Pojmy a představy Petra Jůzlová Problematika vytváření biologických pojmů v předškolním vzdělávání: — Vytváření biologických pojmů je velmi složitý proces — 1. myšlenkové operace, při nichž se pojmy vytváří kladou vysoké nároky na myšlení předškolních dětí — 2. pojmy jsou nenázorné – jsou to výtvory myšlení, děti si mohou myslet stejný pojem, ale mohou mít různou představu Terminologie — Pojem- rozumové poznání — Představa- smyslové poznání — Pojmotvorný proces - respektuje logické utváření pojmů -umožňuje vytvořené pojmy zařadit do uceleného systému poznatků Jak sloučit pojmy a představy? — Pozorování — „Popis“ pozorovaného objektu učetelem — Reflexe dítěte (dítě samo popíše, co vidí) — Učitel podá zpětnou vazbu dítěti (opraví pojmy, pochválí …) Umožňuje správné chápání pojmu vytvoření správné představy? Otázka k problematice bude zodpovězena v průběhu úkolu Představy o tvaru, vzhledu: — Krk je mohutnější než hlava, obličej malý, s trubkovitým čenichem,oči i uši jsou drobné — Jazyk je dlouhý, ústa bez zubů — Trup je vysoký, záda lukovitě zahnutá — Končetiny jsou masivní, přední s třemi ostrými drápy — Tělo kryto tuhými slámovitými chlupy, které jsou nejdelší na ocase Představy o velikosti Představy o zvuku, hlasu: — Kráva, ovce, pes, kočka, slepice, vrána, datel, kukačka …………………. — Poslechni si zvukovou nahrávku. Jak se nazývá živočich vydávající tento zvuk? — Zvuky lesa Další představy? — Představy o teplotě………………. — Pokus: 1. Připrav si 3 litrové kádinky — 2. Do 1. nalij studenou vodu, do 2 vlažnou vodu, do 3. teplovodu — 3. Vlož roce do kádinky č. 1 a 3 na dobu 1,5 minuty — 4. Obě ruce vlož do kádinky č. 2 — Jak vnímáš teplotu vody v kádince? Jak zjistit dětské představy o přírodě? — Vyprávění dětí — Popis — Dětská kresba Z čeho děti získávají mylné představy? — Informace od dospělých — Informace od vrstevníků — Pohádky: knihy — filmy Miskoncepty z knih – příklady: — Záměna datla a strakapouda Prohlédni si ukázku a rozhodni, zda je pravdivá nebo ne: Didaktický materiál – ukázka: Děkuji za pozornost.