SOCIÁLNÍ PATOLOGICKÉ JEVY RV2MP_2SPJ orientační vymezení tématických celků · Sociální patologie, různá vymezení pojmu, kategorizace sociálně patologických problémů. Sociálně patologické jevy, některé rizikové a protektivní faktory deviantního chování. · Vývojově psychologické aspekty některých sociálně patologických jevů (asymetrické agrese, závislosti atd.), klíčové psychologické momenty v různých fázích vývoje člověka z hlediska sociální patologie. 1. Návykové chování a závislost, základní pojmy, rizikové a protektivní faktory závislostí, různé etiologické pohledy na závislosti, vývojově psychologické aspekty závislostí, různé formy návykového chování. 2. Alkoholová závislost, její rizikové faktory, vývoj závislosti na alkoholu, typy alkoholismu, psychické a sociální důsledky závislosti na alkoholu. Alkoholová závislost a (versus) reklama. Alkoholismus v souvislosti s rodinou (jak orientační tak prokreační). Alkohol a agrese. Prevence alkoholové závislosti (možnosti učitele RV a VKZ). 3. Závislost na nealkoholových drogách, její rizikové faktory, vznik a vývoj závislosti, charakteristické projevy abúzu různých nealkoholových drog, psychické a sociální důsledky drogové závislosti. Drogová závislost v souvislosti s rodinou (jak orientační tak prokreační). Drogy a agrese. Prevence drogové závislosti (možnosti učitele RV a VKZ). 4. Patologické hráčství, rizikové faktory, vznik, vývoj a sociální důsledky hráčské závislosti. Prevence hráčství (možnosti učitele RV a VKZ). 5. Působení sekt a psychická manipulace, vznik a vývoj závislosti na sektě, techniky psychické manipulace. Odchod ze sekty (výstupové poradenství). Prevence závislosti na sektě (možnosti učitele RV a VKZ). 6. Agrese, agresivita, násilné chování, biologické a psychosociální aspekty lidské agrese, náchylnost k agresi (poruchy osobnosti), sociální učení a agrese, vliv médií na agresi, traumatizace násilím a její následky, zvládání agrese. 7. Agresivita v rodině. Asymetrická agrese a její hlubší psychologické souvislosti, typy týrání dětí, děti v rizikovém postavení, sexuální trauma u dětí, syndrom CAN, násilí mezi dospělými členy rodiny. Nebezpečí „označkování“ lidí týraných, zneužívaných, zanedbávaných v dětství, význam reflexe „osobního příběhu“ pro reparaci následků a pro vyrovnání se s traumatem, prevence násilí v rodině (specifické možnosti učitele RV a VKZ). 8. Agresivita ve školním prostředí. Šikanování ve školní třídě (event. vrstevnické skupině), zvláštnosti šikanování u dětí a mládeže, psychologické souvislosti a skupinová dynamika šikanování, rizikové osobnostní faktory agresorů, mnohostranné následky šikanování ve třídě (nejen u obětí), zvládání (diagnóza, zásah) a prevence šikanování (specif. možnosti učitele RV a VKZ). 9. Xenofobie, intolerance, rasismus, rasové násilí (souvislost se šikanováním), diskriminace, psychologické a pedagogické souvislosti xenofobie, rasismu. Výchova k toleranci a proti rasismu, multikulturní výchova (možnosti učitele RV a VKZ). 10. Krizové stavy u dětí a mládeže, časté příčiny krizových stavů, krizový stav a fáze krizí. Zásady psychologické první (laické) pomoci v tíživé situaci (možnosti a meze krizové intervence učitele). Odborná pomoc dítěti či mladému člověku v krizi, instituce pomáhající dětem v krizových situacích, možnosti spolupráce učitele s těmito institucemi. 11. Sebevražedné jednání, motivace a varianty sebevražedného jednání, sebevražda v životní dráze člověka, společenské postoje a reakce na sebevraždu, suicidální vývoj jedince a jeho charakteristické znaky, zvláštnosti sebevražedného jednání u nedospělých, varovné signály pro pedagogy a vychovatele, prevence sebevražedného jednání ve školním prostředí. Velmi doporučená literatura Adler,A.: Psychologie dětí (1994). Bartlová,S.: Sociální patologie (1998). Bergeret,J.: Toxikomanie a osobnost (1995). Běťák,L.,Ferbarová,R.,Plocek,K.,Skácelová,L.: Prevence sociálně patologických jevů ve škole (1997). Čermák, I.: Dětská agrese (1998). Čermák, I.: Lidská agrese a její souvislosti (1998). Elliotová, M.: Jak ochránit své dítě (1995). Fontana,D.: Psychologie ve školní praxi (1997). Gjuričová,Š.,Kocourková,J.,Koutek,J.: Podoby násilí v rodině Heidbrink,H.: Psychologie morálního vývoje (1997). Heller,J.,Pecinovská,O. a kol.: Závislost známá neznámá (96). Hillman,J.: Duše a sebevražda (1997). Jedlička,R.,Koťa,J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže (1998). Kastová,V.: Krize a tvořivý přístup k ní (1999). Klimpl,P.: Psychická krize a intervence v lékařské ordinaci (98). Kolář,M.: Bolest šikanování (2001). Koudelková,A.: Psychologické otázky delikvence (1995). Křivohlavý: Psychologie zdraví (2001). Langmeier,J., Matějček,Z.: Psychická deprivace v dětství (74). Marhounová,J.,Nešpor,K.: Alkoholici, feťáci a gambleři (95). Matoušek,O.: Rodina jako instituce a vztahová síť (1993). Mečíř,J.: Zneužívání alkoholu a nealk. drog u mládeže (89). Mikota,V.: O ovlivňování duševních chorob (1995). Millerová,A.: Dětství je drama (1994). Mufsonová,S.,Kranzová,R.: O týrání a zneužívání (2001). Mühlpachr,P.: Sociální patologie (2001). Nešpor,K.,Csémy,L.,Pernicová,H.: Prevence problémů působených návykovými látkami na školách (1995). Nešpor,K.: Návykové chování a závislost (2000). Pernerová,R.A.: Tabu v rodinné komunikaci (2000). Porterfieldová,K.M.: Jak se vyrovnat s následky traumatu (98). Porterfieldová,K.M.: O sektách (1997). Pöthe,P.: Dítě v ohrožení (1996). Presl,J.: Drogová závislost (1995). Říčan,P.,Pithartová,D.: Krotíme obrazovku (1995). Říčan,P.: Agresivita a šikana mezi dětmi (1995). Skála,J. a kol.: Závislost na alkoholu a jiných drogách (1987). Skála,J.: ... až na dno? (1988). Sournia,J.Ch.: Dějiny pijáctví (1999). Šišková,T.,ed.: Výchova k toleranci a proti rasismu (1998). Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese (99). Vizinová,D.,Preiss,M.: Psychické trauma a jeho terapie (99). Vodáková,A.: Soc. deviace, sociologie nemoci a medicíny (91). Vojtík,V., Machová,J., Břicháček,V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých (1990). Vymětal,J.: Duševní krize a psychoterapie (1995).