SP4MP_MTO2 ÚKOL Č. 6 ANDREA STANÍKOVÁ UČO: 363417 TÉMA: Informovanost studentů středních škol o zrakovém postižení. VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Míra informovanosti studentů středních zdravotnických škol a gymnázií v Moravskoslezském kraji o problematice osob se zrakovým postižením. HLAVNÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jsou studenti středních zdravotnických škol a gymnázií dostatečně informováni o problematice osob se zrakovým postižením? ÚVOD: Zrakové postižení nebo správněji osoby se zrakovým postižením jsou lidé s různými druhy a stupni snížených zrakových schopností. Zrakové postižení u těchto lidí ovlivňuje činnosti v běžném životě. Zrakové postižení velmi ovlivňuje vývoj osobnosti člověka. Zvláště u vrozeně nevidomých jedinců má zrakové postižení značný dopad na vývoj jejich osobnosti, a to ve složce kognitivní, pohybové i sociální. V přístupu k těmto lidem je velmi důležité, aby intaktní společnost věděla nejen, co sebou přináší zrakové postižení, ale také jak s osobami se zrakovým postižením komunikovat, kdy nabídnout pomoc a zejména, jak svou pomoc realizovat. V tomto směru je důležitá osvěta. U studentů gymnázií i středních zdravotnických škol je velký předpoklad, že se s těmito lidmi budou v rámci své práce setkávat. Cílem našeho výzkumu je zjistit, jak jsou studenti těchto středních škol informováni o problematice zrakového postižení. Zda během jejich studií probíhá určitá osvěta. Jestli jsou studenti středních zdravotnických škol, kteří se s těmito lidmi budou běžně setkávat v rámci své praxe, lépe informováni o této problematice než studenti gymnázií, což není samozřejmostí. Chtěla bych se také zaměřit na jejich postoj, který zaujímají k osobám se zrakovým postižením. VEDLEJŠÍ VÝZKUMNÉ OTÁZKY: · Jak v tomto směru probíhá osvěta u těchto studentů? · Přistupují děvčata i chlapci k osobám se zrakovým postižením stejně? · Jsou studenti střední zdravotnické školy více informováni o dané problematice[INS: než…. :INS] ? · Absolvují studenti během studia exkurze a semináře na dané téma? Pro náš výzkum jsme zvolili kvantitativní postup. Budeme zkoumat míru informovanosti studentů střední zdravotnické školy a gymnázia v Moravskoslezském kraji o problematice osob se zrakovým postižením. Stanovili jsme si teoretickou hypotézu a praktické hypotézy, které budeme ověřovat a následně potvrzovat nebo vyvracet. [DEL: Standardizovaný d :DEL] [INS: D :INS] otazník budou vyplňovat studenti prvních a čtvrtých ročníků těchto dvou zmíněných škol. Z těchto důvodů jsem zvolila kvantitativní výzkum. V našem výzkumu nebudu teorii vytvářet, pouze ověřovat. TEORETICKÁ HYPOTÉZA Studenti středních škol v Moravskoslezském kraji nejsou dostatečně informováni o problematice osob se zrakovým postižením. PRACOVNÍ HYPOTÉZY 1. Studenti střední zdravotnické školy jsou lépe informováni o problematice osob se zrakovým postižením než studenti gymnázií. 2. Studenti vyšších ročníků jsou lépe informováni o problematice osob se zrakovým postižením než studenti nižších ročníků. 3. Na střední zdravotnické škole probíhá rozsáhlejší osvěta v tomto směru než na gymnáziích. 4. Děvčata k těmto osobám zaujímají empatičtější postoj než chlapci. KONCEPT: Typ školy KONCEPTUALIZACE: Typ středního vzdělávání, které studenti absolvují. OPERACIONALIZACE: · Student střední zdravotnické školy · Student gymnázia KONCEPT: Lepší informovanost KONCEPTUALIZACE: Vyšší míra získaných poznatků o zrakovém postižení, které vede k lepšímu porozumění dané problematiky OPERACIONALIZACE: · Frekvence přednášek pedagogů na dané téma · Exkurze studentů do organizací pro osoby se zrakovým postižením · Četba literatury o dané problematice [LU1] KONCEPT: Studovaný ročník KONCEPTUALIZACE: Ročník, který v současnosti student studuje. OPERACIONALIZACE: · Studenti I. ročníku · Studenti IV. ročníku KONCEPT: Osvěta KONCEPTUALIZACE: Osvěta – způsob jakým se studenti dozvídají informace o dané problematice, přednášky, semináře nebo exkurze na dané téma, které jsou pořádané prostřednictvím pedagogů nebo organizací pro osoby se zrakovým postižením. OPERACIONALIZACE: · Absolvování přednášek a exkurzí na dané téma · Četnosti seminářů a exkurzí na dané téma · Návštěva studentů Tyfloservisu nebo Tyflocentra KONCEPT: Pohlaví OPERACIONALIZACE: · Muž · Žena KONCEPT: Empatičnost KONCEPTUALIZACE: Empatičnost je míra vcítění se do pocitů a problémů druhého člověka. OPERACIONALIZACE: · Souhlas s tím, že osoba se zrakovým postižením se může plnohodnotně začlenit do intaktní společnosti · Souhlas s tím, že pomoc nabízím, ale nevnucuji[LU2] . · Popis způsobu, jakým byste