Autodiagnostika učitele Teorie a metodika výchovy Veronika Bidrmanová Autodiagnostika učitele ¡Nezbytným předpokladem je vyhodnocování jeho činnosti tedy výkonů (výsledků) ¡ ¡Hodnocení se týká systému jako celku (škola) i jednotlivých komponent (skupina učitelů) ¡ ¡Hodnocení má podobu průběžnou nebo po určitých etapách činnosti Autodiagnostika učitele ¡Posoudit úspěšnost učitelovy práce (výsledný produkt) je velmi obtížné ¡ ¡Dle P. Kováře změna vyžaduje hodnotovou orientaci a změnu v chování v bodech: ¡ ¡1) Změnu od závislosti na autoritě k individuální odpovědnosti nezbytné pro rozhodování ¡ Autodiagnostika učitele ¡2) Změnu od usměrňované angažovanosti k dobrovolné participaci ¡ ¡3) Změnu od pasivní k aktivní podpoře nového systému…. ¡ ¡4) Změnu od utajování k otevřenosti ¡…… Autodiagnostika učitele ¡Autodiagnostiku pedagogických činností lze považovat za proces, v jehož průběhu učitel cíleně a systematicky získává a zpracovává (analyzuje, zobecňuje a hodnotí) zpětnovazební informace ¡ ¡Učitel si nevystačí s pouhým odhadováním kvality svého výkonu, chce-li skutečně zkvalitňovat svoji práci ¡ Autodiagnostika učitele ¡Realizace autodiagnostiky jako přirozené, funkční a nutné součásti výchovně vzdělávací činnosti učitele se váže na předpoklady: 1) 1)Motivovanost učitele autodiagnostiku uskutečňovat 2) 2)Autodiagnostické dovednosti 3) 3)Schopnost přestavby svých pracovních schémat Autodiagnostika učitele ¡Míra profesního sebepoznání má několik rovin: 1) 1)Deskriptivní (učitel dokáže popsat svoje činnosti) 2) 2)Kauzální (učitel dokáže hledat a nalézt příčiny popisovaných jevů) 3) 3)Inovační (učitel je schopen hledat a vytvářet varianty) 4) 4)Zobecňující (učitel dokáže zobecnit principy své pedagogické činnosti) Autodiagnostika učitele ¡Uskutečňování uvedených 4 rovin dává autodiagnostickým aktivitám zásadní smysl: od detekce jevů přes nalézání příčin jejich výskytu, ¡ k navozování pozitivních změn až ¡ k dosažení úrovně teoretického zobecnění ¡ Autodiagnostika učitele ¡Metody a techniky v autodiagnostice (zdroje informací o učitelově pedagogické činnosti): 1) 1)Učitel sám (základní a dlouhodobá diagnóza = klasifikace, dotazník, sebehodnotící arch) 2) 2)Žáci (žákovské výpovědi – dotazník) 3) 3)Kolegové, nadřízení, jiní odborníci (hospitace) 4) 4)Video záznam (´´slyšet se a vidět se´´) ¡ ¡ ¡ ¡Děkuji za pozornost