Jak se děti učí 4 ČAS Výchozí otázky: 1. Proč je toto téma důležité ve vzdělávání malých dětí? 2. Jaké jsou psychologické zákonitosti dětského chápání času? 3. Jak toho využít ve vyučování na 1. st. ZŠ? 6-7 leté dítě v 1. tř. čas vnímá jako centrovaný – skrze vlastní pozici a zkušenost v konkrétních životních situacích v MINULOST ------------- PŘÍTOMNOST----------- BUDOUCNOST ___________ JÁ ____________ min. tady a teď bud. v Děti se tedy do minulosti dívají opačným směrem, než jak jdou dějiny. v V učebnicích jsou však historické události líčeny decentrovaně. Základní podmínka pro pochopení toku času: v aby mohlo dítě vnímat historické učivo decentrovaně, musí „vystoupit“ ze své pozice a zaujmout „odstup“ (nastává cca ve 3. roč.) v Předtím mu musíme zprostředkovat pochopení relace dříve – později dříve než – později než Jakou mají děti s časem zkušenost? Že: - se střídá den s nocí - posunují se ručičky hodin a podle toho se vykonávají určité činnosti - postupují dny v týdnu - střídají se roční období, sled svátků, oslav narozenin - lidé jsou různě staří, tj. někteří se narodili dříve než jiní – zkušenosti v rodině: děti, rodiče, prarodiče Ve vlastivědě jsou 2 klasická témata, která se k tomu mimořádně hodí: v 1. fyzikální čas: dny, týdny, měsíce, roční období, denní doby (ráno – poledne večer), kalendář; HODINY v 2. rodina a rodokmen (genealogie) 1. téma: FYZIKÁLNÍ ČAS v Pro pochopení fyzického času je důležité, aby děti nejen znaly názvy (dní, měsíců,…), ale aby objevily cykličnost, pravidelnost v jejich střídání. Zpočátku má seznamování s těmito pojmy prožitkový charakter – ptáme se: v co děláš v pondělí? v co děláš v neděli? v který den je dnes? v který den byl včera? v který den je dříve? v který den je později? v je pondělí dříve než čtvrtek? v je sobota později než pátek? Atd. v To však nestačí k pochopení historického času – musí pochopit navíc operaci ZAHRNOVÁNÍ. v POCHOPIT UDÁLOST jako událost historickou znamená umístit ji mezi jiné historické události podle časové relace DŘÍVE – POZDĚJI (než) - časová osa Cvičení: v 1. Řekni, co jsi dělal včera, předevčírem, v neděli apod. (všímat si tvaru slovesa, který používají; jestliže používají jen jednoho času, svědčí to o nedostatečném operačním myšlení a o jeho neschopnosti vyjádřit z centrovaného hlediska nevratný sled) v 2. Řekni, co jsi dělal, děláš a budeš dělat od včerejšího rána do zítřejšího večera. v 3. Sestav kalendář pro měsíc, kdy máš narozeniny (máme kalendář se slepými dny, označeny jsou jen 1. dny v měsíci) 2. téma: RODINA a RODOKMEN v Zařazení : 2. třída Toto téma se zpravidla „zpřehledňuje“ pomocí rozhovoru nad rodinnými fotografiemi, které si mají děti přinést do školy. Fotografie: v  kdo ke komu patří? v  kdo se komu narodil? v  kdo je starší (mladší)? v  připište jména k panáčkům v  kdo je bratr? (ten, kdo se narodil mým rodičům kromě mě) v  babička – dědeček, strýc – teta, bratranec – sestřenice – vysvětlení všech vztahů. v zaznamenáváme správné a nesprávné odpovědi, vyhodnotíme procento úspěšných dětí, příp. čas, který potřebovaly pro pochopení relace v Pochopená relace = když dítě řekne:“pátek je dříve než sobota a sobota je později než pátek“ (vratný vztah); uzavře se následnost a relace se stává pohyblivou --- OPERACE. Stěžejní úkol: NAKRESLI SVŮJ VLASTNÍ RODOKMEN! v Dílčí kroky: 1. uvědomění si významu pojmu MATKA (můžou existovat na světě lidé, kteří nemají matku (otce)? Proč ne (ano)? Všichni lidé mají matku (otce), i když je nemusí znát. Hlavním zdrojem poznatků je jazyk dětí: Jak víš, že ta maminka, kterou máš, je tvoje maminka? (jméno, podoba, péče, fotografie, povídání prarodičů,…) - jde o tzv. zástupné role. Nezástupná role matky = to, že jsem se jí narodil(a). v 2. navodit schopnost zaujmout hledisko druhého v systému rodinných vztahů (synem otce jsem já) v Hry - operační cvičení: „Představ si, že se jdeš jako tvůj tatínek zeptat paní učitelky do školy na prospěch jeho syna. Které otázky asi tatínek paní učitelce položí?“(pozorujeme schopnost dítěte zaujmout odstup, decentrovat otázky) v  prohloubení pochopení – navodit OPERACI: „narodila jsem se mámě“ „dcerou maminky jsem já“ TAM ZPĚT já jsem její dcera ona je moje matka Operační cvičení: v 1. zaujmi stanovisko svého otce v rodině v 2. představ si jeho syny v 3. vyčleň z nich toho, který „není můj bratr“ …AHA!!! (dítě dále netápe, ví). O co vlastně půjde? Děti vlastně zvládnou základní genealogickou relaci „otec –syn“: v  synem svého otce jsem já v  jsem-li synem svého otce, pak jsem vnukem jeho otce v  jsem-li synem otce, pak jsem synovcem otcova bratra (sestry) a bratrancem jeho (jejích) dětí Výzkum (Vyskočilová) - výsledky byly vyhodnoceny podle těchto kritérií: v správnost označení (jména) a umístění sebe sama v rodokmenu v správnost umístění prarodičů z obou stran v správnost umístění relátů strýc a teta (pokrevní a přiženění) a sestřenice a bratranec. Tématu bylo věnováno 6 vyučovacích hodin. Po 1. hodině správně řešilo úkol 54% dětí, po 2. hod. 64%, v 6. hod. 96% dětí. Nejtěžší byla OPERACE inverze centrovaných vztahů (když já jsem její vnuk, ona je moje babička,…) ZÁVĚR: Podmínka vnímání toku historického času:  děti dovedou zaujmout hledisko někoho, „kdo žil dříve než ony“, kdo se narodil dříve než ony“  děti ovládly relaci dříve – později, dříve než – později než. Literatura: MACHALOVÁ, M. rukopis 2004 VYSKOČILOVÁ, E. Pokus vyučovat žáky 2. ročníku chápání historického času na základě genealogie. Komenský, č. 9, 1974, s. 545-553. VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření základů historického myšlení žáků 2. ročníku. Komenský, č. 4, 1976, s. 341-348.