MASARYKOVA UNIVERZITA Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky SP4MP_MTO2 Metodologie 2 Jméno a příjmení: Bc. Andrea Matysková, UČO 366460 Obor: Speciální pedagogika Forma: Navazující magisterské studium, I. Ročník Téma[u1] výzkumu: Aktuální stav připravenosti mateřských škol na integraci dítěte se zrakovým postižením Výzkum se bude zabývat připraveností mateřských škol v Brně na integraci dítěti se zrakovým postižením. Jak jsou MŠ připraveny finančně, materiálně, jaká je podpora ředitele MŠ, jak jsou na integraci připravení učitelé (jejich erudovanost).[u2] Výzkumný problém: Připravenost MŠ na integraci Výzkumná otázka: Na jaké úrovni jsou MŠ v Brně připraveny na integraci dítěte se zrakovým postižením? Cíl výzkumu: Cílem výzkumu je zjistit, na jaké úrovni jsou MŠ v Brně připraveny na integraci dítěte se zrakovým postižením. Hlavní výzkumná otázka: Na jaké úrovni jsou MŠ v Brně připraveny na integraci dítěte se zrakovým postižením? Vedlejší výzkumné otázky: Jsou MŠ v Brně [DEL: připraveny :DEL] [INS: připraveny :INS] i finančně a materiálně na integraci dítěte se zrakovým postižením? Jsou učitelé v těchto MŠ vzděláni v oblasti speciální pedagogiky? Je integrace dětí se zrakovým postižením v MŠ v Brně běžnou záležitostí? Jsou učitelé v MŠ v Brně integraci nakloněni? Budou učitelé v MŠ v Brně jinak finančně ohodnoceni v případě integrace dítěte se zrakovým postižením? Volba výzkumné strategie: kvantitativní výzkum Kvantitativní výzkum jsem zvolila na základě průběhu mé činnosti při psaní diplomové práce. Nejprve se budu zabývat teoretickými východisky, zjistím si o problému co nejvíce informací, poté si stanovím výzkumné otázky. Jako metodu sběru dat vybrala dotazník. Hypotézy: Teoretická: Připravenost MŠ v Brně na integraci dítěte se zrakovým postižením je nízká. Pracovní: Připravenost MŠ v Brně na integraci dítěte se zrakovým postižením je lepší v mateřských školách, které mají více finančních dotací. Připravenost MŠ v Brně na integraci dítěte se zrakovým postižením je lepší v mateřských školách, které zaměstnávají učitele se speciálně pedagogickým vzděláním. Připravenost MŠ v Brně na integraci dítěte se zrakovým postižením je lepší v mateřských školách, které jsou zřizovány při nemocnicích. [u3] Konceptualizace: Připravenost MŠ Integrace do MŠ je závislá na finančních prostředcích a vzdělání učitelů.[u4] Operacionalizace: Indikátory: Přesvědčení, že integrace je potřebná[u5] Metoda sběru dat: dotazník Výzkumná populace: učitelky MŠ z Brna Vzorek: připravenost tříd a budovy MŠ pro integraci zrakově postižených dětí[u6] Úryvek z dotazníku: 1. Má MŠ asistenta pedagoga? Ano Ne 2. Má MŠ vodící linie? Ano Ne 3. Má MŠ mobilní nábytek? (pro možnost jakéhokoli přesunu) Ano Ne 3. Jestliže máte integrováno dítě se zrakovým postižením, máte snížený počet žáků ve třídě? Ano Ne 4.Má MŠ dřívější zkušenosti s integrací? Ano Ne 5. Probíhá aktuálně ve Vaší MŠ integrace dítěte se zrakovým postižením? Ano Ne 6. Byla MŠ požádána o integraci? Ano Ne 7. Máte speciálně pedagogické vzdělání? Ano Ne 8. Je v MŠ alespoň jedna učitelka se speciálně pedagogickým vzděláním? Ano Ne 9. Máte povědomí o IVP? (individuálně vzdělávací program) a) ano, vypracovávala jsem ho b) ano, ale jen teoreticky c) vím jen velmi málo d) ne, neslyšela jsem o něm 10. Myslíte si, že integrace dítěte se zrakovým postižením může být přínosná i pro ostatní děti v MŠ? Ano Ne Proč?.................................................................................... Etický problém: přichází v případě zjištění, že MŠ se integraci brání, např. z osobních důvodů učitele MŠ Praktický problém: nezjistitelnost důvodu proč [u7] Seznam relevantní literatury: Integrace – jiná cesta : sborník příspěvků ze semináře. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2029-5. JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. 1. vydání. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. 310 s. ISBN 80-7041-041-8. KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. vydání. Praha : Septima, 1998. 92 s. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením : (metodická příručka pro učitele). 1. vydání. Praha : Septima, 1996. 100 s. ISBN 80-85801-65-5. KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vydání. Praha : Septima, 2001. 67 s. ISBN 80-7216-191-1. KUDELOVÁ, Ivana. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno : Paido, 1996. 41 s. ISBN 80-85931-24-9. PODEŠVA, Libor. Integrace je když-, zkušenosti jedné školy. Vsetín, 2003. 63 s. ISBN 80-239-0339-X. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 5. vydání. Praha : Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-263-8. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. 48 s. ISBN (v knize neuvedeno) STOKLASOVÁ, Veronika. Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků : sborník příspěvků z kurzu Pokračující kurz pro učitele vzdělávající integrované zrakově postižené dítě na ZŠ v Olomouckém kraji . 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 137 s. ISBN 978-80-244-1738-7. [INS: V mnoha bodech jste byla příliš stručná! :INS] ________________________________ [u1]Rozepište se – proč je zajímavé to zkoumat? [u2]To je nedostatečný úvod. [u3]Spíše než o hypotézy jde o teze, zkuste přeformulovat. Navíc se mi zdají příliš samozřejmé – lze předpokládat, že peníze a vzdělaný učitel toto značně ovlivní. [u4]Tím nijak nedefinujete, co to je „připravenost MŠ“ [u5]Konceptualizovat a operacionalizovat musíte všechny proměnné z hypotéz. [u6]Zde jste měla charakterizovat, jaké jednotky budete zkoumat. [u7]Více rozepište