ODDÍL 1 „ Zvláštní prospěšné potřeby ve třídě.“ 9 Kapitola 1.3 Učení Cíl této kapitoly Účastníci mohou vidět sami sebe jako učící se. Cvičení 1 V tomto kurzu jde o učení, a to jak dětí, tak dospělých. Může nám pomoci v trojím ohledu, uvažovat sami o sobě jako učících se, abychom se ▪ se sami snadněji učili ▪ mohli podporovat učení našich kolegů ▪ rozuměli učícím se dětem 2 Zkuste krátce popřemýšlet o vašem učení v dospělosti ( např. jak jste se učili jezdit na kole nebo řídit auto? Můžete si ještě vzpomenout na to, jak jste se učili číst? ). 3 Doplňte si sami věty na další straně. 4 Prodiskutujte vaše odpovědi s jinými účastníky. ▪ Co jste se dozvěděli sami o sobě jako učících se? 5 Diskutujte o tom ve skupině. Otázky k reflexi 1 Jaké prostředky použijete k tomu, abyste se v tomto kurzu mohli učit úspěšněji? 2 Mohou tyto prostředky pomoci také dětem ve vaší třídě? ODDÍL 1 „ Zvláštní prospěšné potřeby ve třídě.“ 10 Materiál k diskusi Já jako učící se Doplňte sami následující věty: 1 ,, Učím se pomalu, jestliže……………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………2 ,, Učím se rychle, jestliže……………………………………………………… ..…………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………3 ,,Učení lehce klesá, jestliže…………………………………………………… ………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. 4 ,, Nemůžu se učit, jestliže……………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 5 ,, Učení ve skupinách………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….6 ,, Učení z knih…………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….7 ,, Učím se dobře od toho, kdo…………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….8 ,, Nerad se učím, jestliže……………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….9 ,, Učení mě baví, jestliže………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ODDÍL 4 Pomoc a podpora 179 Spolupráce s rodiči Stálý kontakt a dobrý vztah mezi učitelem a rodiči hodně přispívá k pokroku dítěte. Komunikace mezi školou a rodným domem je obtížnější, jestliže dítě o škole málo mluví. Jak ukazuje diagram na další straně, může být kontakt udržen různým druhem a způsobem. Některé z možností vám zde chceme krátce popsat: 1 Porada Diskusí při setkání, prostřednictvím dotazníků a jiných vhodných metod se od počátku školního roku a potom pravidelně během školního roku můžeme rodičů dotazovat na jejich mínění. V některých zemích se rodiče spolupodílejí na vytvoření individuálního vzdělávacího programu, který pro děti stanoví vhodné pomocné prostředky. Při ročních schůzkách, ke kterým jsou také vždy pozváni rodiče, je posouzen pokrok dítěte. 2 Rodičovský sešit Na některých školách je oblíbenou metodou k udržení komunikace mezi rodiči a třídním učitelem ,,deníček“ , do kterého jsou zapisovány poznámky k důležitým denním událostem. Deníček cestuje s dítětem mezi rodným domem a školou sem a tam a umožňuje stálou komunikaci o pokrocích v učení, nemocích, apod. Obzvlášť vhodné použití této metody je u dětí, které samy tyto informace nezprostředkují. Je důležité, že se jak učitel, tak rodiče necítí povinni každý den něco psát do deníčku, jestliže nemají nic zvláštního ke sdělení………….? 3 Písemné zprávy Výše zmíněné schůzky nabízejí učiteli možnost poskytnout rodičům písemné podklady o pokroku dítěte. Tato zpráva by měla být psána podrobně a jasně, aby rodiče zpozorovali každou, i sebemenší změnu. K tomu jsou uváděny příklady ze školní praxe. Zpráva by měla končit jasnou definicí, jaké priority budou v budoucnu prosazovány. ODDÍL 4 Pomoc a podpora 180 Materiál k diskusi 4 Školní dokumenty Mnoho škol vydává brožury, které rodiče obdrží před začátkem školního roku. V nich jsou někdy uvedeny také informace k učebnímu plánu nebo školní politice, na které se rodiče rovněž podílejí. Musí být nalezeny také formy komunikace pro rodiče, kteří mají problémy se čtením nebo jejichž rodná řeč není ta, ve které jsou podklady napsány. ODDÍL 4 Pomoc a podpora 182 Kapitola 4.8 Setkání s rodiči Cíl této kapitoly Někdo může přemýšlet o tom, jak může setkání s rodiči prospět k tomu, aby se zlepšil vztah škola – rodina. Cvičení 1 Utvořte skupiny asi po 5 lidech. Jeden účastník převezme roli rodiče, druhý pozorovatele. 2 ,,Rodiče“ budou posláni mimo místnost. Navštíví školu, aby si pohovořili o nějakém problému. Může to být : ▪ Moje dítě nechodí rádo v pátek do školy. ▪ Moje dítě nerozumí pokynům učitele. ▪ Moje dítě zlobilo na hřišti. ▪ Moje dítě nerado čte. ▪ Moje dítě říká, že spolužák ho na hřišti škádlí. 3 Ostatní členové skupiny plánují návštěvu rodičovské strany. Důvod návštěvy neznají. Mají osobu, se kterou se předtím také ještě nikdy neseznámili. Jeden člen je ředitel, další učitel. 4 Během ,,setkání“ si dělá pozorovatel poznámky. Na konci podá pozorovatel přehled a skupina o tom diskutuje. Otázky k reflexi 1 Co jste se tímto cvičením naučili? 2 Jak mohou být setkání s rodiči utvářena efektivněji? ODDÍL 4 Pomoc a podpora 183 Kapitola 4.9 Zahrnout veřejnost Cíl této kapitoly Měli by být nalezeny cesty, které umožňují těsnější spojení školy a obyvatelstva. Cvičení 1 Sestavte list s prostředky, které školy používají, aby posílili styky se svým obyvatelstvem. 2 Vezměte tyto listy a dejte je v malé skupince na plakát. Můžete také ještě přidat další návrhy. 3 Srovnejte list vaší skupiny s jinými. Diskutujte o tom. Otázky k reflexi 1 Co je hlavní podstatou těsného styku mezi školou a veřejností? 2 Které oblasti vaší školní práce můžete zlepšit, aby byl podporován užší styk s veřejností? ODDÍL 3 Na cestě k efektivní škole pro všechny 113 Materiál k diskusi Tabulka třídní strategie Stanovit individuální cíle Hovořit se žáky Poskytnout žákům možnost volby Chválit úsilí žáků Seznámit se s rodiči Rozdílné materiály Práce v malých skupinkách Vzájemně naslouchat Zaznamenat pokrok ve výkonu