1. Výzkumné téma, problém otázka. Představení tématu výzkumu cílů výzkumu[LU1] Téma: Syndrom vyhoření Výzkumný problém: Míra syndromu vyhoření u osobních asistentů Výzkumná otázka: Kdy je práce osobních asistentů ohrožena syndromem vyhoření? Jaké jsou možnosti jeho prevence? V souvislosti se změnou přístupu společnosti ve vztahu k handicapovaných spoluobčanům vznikla a v poslední době se začala rozšiřovat nová pracovní kategorie – osobní asistence. Náplní práce osobního asistenta je úzký kontakt s klientem – žákem, vyrovnávání jeho handicapu tak, aby se mohl zařadit do běžné společnosti. Domnívám se, že vzhledem k přímé práci s různě náročnými klienty je tato profese ohrožena syndromem vyhoření. Cílem je zkoumání, do jaké míry jsou osobní asistenti syndromem vyhoření ohroženi a zjistit výčet příčin a také v jakých případech se tak děje. Současně se zaměřím na vhodnou prevenci tohoto problému[LU2] . 2. Hlavní výzkumná otázka a vedlejší výzkumné otázky[LU3] Které okolnosti jsou pro vznik syndromu vyhoření rozhodující? 1. Vliv postoje majoritní společnosti k handicapovaným spoluobčanům na práci osobních asistentů 2. Pracovní podmínky osobních asistentů 3. Společenské ocenění práce osobních asistentů 3. Výzkumná strategie Pro účel výzkumu míry syndromu vyhoření u osobních asistentů jsem zvolila kvantitativní přístup. Syndrom vyhoření je všeobecně známý pojem, výzkum má za cíl prokázat spojitost vzniku syndromu vyhoření a míry zátěže kladené na osobní asistenty u jednotlivých typů handicapů. 4. Hypotézy (teoretická a pracovní) 5. Seznam všech používaných konceptů a jejich definice (konceptualizace) a seznam indikátorů (operacionalizace) Teoretická hypotéza: Soustavná dlouhodobá práce asistenta s handicapovaným klientem může být psychicky vyčerpávající a vést až k vyhoření.[LU4] Pracovní hypotézy: 1. Práci asistenta nelze vykonávat dlouhodobě/nepřetržitě[LU5] . Koncept: Délka setrvání asistenta u zvolené profese. Konceptualizace: Zjištění délky setrvání asistenta u zvolené profese. Operacionalizace: Jak dlouho pracujete jako asistent? Uvažujete o změně profese? Co je příčinou těchto úvah? Za jakých podmínek by se Vaše rozhodnutí mohlo změnit? 2. Typ handicapu má vliv na vyvolání a intenzitu syndromu vyhoření. Koncept: Nároky jednotlivých typů handicapu na asistenta. Konceptualizace: Porovnání nároků na profesi asistenta u jednotlivých druhů handicapu. Operacionalizace: Dotazníkové šetření u skupin asistentů sestavených podle jejich práce s jednotlivými druhy handicapu. Porovnání výsledků dotazníkového šetření. Porovnání náročnosti.[LU6] 3. Práce s různými klienty může kladně ovlivnit psychický stav asistenta. Koncept: Kombinace práce jednoho asistenta s různě náročným klientem Konceptualizace: Zjištění vlivu porušení stereotypní práce na psychický stav asistenta. Operacionalizace: Průzkum ve skupině asistentů, kteří pracují výše uvedeným způsobem. Dotazník a osobní rozhovor s jednotlivými asistenty. Vyhodnocení. 6. Návrh metody sběru dat, výzkumné populace a vzorku Nejvhodnější metodou sběru dat pro tento výzkumný záměr je forma rozhovoru doplněna dotazníkovým šetřením. Výzkumná populace – osobní asistenti, výzkumný vzorek – osobní asistenti s členěním podle jednotlivých typů handicapu[LU7] . 7. Úryvek z připravovaného nástroje sběru dat Úryvek scénáře rozhovoru: Kdy jste se poprvé setkali s pojmem osobní asistence? Jak dlouho pracujete jako osobní asistent/ asistentka? Co Vás přivedlo k této práci? Je to Vaše první zaměstnání? Pokud ne, jakou práci jste vykonával/vykonávala před tím? Proč jste přistoupil/přistoupila ke změně povolání? Co bylo rozhodujícím faktorem pro volbu práce osobního asistenta/asistentky? Co od práce osobního asistenta/osobní asistentky očekáváte? Nakolik se shodují Vaše představy o práci osobního asistenta/asistentky se skutečností? Jak relaxujete[LU8] ? … Úryvek dotazníku: 1. Jak dlouho pracujete jako osobní asistent/asistentka? a/ méně než rok b/ 1 rok – 2 roky c/ déle než 2 roky 2. U kterého z níže uvedených typů handicapů vykonáváte tuto službu? Tělesné postižení Mentální postižení Kombinované postižení Autismus 3. Uveďte, které