dopomohli nevidomé osobě přejít silnici Pro náš výzkum jsem zvolila jako metodu sběru dat, [DEL: standardizovaný :DEL] dotazník a volný rozhovor. Výzkumný vzorek budou tvořit studenti druhých a čtvrtých ročníků, střední zdravotnické školy a gymnázia v Ostravě[LU3] . Studenti budou dotazníky vyplňovat během vyučovací hodiny. Následně budu na zmíněných školách vést volné rozhovory s pedagogy. Pedagogů bych se chtěla zeptat na četnost přednášek nebo exkurzí, které studentům poskytují v rámci osvěty v oblasti problematiky osob se zrakovým postižením. Jak tyto přednášky a exkurze probíhají. Dotazník bych chtěla rozdělit na dvě části. První část by obsahovala otázky týkající se samotného zrakového postižení (nejznámější zrakové vady, anatomie a fyziologie zrakového orgánu,…) a v druhé části bych se chtěla zaměřit na postoj studentů k osobám se zrakovým postižením. Ukázka otázek v dotazníku. 1. Akomodace oka je? A) Schopnost oka vidět ostře předměty nacházející se v různé vzdálenosti před okem B) Schopnost oka vidět barevně C) Porucha vidění vyvolaná nesprávným zakřivením rohovky D) Nevím 2. Tyčinky umožňují oku? A) Barevné vidění B) Černobílé, mlhavé vidění při nízkém osvětlení C) Nevím 3. Osoba s krátkozrakostí má problémy s viděním? A) Do blízka B) Do dálky C) Do dálky i do blízka D) Nevím 4. Nabídli byste nevidomé osobě pomoc například při přecházení silnice nebo orientaci v prostoru? A) Rozhodně ano B) Spíše ano C) Nevím D) Spíše ne E) Rozhodně ne 5. Napište postup, jak byste dopomohli nevidomé osobě přejít silnici (otevřená otázka). 6. Víte, že existuje obecně prospěšná společnost Tyflocentrum, která nabízí osobám se zrakovým postižením služby v rámci sociální rehabilitace? A) Ano, Tyflocentrum znám a znám i nabídku služeb, které poskytuje B) Slyšel jsem o této organizaci, ale jaké služby nabízí, nevím. C) Nikdy jsem o této organizaci neslyšel 7. Navštívili jste někdy v rámci studia nějakou organizaci sdružující osoby se zrakovým postižením? (Tyfloservis, Tyflocentrum, speciální školy pro žáky s vadami zraku,…). A) Ano B) Ne C) Nevzpomínám si 8. Absolvovali jste někdy v rámci studia přednášku či seminář na dané téma? A) Ano B) Ne C) Nevzpomínám si 9. Zajímáte se o problematiku osob se zrakovým postižením? (Čtete literaturu na dané téma, navštěvujete organizace sdružující osoby se zrakovým postižením, pravidelně se s těmito lidmi setkáváte). A) Rozhodně ano B) Spíše ano C) Nevím D) Spíše ne E) Rozhodně ne 10. V jakých oblastech si myslíte, že tyto osoby nejvíce ovlivňuje zrakové postižení? (otevřená otázka). 11. Představte si, že následkem úrazu nebo onemocnění přijdete o zrak, v čem by Vás nevidomost nejvíce ovlivnila (omezila[LU4] )? 12. Souhlasíte s tím, že osoba se zrakovým postižením se může plnohodnotně začlenit do života intaktní společnosti? A) Ano B) Ne C) Nemůžu posoudit PRAKTICKÉ A ETICKÉ PROBLÉMY, KTERÉ MOHOU BĚHEM VÝZKUMU NASTAT. U studentů se obávám negativistického přístupu k vyplňování dotazníku. Je zde také značné riziko, že budou studenti odpovědi v dotazníku opisovat, čemuž bych mohla předejít svou přítomností u vyplňování dotazníků. U pedagogů se obávám nedostatku času a také zkreslených odpovědí (Nebudou chtít říci, že přednášky na dané téma se studenty neabsolvují). SEZNAM RELEVANTNÍ LITERATURY 1. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 1998. ISBN 80-7169-195-X. 2. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vízem. 1. vyd. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4. 3. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3718-0. 4. SMÝKAL, J. Tyfopedický lexikon jmenný. Brno: Technické muzeum v Brně. 2006. ISBN 80-86413-30-6. 5. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X. 6. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004a. ISBN 80-7315-071-9 7. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. 8. FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. 9. RENTOIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 4. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9. 10. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. [INS: Pěkně a pečlivě zpracovaný projekt, chválím zvláště pochopenou operacionalizaci a konceptualizaci (není to pravidlem :INS] [INS: J :INS] [INS: ). :INS] ________________________________ [LU1]Tím spíš změříte „lepší osvětu“. Informovanost byste změřila tak, že byste se v dotazníku ptala přímo na znalosti – na konkrétní vědomostní otázky. Ale tak to i máte, tak jste se možná jen přepsala. [LU2]Kdo by souhlasil stím, že pomoc je třeba vnutit? [LU3]Kolik jich bude? Co je populací? [LU4]Co touto otázkou měříte? Míru empatičnosti?