Náměty na experimenty pro vzdělávání učitelek MŠ. Základní okruhy: 1.Nebezpečí úrazu el. proudem 2.Nebezpečí úrazu teplem 3.Nebezpečí při různých činnostech Klíčová slova: -el. proud, el. napětí, el. odpor, el. izolant, el. vodič, zkrat, pojistka, jistič, žárovka, zdroj napětí -teplo a teplota, tepelné vodiče, tepelné izolanty, měrná tepelná kapacita, měrné skupenské teplo tání a vypařování -tlaková síla, tlak aj. El. proud ­ proud elektronů pohybující se vodiči (pro představu to jsou malinkaté míčky naňahnané v trubičce) El. napětí ­ nerovnováha počtu elektronů na různých místech el. obvodu a odtud pramenící snaha o vyrovnání El. odpor ­ vlastnost každého tělesa; snažení o znemožnění pohybu elektronů skrz El. izolant ­ těleso z materiálu, který klade elektronům velký odpor El. vodič ­ těleso z materiálu, které klade elektronům jen velmi malý el. odpor Zkrat ­ případ, kdy el. proud protéká obvodem s velmi malým el. odporem Pojistka ­ drátek, který se při zkratu přepálí, čímž přeruší el. obvod a zabrání zničení dalších vodičů či s potřebičů Jistič ­ součástka, kterou lze použít několikrát Žárovka ­ těleso, kterému se při průchodu el. proudu rozžhaví spirálka a začne svítit Zdroj napětí ­ něco co má snahu tlačit elektrony skrz el. obvod Teplota ­ základní fyzikální veličina (K, °C) Teplo ­ vnitřní energie, která může přecházet z tělesa na těleso Tepelné vodiče ­ tělesa z materiálu, které dobře přenáší teplo (snadno se rozkmitají) Tepelné izolanty ­ tělesa z materiálů, které špatně přenáší teplo Měrná tepelná kapacita ­ konstanta materiálu popisující jak dobře materiál mění teplotu v závislosti na hmotnosti a množství přijaté energie Měrné skupenské teplo tání (vypařování) ­ konstanta materiálu popisující, kolik energie je potřeba na změnu skupenství u 1 kg látky Tlaková síla ­ síla, která na něco tlačí Tlak ­ veličina způsobená působením síly na určitou plochu Náměty na experimenty: I. Termika: 1. Teplo a) Kam bychom měli dát čaj, aby vydržel co nejdéle teplý? Pomůcky: termoska 0,5 l, nádoba nebo hrnek, teplý čaj, hodiny nebo minutka Postup: stejné množství teplého čaje nalejeme do termosky i do hrnku a necháme je stát stejnou dobu. Po uplynutí zvoleného času porovnáme teploty čaje z termosky a z hrníčku. Závěr: Termoska dobře izoluje a nedovolí teplu odejít z teplého čaje. Využití: tepelné vrstvy oblečení, izolace domů b) Kam bychom měli dát zmrzlinu, aby vydržela co nejdéle? Nechat stát na stole nebo zabalit třeba do teplého svetru (peřiny, deky apod.)? Pomůcky: 2x polárkový dort (bude snězen), 2x PE sáček, svetr (deka, peřina, kožíšek, zimní bunda) Postup: oba polárkové dorty vložíme každý do svého sáčku a jeden necháme stát jen tak na stole a jeden zabalíme do svetru. Po určité době rozděláme oba polárkové dorty a porovnáme jejich teplotu či konzistenci. Oba dorty zkonzumujeme (jeden pomalu sníme, druhý spíše vypijeme). Závěr: Svetr dobře izoluje a nedovolí teplu ohřát a roztát zabalení polárkový dort. Využití: izolace chladíren, izolace chlazených nápojů a jídla v teplém počasí 2. Tepelná vodivost a) Která lžička vložená do horkého čaje se dříve ohřeje? Pomůcky: hrnek, dvě lžičky z různých materiálů (kov, plast, dřevo?), horký(!) čaj Postup: do hrnku nalejeme horký(!) čaj a vložíme do něj obě lžičky. Po určité době porovnáme dotykem teplotu obou lžiček. Závěr: Některé látky vedou teplo velmi dobře a rychle, některé naopak vedou teplo špatně a pomalu. Využití: kuchyňské náčiní, rukojeti náčiní na opékání či grilování, aj. 3. Změna teploty při změně objemu a) Jak