1) Téma: Zaměstnávání osob s mentálním postižením Problém: Úspěšnost zaměstnávání uživatelů sociálních služeb z domova pro osoby se zdravotním postižením ÚSP Kvasiny. Otázka: Jaké faktory ovlivňují úspěšnost zaměstnávání uživatelů sociálních služeb z domova pro osoby se zdravotním postižením ÚSP Kvasiny? Cíl výzkumu: Cílem výzkumu je charakterizovat faktory, které kladně či záporně ovlivňují pracovní uplatnění uživatelů sociálních služeb z domova pro osoby se zdravotním postižením ÚSP Kvasiny. Problematika zaměstnávání osob s mentálním postižením je v současné době velmi aktuální. [LS1] Existují však faktory, které jejich pracovní uplatnění znesnadňují a které jsou potřeba zmírnit či odstranit, aby bylo zaměstnávání úspěšné. 2) Jaké faktory ovlivňují úspěšnost zaměstnávání uživatelů sociálních služeb z domova pro osoby se zdravotním postižením ÚSP Kvasiny? Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání ochota zaměstnavatelů přizpůsobit se pracovníkům s handicapem a efektivně s nimi ko[INS: m :INS] [DEL: n :DEL] unikovat?[DEL: . :DEL] Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání nedostatek vhodných pracovních míst? Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání motivace k práci? Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání stres, obava z neúspěchu? Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání nedostatečné rozvíjení pozitivních postojů? Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání nedostatečná vytrvalost v činnosti? Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání nedostatečná příprava na výkon zaměstnání? Ovlivňuje úspěšnost zaměstnávání nedostatečné vytvoření pracovních návyků a dovedností? 3) kvalitativní výzkum[LS2] umožňuje podrobné zkoumání příčin, flexibilní metodologii a individuální přístup u osob s mentálním postižením 4) Zkoumaná skupina by se měla skládat asi z pěti uživatelů ÚSP Kvasiny, kteří jsou nebo byli zaměstnáni. Jelikož jsem v zařízení pracovala a uživatele tohoto zařízení osobně znám a se zařízením stále udržuji kontakt, předpokládám spolupráci. Napřed osobně kontaktuji vedení zařízení, kde požádám, aby mi bylo umožněno výzkum realizovat. Problémem, který mě může potkat[INS: , :INS] je možná neochota zkoumaných osob spolupracovat, kterou však nepředpokládám. Jako typ výzkumu bych chtěla použít případové studie. Chtěla bych použít metodu analýzy dokumentů, pozorování, případně rozhovor. U analýzy dat považuji za výhodu, že ÚSP shromažďuje ke každému uživateli spoustu dokumentů[LS3] , ze kterých se dá čerpat. 5) K získávání dat se chystám použit metody polostrukturovaného rozhovoru, který umožní určit rámec a částečnou podobu otázek, zároveň však dá dotazovaným dostatek prostoru pro vyjádření všeho, co budou chtít k tématu dodat. Polostrukturovaná podoba rozhovoru mi přijde vhodná také s ohledem na výzkumný vzorek, jenž je tvořen převážně lidmi s mentálním postižením. Otázky bude pravděpodobně v průběhu hovoru občas nutné různě modifikovat, aby dotazovaní správně pochopili jejich smysl. Chtěla bych také použít metodu pozorování a analýzy dokumentů. 6) Nevýhodou výzkumu prováděného na lidech s mentálním postižením jsou možné komunikační problémy. Schopnost sebereflexivity a vyjadřovacích schopností jsou u těchto osob do určité míry omezené, proto je třeba klást otázky co nejkonkrétněji. Také zde vzniká riziko, že jim výzkumník ve snaze dopomoci jim k vyjádření začne odpovědi podsouvat, což vzhledem jejich zvýšenému sklonu k sugestibilitě může vést k výraznému snížení výpovědní hodnoty výzkumu. Jednoduché výpovědi také svádí k mnohoznačným interpretacím.[LS4] 8) Původním plánem bylo vést rozhovory pouze se zaměstnanci s mentálním postižením. Pro dosažení komplexnějším výsledků je však možná vhodné zahrnout do výzkumu také názor zaměstnanců ÚSP Kvasiny, kteří mají o uživatelích jejich zařízení přehled a jiný pohled na problematiku[LS5] . 9) BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-31-4. CASTELS, E. We’re People First: the Social and Emotional Lives of Individuals with Mental Retardation. New York: Praeger Publishers, 1996, ISBN 0-275-95243-6 ČERVENKOVÁ, A., KOTÍKOVÁ J. Odborná příprava zdravotně postižené mládeže a její uplatnění na trhupráce., Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, Praha, 2001 European Agency for Development in Special Needs Education: Tranisition from Schools to Employment. Summary Report. Brusel, 2002, ISBN 87-90591-49-6 JESENSKÝ, J.a kol. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-030-0. MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: SLON, 1999, ISBN 80-85850-76-1 OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3718-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-678-0. VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003, ISBN 80-7320-039-2 WADDINGTON, L. Disability, Employment and the European Community. Antverpy: Maklu, 1995, ISBN 90-6215-429-8 ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Pracovní uplatnění zdravotně postižených. in Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 . ________________________________ [LS1]Příliš obecné. [LS2]To jste nezvolila vhodně, vždyť z toho co píšete výše je jasné, že máte jasnou představu o všech těch faktorech. [LS3]Etické problémy – nechají vás nahlížet do dokumentace? [LS4]OK [LS5]Požadavky na projekt předpokládají, že už jste alespoň jeden rozhovor realizovala.