Aneta Procházková 322011 Rosalyn George , John Clay 2 vydání 1999 Brno ISSN 1211-4669 —Během posledních 2 desetiletí se věnuje stále více pozornosti učitelskému vzdělání. — — — —Dnes se stalo nástrojem předávání souborů kompetencí. Reforma vzdělávacího systému v Anglii a Walesu —Poválečné uspořádání bylo v roce 1980 narušeno schválením Zákonu o výchově a vzdělání —– přechod žáků ze státních do soukromých škol —–rodiče mají možnost vyhledávat vzdělání —Zákon 1988 – návrh otevřeného přijímání studentů -zvýšený počet studentů a tudíž i finančních prostředků —Zveřejňování výsledků školních zkoušek vedlo k poměru nejlepších zhruba tří stovek škol — — —Ball analyzoval výsledky na tvorbu vzdělávacího trhu — jeho podmínky volba, soutěž, různorodost, financování a organizace —Volba byla základem pro vytvoření různorodosti typu škol a to vytvořilo základ soutěže —Každý přijatý žák znamenal finanční hotovost, která byla později podporou přímého soutěžení škol —Rok 1997 zvolení habsburské vlády -Všechyny školy byly vytvarovány a reformovány pod titulkem kvalita a výkonnost —Styl řízení škol shora dolů a hierarcický, je to forma tayloristického managementu — Kontext učitelského vzdělání —Učitelům se dává vina za špatné ekonomické výsledky průmyslu, protože příliž mnho mladých lidí odcházelo ze škol s nízkou úrovní dovedností a nebylo připraveno pro pracovní trh —Stovkám levicově orientovaných a neúspěšných akademických pracovníků hrozil vyhazov a zavření vysokých škol —Aby učitelské vzdělání probíhalo v rámci trhu, musela se zavést škála různorodých cest tím stát se učitelem — — —Zavednení partnerství mezi institucemi, které vzdělávají učitele a převedení zodpovědnosti na učitele s pratickou přípravou — —TTA (Teach Training Agency) —- dohlížení, financování a řízení učitelského vzdělání Cesty vedoucí k učitelskému povolání —1990 dvě cesty k učitelskému povolání —Vyučený učit (Articled Teacher) -dvouletý školící kurz -studentu strávili 80 % času přímo ve škole —Koncesovaný učitel (Lisused Teacher ) -určeno pro studenty nad 26 let, kteří již měli za sebou dva roky studia v rámci vyššího vzdělávání -dva roky dostávají plat od zaměstnavatele (tj. škola, kde pracují ) —Status kvalifikovaného učitele musí mít všichni učitelé v Anglii a Walesu —Další reforma vzdělání stanovila, že studenti jednoletého postgraduálního studia musí trávit 2/3 času ve školách a vyučovat —Vláda doporučila školám, aby si vytvořily vlastní program učitelské přípravy SCITT (School Centered Initial Teacher Education – učitelská příprava, která probíhá hlavně přímo ve škole) Partnerství se školami —V roce 1994 schválila vláda zákon o vzdělávání, kterým došlo k oddělení systému financování učitelské přípravy od zbytku sektoru vyššího vzdělávání —Do té doby bylo veškeré vyšší vzdělávání financováno jednotlivě- to však přineslo otázku jestli budoucí učitelé vůbec potřebují vyšší vzdělání —Existuje jen málo důkazů o tom, že učitelé se lépe učí přímo činností, tedy ve vyučování — —Furlong zaznamenal, že důkazy o tom, že školy dosahují vysoké kvality učitelské přípravy, pokud si ji organizují samy, nejsou přesvědšivé —Instituce vyššího vzdělání individuálně jednají o platbách školám —Tento systém se v různých částech země odlišuje a studenti dostávají podporu na různé úrovni a v různých formách —Školy nyní řídí učitelskou přípravu a mají plnou zodpovědnost za maximální zlepšení výsledků svých žáků — Úřad pro přípravu učitelů TTA —V roce 1997 zavedla vláda prostřednictvím TTA(Úřadu pro přípravu učitelů) reformy směřují k zavedení národního kurikula počáteční učitelské přípravy —Odklání se od zaměření na dovednosti k zaměření na standardy, které se mají poznat v prostředí třídy —Reynolds a Salters vidí potřebu hodnotit osobní výkon, ale pouze ve vztahu k vyučování —Od studentů se očekává, aby kriticky hodnotili svoje vyučování a využili toto hodnocení ke zdokonalování svého výkonu — — — —Názor, že reflektivní učitelé jsou základem pro efektivní vyučování —Vyučování a učení je jednoduchá a nekomplikovaná činnost —Učení je mnohem složitějsí vztah, který umožňuje učitelům testovat zájmy dětí a komunikovat s nimi