se změní teplota, jestliže se začně nějaký plyn rozpínat? Pomůcky: miska, voda, plyn do zapalovačů Postup: do misky nalejeme vodu, plyn do zapalovačů otočíme dnem vzhůru a začneme plyn vypouště bubláním skrz vodu. Závěr: Plynné látky při vypouštění mění svůj objem a teplota v okolí probíhající změny objemu klesá, okolí se ochlazuje. Využití: nádoba na sifon, prasklý zapalovač, aj. II. Vlastnosti látek: 1. Změna skupenství a) V jaké podobě se může vyskytovat voda? Pomůcky: kostky ledu, nádobka (misky od Kostíků) Postup: do nádobky vložíme několik kostek ledu a necháme ji v místnosti; budeme sledovat co se s kostkami děje. Závěr: Látky se mohou vyskytovat v různé skupenství - pevné, kapalné a plynné (kostky ledu se změní ve vodu, která se následně vypaří). Využití: Změny skupenství v přírodě; sušení prádla aj. b) Může se pára změnit zase ve vodu nebo dokonce i v led? (vhodné pro zimní měsíce) Pomůcky: nádobka, stěrka, mraznička Postup: Ráno zkontrolovat okna a stěrkou stáhnout voda, která se na oknech vysrážela. Následně je je možné vodu nechat změnit v led v mrazničce Závěr: Pára se může zpětně změnit ve vodu nebo v led. Využití: Změny skupenství v přírodě, tvorba kostek ledu aj. 2. Magnetické vlastnosti a) Které látky lze přitáhnout magnetem nebo k nim magnet připevnit? Pomůcky: magnety, hračky a jiné předměty ve třídě Postup: Děti si rozeberou magnety a pokusí se ve třídě najít dva předměty, přičemž na jednom bude magnet držet a na druhém nebude. Závěr: V přírodě existují látky, které se z magnety přitahují a látky, které se z magnety nepřitahují Využití: magnetické tabule, úchytky, systémy zavírání dveří, jeřáby na autovrakovišti aj. 3. Vzlínavost a) Může stoupat voda zespodu nahoru? Pomůcky: dvě nádobky, lněný provázek (motouz), voda Postup: do jedné nádobky nalejeme vodu a umístíme ji ve spodní poloze (např. židle), druhou nádobku umístíme do vyšší polohy a obě nádobky propojíme provázkem tak, aby spodní konec provázku byl ponořen ve vodě a druhý byl v horní nádobce (viz. obr.) a po určité době sledujeme co se bude dít Závěr: Za určitých okolností ve velmi tenkých "trubičkách" může voda stoupat "vzlínat" vzhůru Využití: pohyb vody ve stromech a rostlinách, zalévání květin při dlouhodobé nepřítomnosti 4. Elektrické vlastnosti a) Můžeme jiskřit? Pomůcky: vhodné oblečení (umělá vlákna, polypropylen - Klimatex, aj.) Postup: v oblečení se několikrát "zavrtíme" a přetřeme se a v tmavé místnosti si jej začneme svlékat. Při svlékání budou vidět jiskry. Závěr: Při vzájemném tření některých látek vznikají elektrické výboje. Využití: blesk v přírodě, antistatické povrchy aj. b) Kdy může probíhat předměty elektrický proud? Pomůcky: 4,5 V baterie, drátky, žárovka (4,5 V), lepící páska Postup: pokoušíme se s dětmi přiložit žárovku k baterii tak, aby se rozsvítila; následně připevníme k žárovce drátky a pomocí nich opět utvoříme el. obvod. Závěr: El. proud může procházet jen uzavřeným el. obvodem, ve kterém je zdroj el. napětí. Využití: výroba lampiónu se žárovičkou, funkce el. přístrojů c) Proč je potřeba mít jistič (vysvětlení pojmu elektrický zkrat - jen pro vyučující!!) Pomůcky: žárovka, spínač, vodiče, zdroj el. napětí, tenký drátek Postup: sestavíme obvod se zdrojem napětí, drátkem a žárovkou, přičemž paralelně k žárovce připojíme spínač; po sepnutí spínače sledujeme změny drátku Závěr: El. proud v obvodu s velmi malým el. odporem (bez spotřebiče) je natolik velký, že se může zvýšit teplota vodičů na teplotu tání a mohou "shořet". Využití: jističe a pojistky v domácnosti