C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg INFORMAČNÍ VÝCHOVA JAKO AKTUÁLNÍ DIMENZE PŘÍPRAVY UČITELŮ • • •Rambousek Vladimír – Mošna František •Pedagogická orientace 1999, č. 3, s. 17-27 •ISSN 1211-4669 • • • • • •AUTOR: Nováček Libor •UČO: 322335 •OBOR: Učitelství praktického vyučování •FORMA: Prezenční •ROČNÍK: 2009-2010 •SEMESTR: 4 •Masarykova univerzita • C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg Klíčová slova • • • • • •Informační výchova •informační a komunikační technologie •příprava učitelů C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MCj04339030000[1].png C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg Úvod •Soudobé informační a komunikační technologie zdůrazňují rostoucí význam vzdělání a vzdělávání. •Požadavky informační společnosti se spolu s novými technologickými možnostmi dotknou samé podstaty vzdělávacího systému, vynutí si úpravu stávajícího vzdělávacího modelu a promítnou se do změny obsahu a pojetí školy, práce učitele i přípravy na výkon učitelského povolání. • C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg •Standardně pojatá příprava učitelů pro klasicky pojatou práci školy již nemá perspektivu a bude nutně podléhat změnám. •Standardně pojatá příprava učitelů pro klasicky pojatou práci školy již nemá perspektivu a bude nutně podléhat změnám. Učitelé musí být lépe připravováni pro to, aby porozuměli vlivu soudobých informačních a komunikačních technologií na společnost. •Soudobé technologie vytvářejí otevřený globální informační a komunikační prostor vystavující učitele do nové pozice. C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg Informační společnost a vzdělávání • • •Fenomén informace nabývá v současném světě na nebývalém významu. Informace, resp. Jejich vyhledávání, příjem, zpracování či využívání se dotýkají života všech lidí •Tyto tendence ve společnosti implikují posun v kvalifikační struktuře a vzrůst významu vzdělání či spíše vzdělávání. •Schopnost kontinuálního vzdělávání se tak stává podmínkou získání kvalifikace a ta opět podmínkou úspěšnosti jedince i celé společnosti. C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\4O6OJI9F\MCj02525950000[1].wmf C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg •Populace, která je nedostatečně či méně kvalifikovaná je a bude vytlačována do pomocných a podřadných funkcí. •Společnost se může diferencovat na vzdělané a nedostatečně vzdělané. •Ke stejným procesům však dochází a dále bude docházet i mezi celými národy či státy. Vyspělé, vzdělané a kvalifikované společnosti schopné velkých investic do technologií i vzdělávání svých členů se rozvíjí stále rychleji a tím se vzdalují zaostávajícím nerozvinutým společnostem Vzdělanost, distanční a kontinuální vzdělávání C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg •Vzdělanost, distanční a kontinuální vzdělávání se stává nutnou podmínkou úspěchu. •Distanční vzdělávání, jež bylo dříve na okraji pozornosti vzdělávacích systémů, se dere do popředí. Spojuje se s moderními technologiemi a v podobě long distance learning či on-line education realizovaného v rámci kurzů, vzdělávacích programů či celých virtuálních škol a univerzit. Současné systémy on-line learning podporují efektivní výukovou prezentaci, komunikaci i zpětnou vazbu. Poskytují rozsáhlé soubory výukových materiálů textově či mediálně orientovaných. Jsou interaktivní, včetně již existujících možností využití interaktivních videokonferenčních systémů. • C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg •Stoupající poptávka po vzdělávání a dostupnost zdrojů vzdělávání nutí k nabídce stále většího počtu vzdělávacích programů ve formě sítových aplikací. Naznačený tlak lze očekávat vedle kvalifikačních a rekvalifikačních kurzů především ve vysokoškolském a postgraduálním vzdělávání. •Dostupnost informací vystavuje do nové pozice učitele i žáka. Učitel se může lépe připravovat, získávat nejrůznější materiály pro výuku, otevřít svou třídu světu a učinit svoji práci efektivnější. Stejné možností má však i žák. Ze školy i z domova může získat prakticky jakékoliv informace a s kýmkoli komunikovat. •Současný učitel by se měl snažit spolupracovat s žáky, nebýt jednosměrným informátorem, ale konzultantem, rádcem a partnerem žáka. C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg Informační společnost a příprava učitelů • • •Učitelé musí být připravováni pro to, aby porozuměli hlubokému vlivu soudobých informačních a komunikačních technologií na společnost, sféru výroby, práce, komunikace i vzdělávání. •Pregraduální příprava v oblasti informační a komunikační technologie a informační výchovy by měla být šířeji koncipovaná. •Způsobilost aktivně využívat informační technologie a realizovat moderní informační výchovu na školách, musí mít v současnosti možnost si osvojovat všichni učitelé, ať již v podobě složky všeobecné pregraduální přípravy či v rámci dalšího vzdělávání učitelů. • C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\4O6OJI9F\MCj03341120000[1].wmf C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EW8XMU96\MPj04384670000[1].jpg Závěr • • • Informační výchova se stane dimenzí přípravy všech učitelů, dimenzí nového pojetí přípravy učitelů pro školu 21. Století C:\Users\Ultras\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\VALG27EC\MCj00787720000[1].wmf