STRUKTURA VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY ÚVOD Informační zdroje pedagogiky tvoří • jak prameny primární – díla pedagogických teoretiků-např. J.A.Komenský,J.Loock,J.Dewey, oficiální dokumenty o školství a o jednotlivých výchovně- vzdělávacích zařízeních, archivní materiály ap, • tak prameny sekundární – knihy, časopisecké stati a zprávy k dějinám pedagogiky. ČESKÁ PEDAGOGIKA A JEJÍ PROMĚNY Význam dějin pedagogiky můžeme vymezit základními funkcemi • Funkce teoretická • Která umožňuje poznat podstatu výchovy a její historické proměny • Funkce prognostická • Ta zdůrazňuje, že dějiny pedagogiky jsou zdrojem podnětů, zkušeností i vyrovnáním při tvorbě nových modelů výchovně vzdělávací práce i jejích jednotlivých součástí (studium programů, principů, metod, forem ap). VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY • ZÁKLADNÍ ŠKOLA • OBECNÁ ŠKOLA (OBČANSKÁ ŠKOLA) • NÁRODNÍ ŠKOLA • RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM • ALTERNATIVNÍ FORMY VÝUKY Úzké spojení mezi školou a společností dokumentují i proměny školy a celé vzdělávací soustavy Budu konstatovat známou skutečnost, že česká vzdělávací soustava má oddělené úrovně vzdělávání, jímž také odpovídají i různé typy škol. Zásady vzdělávání (§2,zák.561/2004. Sb) Souhrn II. Vzdělávací program obecná škola III. Vzdělávací program národní škola 2. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 16333/96-22-21 3. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů, čj. 21968/96-22 4. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním výtvarné výchovy, čj. 21970/96-22 5. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy, čj. 21969/96-22 6. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy, čj. 29738/96-22-50 7. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, čj. 16845/2001-22 Rozvrh hodin v týdnu není chápán jako dogma. Je na učiteli, jak si rozvrhne denní program výuky, při zachování časových proporcí jednotlivých předmětů v týdnu. Vyučovací jednotkou nemusí být vyučovací hodina v tradičním pojetí, ale i jiný časový úsek s vnitřní logickou stavbou, který zřejmě bude v podmínkách 1. stupně převážně kratší. V opačném případě je nutno dodržovat zásady hygieny školní práce ( přestávky, relaxace a pod.). 1.stupeň je z hlediska organizačního ideálním prostředím pro realizaci tzv. projektové metody . Škola tedy při plánování zařadí dle konkrétních podmínek a svého pedagogického záměru do učebního plánu ještě další 2 - 5 hodin z nadstavbové části. (Součet týdenního minima výše vedeného je 110 hodin.) Tyto hodiny jsou pro žáky povinné. Z toho důvodu je důležité, aby škola sestavila konkrétní podobu učebního plánu pro třídu vždy na celých 5 ročníků. Kromě povinných předmětů může škola dle svých možností a zájmů žáků zařadit v nadstavbové části ještě další předměty nebo hodiny,které jsou nepovinné. V rámci týdenního plánu je možné podle potřeby a v souladu s platnými předpisy třídu dělit na skupiny. Obsahový popis předmětů nadstavbové části je uveden v samostatné kapitole. 2. Učební plán vzdělávacího programu národní škola, čj. 15724/97-20, s platností od 1.9.2004, 2. stupeň Cíle vzdělávání (§2) Systém vzdělávacích programů (§3): Rámcový vzdělávací program Organizace základního vzdělávání (§46): MATEŘSKÉ ŠKOLY Základní vzdělávání Rámcové vzdělávací programy stanoví zejména (§4): Školní vzdělávací programy (§5): Vzdělávací program pro VOŠ (§6): ZMĚNY V ZÁKLADNÍM ŠKOLSTVÍ