PEDAGOGICKO-ETICKÁ PODSTATA MORÁLNÍ KREATIVIZACE OSOBNOSTI Eliška Holasová 322138 ABSTRAKT ¢V první části studie rozpracováváme východiskovou bázální rovinu mravní kultivace člověka ¢V druhé části se rozpracovává základní strategické a praktické aspekty utváření mravní identity osobnosti ¢Klíčová slova – mravnost,mravní hodnoty, mravní identita osobnosti,mravní výchova, svědomí,svoboda,mravní cítění,.. 1. TEORETICKO-PROCESUÁLNÍ SFÉRA MORÁLNÍ KREATIVIZACE OSOBNOSTI ¢Otázka identity člověka se stává ústředním filozofickým,teologickým,etickým,psychologickým,pedagogickým problémem současnosti ¢S identitou se pojí celý lidský vývoj a snažení ¢Osobní substance je identitou vlastního lidského „já“ ¢Představuje kategorii základní antropologické podstaty ¢V antropologicko- integrativním pojetí identity osobnosti představuje morální-hodnotovou dimenzi ¢Je hluboko spjatá s podstatou lidského bytí v lidském světě ¢ ¢Svět hodnot neexistuje sám o sobě,bez člověka ¢Hodnotovost vnáší do světa přirozené duchovní a materiální podstaty sám člověk ¢V jeho podstatě spočívá schopnost např. vlastního sebeurčení, mravního rozhodování, ¢Hodnototvorný proces je procesem aktivního hledání,objevování,akceptace a identifikace ¢ ¢V mravním výchovném procesu základní bázi tvoří poznávací zkušenostně-zážitková rovina ¢Mravní zkušenost chápeme jako zapamatování životního ponaučení ¢Mravní zážitek nepředstavuje odraz života,ale psychologický obsah života samého ¢Mravní hodnoty nepostihujeme jen racionálním poznáním,jako reálné věci,ale cítíme je ¢Určitým východiskovým jevem v tomto pojetí mravního kreativního procesu osobnosti je mravné sebeuvědomění a sebehodnocení ¢Člověk si svoji identitu autentizuje ¢Nejpodstatnější funkčně a hodnotově nejvýznamnější článek představuje mravní svědomí člověka ¢Svědomí chápeme jako duchovní antropologickou konstantu,jako nejintimnější regulátor chování a konání lidské bytosti ¢Člověk si utváří vlastní projekt „žití hodnotami“, v určitých fázích svého vývoje objevuje,akceptuje a zmocňuje se hodnot ¢Svobodné rozhodování je projevem personálně-morální způsobilosti osobnosti ¢ 2. STRATEGICKO-METODICKÁ A VYCHOVATELSKÁ SFÉRA MORÁLNÍ KREATIVIZACE OSOBNOSTI ¢Zvolit vhodné strategické a metodické postupy je možné za předpokladu poznání obsahové podstaty a výchovného usměrňování v utváření jednotlivých mravních kvalit a vlastnosti osobnosti ¢Utváření mravního přesvědčení je dlouhodobí kreativní proces ¢K efektivnímu rozvoji mravně-kreativního procesu je třeba utvořit podmínky a vést dítě,dospívajícího k sebeuvědomování ¢Mravní poznání,které se opírá o zkušenost,spojujeme s citovými zážitky,které toto poznání vyvolalo,dostáváme se tím k utváření mravních hodnot ¢Sféra citů je hluboce osobní, individuální a velmi zranitelná ¢„Naše vlastní já se formuje sociální zkušeností“ ¢Každé období má svoji vlastní zónu mravního formování