Kurikulární reforma přichází i do středních škol Od nového školního roku se bude podle nových vzdělávacích programů vyučovat v 1., 2., 3., 6., 7. a 8. ročníku základních škol. 3. a 8. ročníků se to letos týká poprvé. Začíná tak další fáze kurikulární reformy postavená na rámcových vzdělávacích programech (RVP). Podle nově zaváděných školních vzdělávacích programů (ŠVP) musí nejpozději ve 3. ročníku začít výuka cizího jazyka, nejpozději v 8. ročníku pak druhého cizího jazyka. Od 1. září vstupuje kurikulární reforma také na půdu středních škol. Podle RVP tak začnou učit všechna gymnázia a část odborných škol. Co se týče ostatních odborných škol, ministerstvo ve spolupráci s Národním ústavem odborného vzdělávání (NÚOV) v současné době připravuje vydání rámcových vzdělávacích programů pro posledních asi 50 oborů středního vzdělání. Celkem se tedy RVP pro střední školy vydávají ve čtyřech etapách: Fáze Počet RVP Rok vydání Zahájení výuky nejpozději od I. 63 2007 1. 9. 2009 II. 82 2008 1. 9. 2010 III. 82 2009 1. 9. 2011 IV. cca 50 2010 1. 9. 2012 Celkový počet oborů díky kurikulární reformě poklesne z původních cca 800 na 270. „Redukce počtu oborů je důležitou součástí kurikulární reformy. Vytvoří se tak širší obory, které mají v dnešním světě mnohem větší šance na uplatnění. Oborová soustava se tím „vyčistí", protože se v ní dnes mnohé překrývá a zdvojuje, což není zrovna ideální stav z hlediska efektivity," Příprava pedagogických pracovníků středních škol na zpracování ŠVP, podle RVP které byly a ještě budou vydány je zajišťována na základě projektu IPN Koordinátor. Na podporu středních škol v procesu tvorby školních vzdělávacích programů jsou zaměřeny také další projekty IPN Kurikulum G a Kurikulum S. Metodická pomoc školám „Úkolem ministerstva není jen přicházet s koncepcemi, ale i pomáhat učitelům s jejich realizací. MŠMT v současné době připravuje jednoduché šablony, které umožní i těm nejmenším školám bez patřičných finančních a lidských zdrojů dosáhnout na evropské peníze určené na podporu vzdělávání. Hlavní metodickou podporu pro školy i učitele nabízí MŠMT na www.rvp.cz, jehož obsah je neustále rozšiřován a kde lze najít náměty a návody, jak zpracovat ŠVP, ale hlavně jak podle nových programů vyučovat. Osvědčují se také krajská konzultační centra, kde se školám nabízí možnost konzultací k reformě (telefonické, mailové i osobní návštěvou, stejně tak je hojně využívána možnost návštěvy konzultanta - lektora přímo ve škole). Česká školní inspekce se v novém školním roce výrazněji než dříve zaměří na sledování toho, zda si školy s reformou vědí rady a jak se kurikulární reforma projevuje v reálné výuce. MŠMT v současné době připravuje novou metodickou příručku k výuce dějin 20. století. Jako další ukázku metodické podpory, kterou na letošní školní rok ministerstvo připravuje lze uvést např. školní vzdělávací program pro malotřídky, doporučení k vedení školních knihoven nebo příručku k výuce sexuální výchovy.