protože teplotu v buňkách udržují v pokožce listů přítomné VOSK Y. * Rostliny, u nichž neprobíhá fotosyntéza, jsou ve VEGETAČNÍM_KLIDU. * Živočichové, kteří mají sníženou aktivitu (metabolismus), říkáme že HYBERNUJÍ. * Někteří živočichové se již vrací z jižních oblastí, např. TAŽNÍ PTÁCI, jiní zde přezimují. * Zelená barva rostlin láká vyhladovělé BÝLOŽRAVCE. * Některé biologické druhy rostlin se proti likvidaci jinými druhy v potravním řetězci brání tím, že mají podstatnou část těla s rozmnožovacími orgány pod zemí, např. trsy trav, nebo vytváří v nadzemních orgánech ochranu formou: J EDŮ , O STNŮ, T RNŮ * Mrazuvzdorné dřeviny, stromy = jehličnany, původní v ČR (čeleď borovicovitá) JSOU – NEJSOU JEDOVATÉ. Vysvětlete proč: v POTRAVNÍCH ŘETĚZCÍCH NEJSOU BÝLOŽRAVCI TAK VYSOCÍ, JAKO JE KORUNA STROMŮ. V parku a v zahradě se často nachází listnaté mrazuvzdorné dřeviny, které pocházejí ze SUBTROPŮ. § Mrazuvzdorné stále zelené keře jsou jedovaté! § Začínají kvést keře bez listů, které nemají zelenou barvu (jsou bílé, růžové, žluté), nemusí tvořit obranu (jedy, ostny, trny) - nejsou pro býložravce „potravně lákavé“, jsou vhodné kolem škol! § Jedovatý keř, kterému raší zelené listy současně s růžovými, vonnými květy, je v ČR původní a chráněný, se nazývá LÝ KOVEC. § Mrazuvzdorné BYLINY jsou všechny jedovaté! § Mezi prvními CIBULOVINAMI kvete v přírodě SNĚŽENKA. § vŠECHNY mrazuvzdorné trvalky JSOU JEDOVATÉ: ANO – NE! § Mrazuvzdorné zelené BYLINY JSOU JEDOVATÉ: ANO – NE! pROČ? § OCHRANA BIOLOGICKÉHO DRUHU PŘED BÝLOŽRAVCI. 3. Rovnodennost nastane dne:21.3. (20.3. 2010 !), noc i den budou mít 12 hodin. Tato délka dne a noci je po celý rok na rovníku v pásmu Tropickém. Je nyní vhodné začít přihnojovat, množit i přesazovat POKOJOVÉ rostliny! 4. Když v přírodě rozkvete vrba jíva (Salix caprea L) čeleď vrbovité (Salicaceae), končí fenologická fáze PŘEDJAŘÍ a začíná fenologická fáze ČASNÉ JARO . 5. Ohodnoťte své vědomosti: Své znalosti hodnotím známkou: 1, 2, 3, 4, 5, nevím, protože: JSEM DOKÁZALA SPRÁVNĚ ODPOVĚDĚT NA VÍCE JAK 90% !________________________________________________________________________________________