Příspěvek ke genezi učitelské profese Zdeněk Kalhous – František Horák * Učitelská profese je specifická a náročná profese * Není pochyb o tom, že na začátku učitelské praxe je určité období, kdy je adeptům učitelství věnována zvláštní péče, aby se co nejdříve a nejúčinněji adaptovali * Výzkum * Na přelomu let 1994 a 1995 byl distribuován anonymní dotazník určený začínajícím učitelům (jednoroční až tříletá praxe na škole) * Rozesláno 400 dotazníků * Vrátilo se 187 * Dotazník rozdělen do tří skupin: První skupina * Druh absolvované VŠ * Aprobace * Škola, na níž učitel působí * Třídní učitel * Hospitace * První dojmy * Čas k přípravě na vyučování Druhá skupina * Srovnání jejich odborných znalostí s učitelskou praxí * Zhodnocení kvality v jednotlivých složkách * Doporučení na zlepšení v jednotlivých oblastech Třetí skupina * Posouzení potřebnosti vybraných ped. Vědomostí a dovedností pro samotnou učitelskou praxi a pro rozvoj učitelské osobnosti * Jednalo se o 44 poznatků a činností nejrůznější povahy – potřebnost byla vyjádřena na pětistupňové škále * Na závěr se respondenti mohli vyjádřit, co považují za důležité * Získáno velké množství dat zahrnutých do diagramů, tabulek a grafů * Byla užita procentová frekvence celkem 187 Muži 22% Ženy 78% ZŠ 54% Gymnázium 4% SOŠ 24% SOU 3% ZŠ – G 4% Jinde 8% Neuvedli 3% Nejvíce respondentů tvoří absolventi učitelských fakult Pedagogická fakulta 70% Přírodovědecká fakulta 10% Filozofická fakulta 6% UP Olomouc 57% MU Brno 32% Učitelství všeob. vzděl. předm. 5. - 12. r. 39% ČJ – OV 9% M – F 4% F – základy techniky 3% ČJ – D 2% ČJ – HV 2% Uč. 1. stupně 26% Spec. ped. 14% Uč. odb. předmětů na SŠ zdravotní 5% Třídní učitelé 74% Nehospitovali 22% Hospitace 1 – 3 hodiny 47% Hospitace 4 – 6 hodin 17% Hospitace 7 a více 9% Dojmy a představy Lepší 12% Odpovídající 66% Horší 13% Zklamáno 2% Jiné, pozitivní odpovědi 5% Příprava na vyučování Více než 2 hodiny denně 24% 1 – 2 hodiny 67% Méně než 1 hodina 6% Volné odpovědi * Doporučení ke zvýšení ped. praxe pod vedením zkušených učitelů * Zkvalitnění a rozšíření výuky obecné didaktiky a psychologických disciplín * Citace:… Poslední skupina otázek: •Na základě vašich osobních zkušeností zaškrtněte jednu z číslic 1-5 u každé předložené ped. dovednosti vyjadřující její potřebnost: •1)Pro učitelskou praxi •2)Pro utváření učitelské osobnosti * Stupeň 1 znamenal nezbytnou potřebu * Stupeň 5 naprostou zbytečnou potřebu * Formulováno 44 nejrůznějších skupin poznatků a činností, jejichž osvojení ve vědomosti a dovednosti respondenti měli či neměli akceptovat z hlediska nezbytnosti * Většina respondentů posuzovala nezbytnost předložených vědomostí a dovedností v obou případech téměř stejně * Uvádím výčet několika formulací – nejvíce frekventované a extrémní * Z hlediska učitelské profese, jsou nejvíce ceněny: * Umět komunikovat se žáky * Umět adekvátně hodnotit učební výkon žáka * Umět správně provádět individuální ústní zkoušku * Znát metodiku povzbuzování a trestání a umět ji aplikovat ve třídě * Umět pohotově rozhodovat ve standardních i neobvyklých situacích * * Mít jasnou vlastní koncepci výchovy a vzdělání * Znát a umět uplatnit metody výuky a umět v dané situaci zvolit adekvátní metodu * Znát nejrozšířenější druhy výchovných obtíží a způsoby jejich řešení ve škole a v rodině * Chápat význam spolupráce rodiny a školy v současných podmínkách, umět tuto spolupráci realizovat •Poslední dvě jsou nahrazovány: • •Chápat a uspokojovat potřebu permanentního sebevzdělávání. •Umět analyzovat vliv sociálního prostředí na vývoj žáka. Závěr * Na základě závěrečné analýzy realizovaného výzkumu lze konstatovat, že především ze strany vedení školy je ve vztahu k začínajícím učitelům opomíjena funkce uvádějících učitelů. * Převážná část učitelů je pověřována i těmi nejnáročnějšími učitelskými povinnostmi – třídní učitel * Je podceňována příprava na výuku • • • • •Děkuji za pozornost