11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová): • -holistické pojímání zdraví -rozvoj zdravých životních návyků PRINCIPY N A ZÁSADY PZMŠ: •Respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa •Rozvíjení komunikace a spolupráce 1.učitelka podporující zdraví 2.věkově smíšené třídy 3.rytmický řád života a dne 4.tělesná pohoda a volný pohyb 5.zdravá výživa 6.spontánní hra 7.podnětné věcné prostředí 8.bezpečné sociální prostředí 9.participativní a týmové řízení 10.partnerské vztahy s rodiči 11.spolupráce mateřské školy se základní školou 12.začlenění mateřské školy do života obce KOMPETENCE PODPORY ZDRAVÍ 1.Rozumí holistickému pojetí zdraví, pojmům podpory zdraví a prevence nemocí. 2.Uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou. 3.Dovede řešit problémy a řeší je. 4.Má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a způsob života. 5.Posiluje duševní odolnost. 6.Ovládá dovednosti komunikace a spolupráce. 7.Aktivně se spolupodílí na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech. Vzdělávací oblasti 1.Biologická 2.Psychologická 3.Interpersonální 4.Socio-kulturní 5.Environmentální 6. Evaluační systém * Tzv. EVY * Dotazník INDI MŠ * SUKy LITERATURA •HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-048-0 •HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8 •HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 •HAVLÍNOVÁ, M., VILDOVÁ, Z. Škola podporující zdraví. Praha: SZÚ, 1999. ISBN 80-7071-136-1 •ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204.