LITERATURA Balaštík, D. Žáci s abnormativním chováním. Brno: PPPmB, 1986. Bechyňová, V., Konvičková, M., Sanace rodiny. Praha, Portál 2008 (ediční plán) Biddulph,S. Tajemství výchovy šťastných dětí. Praha,Portál 1999 BLATNÝ, M., HRDLIČKA, M., KVĚTON, P., VOBOŘIL, D., JELÍNEK, M. (2004a). Výsledky české části mezinárodního projektu SAHA I. deskriptivní analýza rizikového chování a rizikových a protektivních faktorů vývoje mladistvých z městských oblastí. Brno Zprávy - Psychologický ústav, 10 (1) BLATNÝ, M., HRDLIČKA, M., KVĚTON, P., VOBOŘIL, D., JELÍNEK, M. (2004b). Výsledky české části mezinárodního projektu SAHA II. deskriptivní analýza rizikového chování a rizikových a protektivních faktorů vývoje mladistvých z městských oblastí z hlediska věkových kohort. Brno Zprávy - Psychologický ústav, 10 (2) BLATNÝ, M., HRDLIČKA, M., KVĚTON, P., VOBOŘIL, D., JELÍNEK, M. (2004c). Výsledky české části mezinárodního projektu SAHA III. deskriptivní analýza rizikového chování a rizikových a protektivních faktorů vývoje mladistvých z městských oblastí z hlediska velikosti sídla. Brno Zprávy - Psychologický ústav, 10 (3) BLATNÝ, M., HRDLIČKA, M., SOBOTKOVÁ, V., JELÍNEK, M., KVĚTON, P., VOBOŘIL, D. (2003). Prevalence antisociálního chování českých adolescentů z městských oblastí. Československá psychologie, 50 (4), s. 297 BLATNÝ, M., KOHOUTEK, T., JANUŠOVÁ, P. (2002). Situačně kognitivní a osobnostní determinanty chování v zátěžové situaci. Československá psychologie, 46 (2), s. 97 BLATNÝ, M., POLIŠENSKÁ, V.A, BALAŠTÍKOVÁ, V., HRDLIČKA, M. (2005). Problematika rizikového chování vývoje dětí a dospívajících hlavní témata a implikace pro další vývoj. Československá psychologie, 49 (6), s. 525 BOGDANOWICZOVÁ, M. Metoda dobrého startu, Praha, Portál, 1998 Čermák, I. Dětská agrese. Brno: CERM, 1998. ČÁP, J., BOSCHEK, P. (1996). Faktory osobnosti adolescentů ve vztahu ke způsobu výchovy v rodině. Československá psychologie, 40 (6), s. 465 ČERNÍKOVÁ, V. a kol. Prekriminalita dětí a kriminalita mladistvých, kterým byla uložena ochranná opatření. Praha Policejní akademie, 2002. ČÍRTKOVÁ, L. (2003). Dva pohledy na delikvenci dětí a mladistvých. Kriminalistika, 36 (4) from http //www.mvcr.cz/casopisy/kriminalistika/2003/03_04/cirtkova.html Dan, J. Pyschodiagnostické činnosti v systémech institucionalizované psychologické pomoci DUNOVSKÝ, I.; MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha Avicenum, 1995. Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Grada 1999 Dunovský, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. Dvořáková, M., Kohoutek, R. O dificilitách chování dětí. Pedagogika, c. 5, 1963, s. 579 až 585. EISOVÁ, A. Péče o děti s kombinovanými vadami, Praha, SPN, 1981 Elliotová, M. Jak ochránit své dítě. Praha, Portál 1995 EMÖKE, B. Rodinná socializácia a poruchy osobnosti. Bratislava SPN 1983. Erb, H. Násilí ve škole a jak mu celit. Praha: Amulet, 2000. GECKOVÁ, A. (1988). Rodinné prostredie a výchovné problémové správanie adolescentov. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 33 (4), s. 320 HAMANOVÁ, J. (2000).Rizikové chování v dospívání. Rizikové chování a jeho prevence I. odborný seminář (online) from http //www.cevap.cz/default.php?&ID=25&publ=1&cl=8 Helus, Z. K problematice pedagogenního narušení dítěte. Pedagogika, roč. XLI, 1991, c. 4, s. 369–377. HRACHOVINOVÁ, T., ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. (1998). Odolnost ve smyslu hardiness – současný pohled a naše zkušenosti. Studia Psychologica IX. Univerzita Karlova v Praze Nakladatelství Karolinum CHMELÍK, J. Trestná činnost mládeže a páchaná na mládeži, Praha MV ČR, 1998. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. (1998). Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha Karolinum JELÍNEK, M., KVĚTON, P., VOBOŘIL, D., BLATNÝ, M. (2006). Vrstevnická konformita jako faktor rizikového chování mladistvých struktura, zdroje, dopady. Československá psychologie, 50 (5), s. 393 KAČÁNI, V.; MIKLOŠ J. Rodina, výchova, delikvencia. Bratislava SMENA, 1975. KAISER, G. Kriminologie. Praha C. H. BECK, 1994. Kaprová, Z. O problémech žáků s poruchami učení. Praha, 2000. Kebza, V., Šolcová, I. Burnout syndrom teoretická východiska, diagnostické a intervenční možnosti. Čs. psychologie 42, 1998, 5, 429 – 448. Kebza, V., Šolcová, I. Syndrom vyhoření. Hlavní příznaky, výskyt, možnosti terapie a prevence. (Videopořad, vytvořený s finančním příspěvkem MŠMT ČR). Praha, Státní zdravotní ústav ve spolupráci agenturou Fontis 2001. Kebza, V., Šolcová, I. Well-being jako psychologický a zároveň mezioborově založený pojem. Čs. psychologie 47, 2003, 4, 333 – 345. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2008). Hlavní koncepce psychické odolnosti. Československá psychologie, 52 (1), s. 1 Kirbyová, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. KOCUROVÁ, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese, Plzeň, ZČU, 2001 Kohoutek, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. Kohoutek, R. Klasifikace problémových dětí a mládeže. In Sociální pedagogika jako vědecky a společensky užitná disciplína, Brno, 2000, s. 197–205. Kohoutek, R. O psychologické motivaci chování dětí. Psychológia a patopsychológia dietata, roc. 1, č. 3, 1966, s. 51–64. Kohoutek, R. Výchova dětí se závadami a poruchami chování. Brno: CERM, 1998. Kohoutek, R.: Závady a poruchy chování dětí a mládeže 97 Kolár, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. Kolaríková, O. Formy dětských depravací a jejich geneze. Československá psychologie, 1957, č. 3, s. 260 a násl. Kolaríková, O. Psychologické typy toulavosti u dificilních dětí. Československá psychologie, roč. 5, 1961, c. 3, s. 243 a násl. Koluchová, J., Morávek, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1990. KONRÁD, Z. a kol. Metodika vyšetřování jednotlivých druhů trestných činů. Praha Policejní akademie, 1996. Košco, J. a kol. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. Koudelková, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. (2006). Vzpoura deprivantů. Nestvůry, nástroje, obrana. Galén Praha KOVAŘÍK, J. Úspěšnost náhradní rodinné péče. Část I. Praha VÚPSV, 1996. KOVAŘÍK, J.; ŠMOLKA, P. Současná rodina. Praha Hestia, 1996. KOŽENÝ, J., CSÉMY, L., TIŠANSKÁ, L. (2007). Koreláty užívání návykových látek u adolescentů. Československá psychologie, 51 (6), s. 557 KRAUS, B. Sociální prostředí jako výchovný činitel. Pedagogika, 1985. KRAUS, B.; Poláčková, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno Paido, 2001. Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha, Grada Publishing 1998. KŘIVOHLAVÝ, J. (1991). Nezdolnost typu hardiness. Československá psychologie, 35 (1), s. 59 KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra, Praha, Septima, 1995 Kucera, O. a kol. Psychopatologické projevy při lehkých dětských encefalopatiích. Praha: SZN, 1961. KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení, Praha, Dys 1997 Kuric, J. Kompendium ontogenetickej psychológie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa,1997. KYASOVÁ, M. (2003). Kouření cigaret a další formy rizikového chování adolescentů. Československá psychologie, 47 (1), s. 56 LABÁTH A KOL. (2001). Riziková mládež. Bratislava SLON Lancová, J. a jiní. Správná volba povolání. Praha 1925. LUKŠÍK, I. (2003). Interakcie sexuálnych a drogových rizik sumarizácia výsledkov z dvoch sociokulturnych prostredí. Československá psychologie, 47 (5), s. 437 Mareš,J. a kol. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové Nucleus 2002 MAREŠOVÁ, A. a kol. Sociálně patologické jevy u mládeže a návrh opatření k omezení jejich vzniku. Praha Institut pro kriminologii a sociální prevenci,1997. Matejcek, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. Matejcek, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN 1992. Matejcek, Z. K pojmu „lehkých mozkových dysfunkcí (LMD). Československá psychiatrie, 86, 1990, č. 1, s. 7–16. Matejcek, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. Matejcek, Z. Teoretické úvahy nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Československá psychologie, 40, 1996, c. 5, s. 365–375. Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha Portál 1994 Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha SPN 1992 MATĚJČEK, Z. Dyslexie, Praha, SPN, 1996 MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy učení, Praha, HaH, 1993 MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha Portál, 1999. MATĚJČEK, Z., BUBLEOVÁ, V., KOVAŘÍK, J. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha Psychiatrické centrum Praha, 1977 Matoušek, O. Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha Portál 1998, 2003. ISBN 80-7178-771-X MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. (2003). Mládež a delikvence. Praha Portál Mertin, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. (Duševní poruchy a poruchy chování.) Praha: Psychiatrické centrum, 1996. MLČÁKOVÁ, R. – KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě Dyspraxie a další poruchy motoriky, Praha, Portál, 2000 MRÁZOVÁ, E. Úvod do speciální pedagogiky, Ústí n/L., PF UJEP 1998 MRÁZOVÁ, E. Vybrané postupy při práci s dyslektickým dítětem, Ústí n/L, PF 1994 MÜHLPACHR, P. (2001). Sociální patologie. Brno Masarykova univerzita MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno Masarykova univerzita, 2002. MUNDEN, A. – ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Praha, Portál, 2002 NOVÁK, J. Dyskalkulie, Litomyšl, Augusta, 1997 ORVIN, G.H. (2001). Dospívání kniha pro rodiče. Praha Grada Publishing PILAŘ, J. Ústavní péče o mladé delikventy v ČR. Policista č. 4.Praha 1999. PIPEKOVÁ, J. A KOL. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Paido, Brno, 1998 Plocek, K., Dan, J. Základní varianty disharmonického vývoje osobnosti v dospívání. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Praha, Portál,1997 POKORNÝ, V., TELCOVÁ., J., TOMKO, A. (2001). Prevence sociálně patologických jevů. Brno Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s. poruchy učenia a správania. Bratislava: SPN, 1975, s. 180–198. Potterová, B. A. Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. Olomouc, Votobia 1997. PRAŠKO, J. a kol. Poruchy osobnosti. Praha Portál, 2003. Prekopová J., Malý tyran. Praha Portál 1993 Prekopová, J. Neklidné Dítě. Praha: Portál, 1994. Prozatímní učební text. Brno: MU, 1995. Raser.,J. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha Portál 2000 ŘíČan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ŘíČan, P., Krejčírová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1995. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě, Praha, Portál, 1999 Rogge, J.-U. Rodiče určují hranice. Praha portál 2005 Rogge, J.-U. Děti potřebují hranice. Praha Portál 2000 Rush, M. D. Syndrom vyhoření. Praha, Návrat domů 2003. ŘEHULKOVÁ, O., ŘEHULKA, E. (2001). Psychologické otázky adolescence. Brno Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert ŘEZÁČ, J., SEDLÁK, J. Příprava učitelů pro řešení jejich pracovních problémů. Sb. IV.věd.konf. s mezinár.úč., Praha 25-27.list.198O. IV.část. s.18-25. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Paido: Brno 1998. ŘEZÁČ,J. K některým podmínkám utváření zdravých vztahů ve škole z pohledu učitelů ZŠ. In. ŘEHULKA, E. et al. School and health 21 (2). Brno Paido 2007. ISBN 978-80-7315-138-06 s. 171-181. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi, Praha, Portál, 1995 SEJČOVÁ, L. (2002). Osobnostná charakteristika delikventnej mládeže v Slovenskej republike. Kriminalistika, 35 (4) from SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení, Praha, Portál, 2001 Serfontein, G. Potíže detí s ucením a chováním. Praha: Portál, 1999. SHEEDY-KURCINKA, M. (1998). Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha Portál SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků, Praha, Portál, 2001 SCHOPLER, J. Strategie a metody výuky s autismem a dalšími vývojovými poruchami, Praha, POrtál, 1999 SINDELÁROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál, 1998 Smékal, V. Výchovné a výukové tažkosti, ich zdroje a prejavy. In Patopsychológia – poruchy ucenia a správania. Bratislava: SPN, 1975, s. 180–198. Smutný, R., Šafrová, A. Využití výpocetní techniky pri reedukaci specifických poruch ucení. Brno: Paido, 1997. Soudková, M. O zdravých vztazích mezi lidmi. Přátelství a manželství. Brno. Doplněk 2006. ISBN 80-7239-196-8 STŘELEC, S. Problém kázně a svobody ve výchově. In. Střelec, S. ed.Studie z teorie a metodikyx výchovy II. Brno MU 2005. S. 95-109. SVOBODA, M. (2005). Psychologická diagnostika dospělých. Praha Portál ŠIRŮČEK, J., ŠIRŮČKOVÁ, M, MACEK, P. (2007). Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj problémového chování v adolescenci. Československá psychologie, 51 (5), s. 476 ŠOLCOVÁ, I. (2006). Agrese a sebevědomí. Československá psychologie, 50 (3), s. 201 ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. (1996). Rozdíly v úrovni a struktuře osobnostní odolnosti („hardiness“) u vzorku americké a české populace. Československá psychologie, 40 (6), s. 480 ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. (2003). Prediktory sociální opory u české populace. Československá psychologie, 47 (3), s. 220 ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. (2006). Subjektivní zdraví současný stav poznatků a výsledků dvou českých studií. Československá psychologie, 50 (1), s. 1 ŠTĚCHOVÁ, M., VEČERKA, K., HOLAS, J. (2000). Rodinné zázemí dětí s poruchami chování. Kriminalistika, 34 (4) from Švancara, J. Poruchy psychického vývoje. Brno: UJEP, 1979. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí, Praha, Portál, 2001 TRAIN, A. (1996). Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha Portál Train, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 2001. TUMOVÁ, J. – MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na středních školách, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2004 Vágnerová, M. Psychologie problémového dítete školního veku. Praha: Karolinum, 1997. VANÍČKOVÁ, E a kol. Násilí v rodině – Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha Karolinum, 1993. VEČERKA, K. a kol. Prevence kriminality v teorii a praxi. Praha Ministerstvo vnitra ČR,1997. VEČERKA, K.; HOLAS J.; ŠTĚCHOVÁ M.; DIBLÍKOVÁ S. Sociálně patologické jevy u dětí. Praha Studie IKSP, 2000. Višnovský, L. Vybrané kapitoly z teorie výchovy. Zvolen, 1993. VÍTEK K.; VÍTKOVÁ V. Manželský a rodičovský faktor v protispolečenském jednání dětí. In Sociologie pomáhá společenské praxi. Acta iniversitatis Palackianae Olomucensis. Praha SPN, 1978. VOCILKA, M. a kol. Náplň středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha Tech-Market, 1996. VOCILKA, M. Vybrané statě z etopedie. 1. vyd. Most Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1997. Vodáčková, D. kol. Krizová intervence. Praha Portál 2002. ISBN 80-7178-696-9 Vodák, P., Šulc, A. Závady a poruchy v detském veku. Praha, 1964. Vojtík, V., Machová, J., Brichácek, V. Poruchy vývoje detí a mladistvých a jejich projevy v rodine a ve škole. Praha: SPN, 1990. Vojtová, V. Kapitoly etopedie-přístupy k poruchám emocí a chování. Brno Paido 2004 VOJTOVÁ, V. Chování žáků jako edukační problém. In. Střelec, S. ed.Studie z teorie a metodikyx výchovy II. BrnoMU 2005. S. 124-39. VRBOVÁ, R. – DVOŘÁK, J. Vývojová verbální dyspraxie, Žďár n/Sázavou, Logopedické centrum, 2003 VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha Portál Výzkumný ústav kriminologický při generální prokuratuře. Kriminalita mládeže. Studie o mladistvých delikventech. Praha SEVT, 1968. WEISS, P., ZVĚŘINA, J. (2001). Sexuální chování v ČR – situace a trendy. Praha Portál ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení, Praha, Portál 1994 Zelinková, O. Poruchy ucení. Praha: Portál, 1994, 186 s. ZOUBKOVÁ, I.; NIKL, J.; ČERNÍKOVÁ, V. Kriminalita mládeže. Praha Policejní akademie, 2002. Zvolský, P. a kol. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1996. ŽÁČKOVÁ, H. – JUCOVIČOVÁ, D. Smyslové vnímání metody reedukace specifických poruch učení, Praha, D+H, 2003 ŽÁČKOVÁ, H. – JUCOVIČOVÁ, D. – SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol, Praha, D+H, 2003 ŽÁČKOVÁ, H.- JUCOVIČOVÁ, D. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU, Praha, D+H, 2004 ODKAZY http // www.hyperaktivita.cz http // www.rodina.cz http // www.relaxace.com. http // www.tiscali.cz http // www.stratosfera.cz http // www.pcvysocina.cz http // www.mesicnikzdravi.cz http // www.tcmherbstrade.cz http // www.zkola.cz http // www.modernivyucovani.cz http // www.ssvp.wz.cz http // www.lawyers.cz http // www.ceskaskola.cz http // www.marianne.cz http // www.neuro.cz http // www.medicina.cz http // www.sanquis.cz http // www.pppbruntal.cz http // www.ordinace.cz http // www.mentio.cz http // www.grada.cz