Úvod do studia literatury PhDr. Ivana Ryčlová, Ph.D. 2/ JS 2010 Historie literární vědy (история литературоведения) n Jako samostatná vědní disciplína vznikla literární věda tak, že se oddělila od filologie n Filologie (филология) je nauka o slově n jako věda vznikla v období renesance, tj. 15.-16. stol. n zabývala se studiem písemných památek latinských a řeckých n „filologie“ (ad filosofie) = miluji slovo (miluji moudrost) Literární dílo a jeho překlad (перевод) n Lit. vědec nemůže vycházet z překladu n Každý překlad l.d. = interpretace textu překladatelem (интерпретация текста переводчиком) n M. Bulgakov Mistr a Markétka (Мастер и Маргарита) n Кот Бегемот – kocour Kňour (A. Morávková) – Kocomour (V. Dvořák) n Umělecká lit. není přeložitelná v přesném, adekvátním smylu, v němž ji musí znát ten, kdo ji studuje n Platí především u poezie !!! n Vždy přenos emocí z jednoho jazykového systému do druhého Pomocné literárněvědné disciplíny n Textologie n Je kritické studium spisovatelova textu (rukopisu i textu opublikovaného) n Některá díla (klasické lit.) mají několik variant n Nutno znát historii vzniku textu n Stanovení tzv. „kanonického textu“ díla, jenž se pak považuje za def. variantu díla (ten je pak vydán a zkoumá se) n Existují celé instituty, jež se věnují pouze zkoumání díla jednoho spisovatele n Goethe (první lit. muzeum věnované spisovateli vzniklo v polovině 19.st. ve Výmaru, kde G. žil většinu života) n Shakespeare, Puškin, Dostojevskij, Tolstoj, Gorkij, Pasternak n Studium literatury o významných svět. spisovatelích tvoří samostatnou vědu (př. «горковедение») Вспомогательные дисциплины литературоведения n текстология n = критическое изучение текста писателя (рукописного и печатного) n установление правильного (канонического) текста писателя и издание этого текста n изучение истории текста n собирание лит.наследия писателя – дело очень важное n специальные иснституты n классики (целая наука) Literárněvědná metodologie n Existuje okruh postupů, který je vlastní vědecké práci obecně n Tato obecná vědecká metoda využívá běžných postupů myšlení (indukce, dedukce, analýzy a syntézy) a pracuje na základě utvoření hypotézy a její verifikace n Východiskem celého zkoumání je právě vytvoření hypotézy, která je nezbytným předpokladem k tomu, abychom mohli přikročit k analýze Vnímání lit. díla (Восприятие литeратурного произведения) n Současné lit. dílo (современное л.п.) = не типа постмодернистского произведения n ничего дополняющего не нужно n Literární dílo dřívějších období (л.п. относящееся к немного более раннему времени) n нужны предварительные комментарии n л.п. отошло от нас в прошлое n напр. образ Татьяны в «Евгении Онегине» Analýza (анализ) n Rozklad určitého celku (l.d.) na jeho části až po části dále nedělitelné n komparační (сравнительный анализ) n vztahová (анализ отношений) n kauzální (анализ причин) n Analýza uměleckého textu… n Určení literárního žánru Literární žánry (литературные жанры) n Žánr (жанр) n def. viz Hrabák: Úvod do teorie literatury n je celistvost tvořená jistým počtem prací, které mají společné rysy n v historickém vývoji se literární žánry stále proměňují (жанры живут и развиваются) Základní literární žánry (основные литературные жанры) n lyrika (лирика) – bezfabulový žánr n epika (эпика) n drama (драма) Литература о литературоведении n ! Жирмунский, В.М.: Введение в литературоведение. М. 2004. -------------------------------- n Новиков, Л.А: Художественный текст и его анализ. Русский язык, М. 1988. n Томашевский, Б.В.: Теория литературы. Поэтика. Аспект Пресс, М. 1996. n Виноградов, В.В.: Наука, М. 1990. n Балухатый, С.Д.: Вопросы поэтики. Л. 1990. n Проблемы драматургического анализа, с. 17-30.