z vyjmenovaných činností Vám pomáhají při duševní hygieně: meditace sport účast na společenských akcích /divadlo, kino, výstavy, koncerty…../ zahradničení kutilství četba vaření 4. Je podle Vás služba osobní asistence pro klienty dostupná[LU9] ? a/ rozhodně ano b/ spíše ano c/ nevím d/ spíše ne e/ rozhodně ne 8. Zamyšlení se nad možnými praktickými a etickými problémy při výzkumu Výzkumný záměr zkoumá vliv intenzivního osobního kontaktu na psychický stav těchto pracovníků. Proto se mi zdá osobní kontakt s těmito lidmi předpokladem kvalitního výzkumu, z praktického hlediska je realizace rozhovorů s respondenty náročná na čas a také na sestavení vzorku respondentů, kteří budou ochotni k rozhovorům přistoupit. Další nevýhodou rozhovoru je nutnost záznamu odpovědí a následného přepisu. Některé odpovědi mohou být zkreslené – tváří v tvář respondent neodpoví pravdivě a nebo vůbec. Etickým problémem při tomto výzkumu by mohlo být sdělení citlivých údajů o klientech využívajících službu osobní asistence u některých z respondentů. 9. Seznam relevantní literatury GRÜN, Anselm. Prameny vnitřní síly : jak se vyhnout vyčerpání. 1. Vyd. Praha : Paulínky, 2009. 151 s. ISBN 978-80-86949-79-6. CHAMOUTOVÁ, Kateřina. Duševní hygiena : Psychologie zdraví. 1. Vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta, Katedra psychologie, 2006. 209 s. ISBN 80-213-1452-4. JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. Vyd. Praha : Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-7254-329-6. JEKLOVÁ, Marta. Syndrom vyhoření. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 32 s. ISBN 80-86991-74-1. KEBZA, Vladimír. Chování člověka v krizových situacích. 1. Vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta, 2009. 134 s. ISBN 978-80-213-1971-4. KEBZA, Vladimír. Syndrom vyhoření : (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu). Praha : Státní zdravotní ústav, 2003. 23 s. ISBN 80-7071-231-7. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. 2. Vyd. Praha : Portál, 2003. 279 s. ISBN 80-7178-774-4. NOVOSAD, Libor. Východiska a principy realizace služeb osobní asistence v ČR : uvedení do problematiky. 1. Vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. 34 s. ISBN 80-7372-050-7. RUSH, Myron D., Syndrom vyhoření. 1. Vyd. Praha : Návrat domů, 2004. 129 s. ISBN 80-7255-074-8. STREJČKOVÁ, Alice. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví : pro SZŠ, obor zdravotnický asistent. 1. Vyd. Praha : Fortuna, 2007. 111 s. ISBN 978-80-7168-943-0. ŠVINGAROVÁ, Dana. Stres a „vyhoření“ u profesionálů pracujících s lidmi. 1. Vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 80-7372-105-8. [INS: Téma je zajímavé a mohl by to být zajímavý výzkum, kdybyste porovnávala typy klientů osobních asistentů a riziko SV. Jenomže vy ve výzkumu onen SV nebo náchylnost k němu vůbec neměříte, pak nevím, jak chcete odpovědět na vaši výzkumnou otázku (na měření rizika rozvinutí SV je vyvinuta měřící šká :INS] [INS: l :INS] [INS: a). Nepodařilo se vám zformulovat hypotézy (které by dávaly do souvislosti míru zátěže osobních asistentů a syndrom vyhoření) a tím ani udělat správně konceptualizaci a operacionalizaci. V :INS] [INS: :INS] [INS: otázkách :INS] [INS: se navíc ptáte na prevenci – tu měříte jak? Že se ptáte os. Asistentů, jak relaxují? Tak přece účinnost prevence syndromu vyhoření nemůžete zjistit! Doporučuji – pokud chcete výzkum opravdu realizovat – se nad projektem znovu zamyslet. :INS] ________________________________ [LU1]Odevzdala jste soubor pod špatným názvem, proto je opraven mezi posledními. [LU2]Můžete se rozepsat víc, napsat co je to syndrom vyhoření atd. [LU3]Chybí formulace vedlejších v. o. [LU4]Neladí úplně s výzkumnou otázkou. [LU5]To není hypotéza – hypotéza formuluje předpoklad o vztazích mezi dvěma jevy. [LU6]Musíte být konkrétní, napsat přesně, jak budte „typ handicapu měřit“ není ani jasné, co považujeete za zvlášť rizikové typy handicapu pro SV. [LU7]Kolik jich bude? Jak je kontaktujete? Jak je vyberete? [LU8]A to, jestli mají nebo nemají syndrom vyhoření měřit nebudete? [LU9]Jak to souvisí s otázkou vašeho výzkumu?