Sylaby: Literatura 4 (Učitelství pro mateřské školy, KS) Sylaby vymezují základní témata ke studiu a samostudiu. Některá z témat představují opakování středoškolského učiva, rozšířeného o aspekt literatury pro děti a mládež. Přípravu je vhodné kombinovat s vlastní četbou a samozřejmým předpokladem úspěšného zvládnutí látky je obeznámenost s českými a světovými dějinami daných období (přibližně od sklonku 18. století do současnosti) na úrovni střední školy. Pro samostudium je zadána literatura v IS (doporučuji nahlédnout i do slovníkových publikací uváděných u předmětu Literatura 1); rozhodně není vhodné čerpat z internetových zdrojů, z cizích výpisků a kolektivně zpracovávaných témat!!! Není zapotřebí přetěžovat paměť konkrétními daty vydání jednotlivých děl, ale předpokládá se orientovanost v chronologii literárního vývoje s přesností odpovídající periodizaci literárních dějin (k periodizaci na úrovni SŠ viz například Panorama české literatury) – tedy přibližně třetiny století (u 19. století a 1. pol. 20. stol.) a desetiletí (u literatury po r. 1945). Předpokládá znalost látky z minulého semestru (Literatura 3) – viz sylaby pro daný předmět. Vhodnou doplňkovou literaturou jsou studie a recenze z časopisu Ladění a z portálu www.iliteratura.cz. 1. Podoby současné autorské poezie pro děti, písňové texty určené dětem, návaznost na nonsensovou a hravou linii folklorní poezie - Básnická a hádanková tvorba V. Provazníkové – aktualizace námětů a prostředků z folklórní tvorby - Básnická produkce Z. Svěráka, P. Šruta, E. Frynty - Synkretismus v koncepci knih P. Nikla (např. Záhádky, Jělěňovití, Blázníček) - Ediční návraty: poezie K. Šiktance, Hiršalův skicák · Samostudium viz literatura v IS (zejména publikace J. Tomana), vlastní četba. 2. Tematická detabuizace v současné české příběhové próze s dětským hrdinou, inspirace světovou literaturou pro děti (problematika rasismu, handicapu, stáří, nemoci a smrti v literatuře pro nejmenší) - Tzv. filozofizace ve světové literatuře pro děti a mládež od 90. let 20. století: Jostein Gaarder - Tematická detabuizace v české literatuře pro děti a mládež po r. 1989: problematika multikulturního soužití a rasismu (I. Březinová, H. Doskočilová), handicapu sociálního, fyzického i mentálního (M. Drijverová, E. Bernardinová, I. Procházková, tvorba handicapovaných autorů), tematika stáří, nemoci a smrti (H. Doskočilová, I. Březinová, I. Procházková). · Samostudium viz literatura v IS (zejména publikace Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století), vlastní četba. · Tématu bude rovněž věnována část konzultace s vyučující. 3. Adaptace lidových pohádek a pověstí pro děti, regionalismus a dětská literatura - Lidová pohádka v současných adaptacích (např. V. Hulpach, Z. Nováková) - Nově objevované tematické okruhy (židovské pohádky, romské pohádky, biblické látky) - Nové adaptace starých českých pověstí (A. Ježková) · Samostudium viz literatura v IS · Další doporučená literatura: Toman, J. Literární adaptace lidové pohádky. In Cesty současné literatury pro děti a mládež. Brno: BM Typo, 2005. Sirovátka, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 4. Skladba a struktura časopisů pro předčtenáře, role komiksu a kresleného seriálu jako synkretických žánrů v rozvíjení interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku - Vývoj dětského časopisectví, historie časopisů Mateřídouška, Sluníčko - Komiks a kreslený seriál v české literatuře pro děti (J. Lada, O. Sekora, V. Faltová – D. Lhotová, Z. K. Slabý, A. Born – S. Hrnčíř aj.) - Rozvoj obrázkové knížky pro děti (M. Lukešová – J. Kudláček, Z. Miler, D. Urbánková, M. Skala), adresátská mnohoznačnost obrázkových knížek (P. Sís, R. Fučíková, L. Seifertová) · Samostudium viz literatura v IS · Další doporučená literatura: Šubrtová, M. V hájemství dětského světa - podoby současné obrázkové knížky pro děti. In Komunikace s dětmi a mládeží - spojující i rozdělující. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2009. od s. 285-290, 6 s. ISBN 978-80-7368-765-6. Příslušná hesla ve Slovníku českých literárních časopisů (…) 1945-2000. 5. Nebezpečí triviality a kýče v literatuře pro děti, znaky triviální literatury v textech určených nejmenším dětem. - Znaky triviální literatury - Příklady triviality a kýče v literatuře pro děti · Samostudium viz publikace J. Tomana · Tématu bude věnována konzultace s vyučující 6. Televizní pořady adresované dětem, souvislosti a vztahy televizních a literárních adaptací, analýza vybraných pořadů - Orientace ve skladbě televizních pořadů určených nejmenším dětem v základní programové nabídce - Vlastní rozbor zvoleného televizního pořadu (jeho skladba, autorské zastoupení, charakteristika) · Předpokládá se samostatná analýza zvoleného pořadu