Příklad tvořivé hodiny k tematickému celku „Vzájemné působení těles“ V rámci tohoto tematického celku jsou probírána následující podtémata: - Pohyb tělesa. - Pohybové účinky síly, pohybové zákony. Jako příklad jsme vybrali hodinu věnovanou jednomu z pohybových zákonů - zákonu setrvačnosti: Identifikační údaje: Fyzika, 7. ročník, třída 7A, 8. hodina, Tematický celek: Vzájemné působení těles Téma hodiny: Zákon setrvačnosti Výukové cíle hodiny: Vzdělávací cíl: Žák vysvětlí podstatu Pascalova zákona a uvede konkrétní příklady důsledků a využití v praxi. Výchovná možnost: Rozvoj aktivní myšlenkové činnosti, vedení žáků k udržování pořádku na pracovišti, vedení žáků k slušnému a ukázněnému chování… Použité metody: vysvětlování, pokus, zápis do sešitu, metoda řešení problémových úkolů Pomůcky: učebnice fyziky pro 7. ročník, papír a kniha (na pokus). Fáze vyučovací hodiny: 1. Opakování Z předešlé hodiny by žáci měli mít osvojeny tyto poznatky: Pokud na těleso působí síla, mění se jeho rychlost. Působící síla může těleso uvést do pohybu, zrychlit, zpomalit nebo změnit směr. Proti pohybu těles působí třecí a odporové síly (brzdné síly) 2. Expozice nové látky Učitel sdělí žákům zákon setrvačnosti: Těleso setrvává v klidu nebo pohybu rovnoměrném přímočarém, pokud není donuceno vnějšími silami tento svůj stav změnit. Dále uvede konkrétní příklady z praxe: - Prachu z šatů a koberců se zbavujeme vyklepáním. Podstata tohoto jevu je v principu setrvačnosti - látka se prudce uvede do pohybu a částice prachu setrvávají setrvačností v klidu. - Jestliže začne jedoucí automobil brzdit, zastaví až po určité dráze (brzdná dráha). Při brzdění se pohybuje automobil setrvačností v pohybu dál. Proto je nebezpečné vběhnout do vozovky před jedoucí automobil. 3. Řešení problémového příkladu Učitel zadá žákům následující problémový úkol technického charakteru: Násady (topůrka) se na sekery, kladiva, pilníky i ostatní nářadí nasazují tak, že kladivem netlučeme na čepel, ale na konec násady. Proč se postupuje takto a ne tak, že bychom působili údery přímo na nasazovanou součást? Řešení: Žáci by měli na základě zkušeností a poznatků o principu setrvačnosti dospět k názoru, že čepel sekery, kladiva, popř. jiného nářadí má velkou hmotnost, a proto i velkou setrvačnost. Kdybychom udeřili na tyto kovové části, jejich zrychlení by bylo poměrně malé. Ale násada má hmotnost malou a při úderu dostává velké zrychlení. Přitom čepel o velké hmotnosti zůstává setrvačností na místě. 4. Shrnutí důležitých poznatků, zadání domácího úkolu, zhodnocení práce v hodině, pochvala za aktivitu.