PdF:SP4MP_MTO2 Metodologie 2 Zuzana Velebová , 136281 Závěrečný úkol --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------- Téma : Šikana u dětí s autismem Problém : Častý výskyt šikany u osob s poruchou autistického spektra za předpokladu, že jsou intergrovány v běžném vzdělávacím proudu. Otázka : Proč jsou děti s poruchou autistického spektra [DEL: zařazené :DEL] častým a snadným terčem šikany[DEL: terčem šikany :DEL] ? Jaké jsou možnosti prevence šikany u dětí s autismem[DEL: , :DEL] ? PŘEDSTAVENÍ TÉMATU VÝZKUMU Šikana: Šikana je stav, kdy jeden nebo více aktérů , většinou opakovaně[INS: , :INS] týrá a zotročuje oběť šikany a používá k tomu agresi a manipulaci. Autismus, Aspergerův syndrom: Autismus je pervazivní vývojová porucha, které se projevuje poruchou v oblasti komunikace, sociálních vztahů a představivosti, stereotypním opakujícím se repertoárem zájmů a v neposlední řadě poruchami chování. Mezi poruchy autistického spektra patří i Aspergerův syndrom, který bývá často označován jako sociální dyslexie. Tento syndrom je charakteristický poruchou sociální interakce, kde chybí hlavně reciprocita čili vzájemnost, která hraje v lidských vztazích velkou roli. Od dětského autismu se Aspergerův syndrom liší hlavně tím, že není přítomna těžká porucha řeči a nebývá přidruženo mentální opoždění, naopak tito jedinci často vynikají nadprůměrnou inteligencí. Šikana u dětí s autismem a Aspergerovým syndromem: Častými oběťmi šikany jsou děti, které jsou nějakým způsobem handicapované. Svým handicapem se odlišují od ostatních a jejich odlišnost je důvodem šikany. Lidé s poruchou autistického spektra, zkráceně PAS mají dle Dubina určitou charakteristiku, které přispívá k tomu, že budou trpět šikanou. Děti s Aspergerovým syndromem jsou většinou zařazovány do proudu běžných vzdělávacích škol, odlišují se hlavně sociálním chováním, které se může značně odlišovat od normy a je přinejmenším velmi nápadné a to už je jen krůček k šikanování. Děti s Aspergerovým syndromem šikanu často ani neuvědomují, natož aby se jí byli schopni bránit. Pouze se snižuje jeho sebevědomí, dítě si však uvědomuje, že se děje něco nepěkného. Prevence šikany u dětí s autismem a aspergerovým syndromem: Podání informací o problematice autismu, případně aspergerově syndromu vhodným způsobem ostatním žákům ve třídě, přítomnost osobního asistenta při vyučování, podat dítěti informace, jak se bránit Schéma první pomoci u počátečních stádií šikany (Kolář, 2005) [s1] CÍLE VÝZKUMU Zjistit možnosti prevence šikany u dětí s autismem, vypracovat 3 kazuistiky dětí s poruchou autistického spektra, které se setkaly s šikanou · kazuistika dítěte s aspergerovým syndromem integrovaného v základní škole · kazuistika dítěte s atypickým autismem, žáka základní školy speciální, účastníka táborů se zdravými dětmi, · kazuistika dítěte s autismem a nadprůměrnou inteligencí navštěvující běžnou střední školu Zjistit důvody, proč se děti s poruchou autistického spektra stávají snadným terčem šikany [s2] a vypracovat efektivní postup, jak šikaně u dětí s poruchou autistického spektra zabránit, případně jak naučit tyto děti rozpoznat šikanu a také se ji efektivně bránit. HLAVNÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA A VEDLEJŠÍ VÝZKUMNÉ OTÁZKY Proč jsou děti s poruchou autistického spektra zařazené častým a snadným terčem šikany terčem šikany[s3] ? Proč se děti s autismem stávají snadným terčem šikany? Proč se neumí šikaně bránit a často ji nedokážou ani rozpoznat[s4] Jaké jsou možnosti prevence šikany u dětí s autismem? Jak zamezit nebo alespoň rapidně snížit výskyt šikany u dětí s autismem? Jak se může dítě s autismem bránit šikaně? Jak může pomoci škola, jak rodina? [s5] VOLBA VÝ[INS: Z :INS] [DEL: Ž :DEL] KUMNÉ STRATEGIE Rozhodla jsem se pro kvalitativní výzkum, chci získat co nejvíce informací přímo v terénu. Volba výzkumné strategie je dána i charakterem mé výzkumné otázky : Proč jsou děti s poruchou autistického spektra zařazené častým a snadným terčem šikany terčem šikany? Jaké jsou možnosti prevence šikany u dětí s autismem,? Jaké jsou možnosti prevence šikany u dětí s autismem? Jak zamezit nebo alespoň rapidně snížit výskyt šikany u dětí s autismem? Jak se může dítě s autismem bránit šikaně? Jak může pomoci škola, jak rodina? Chci jít do hloubky jevu a studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí. Nejde mi zobecnění výzkumu, ale o kvalitu dat, které získám. Chci získat co nejvíce informací o jednotlivých aktérech. NÁVRH METODY SBĚRU DAT, PŘEDSTAVA O POČTU A KONTAKTOVÁNÍ VÝZKUMNÝCH JEDNOTEK Rozhodla jsem se pro kvalitativní výzkum, vypracuji tři případové studie a to na základě rozhovoru, analýzy dokumentů a pozorování. V případě pozorování se zaměřím zejména na to, jak se dítě chová doma, jak ve skupině, jak působím svým celkovým vzevzřením Konkrétně : Vypracování tří kazuistik dětí s poruchou autistického spektra, které se setkali šikanou na základě rozhovoru s rodiči, dětmi samotnými a také na základě studia dokumentů a pozorování. · kazuistika dítěte s aspergerovým syndromem integrovaného v základní škole · kazuistika dítěte s atypickým autismem, žáka základní školy speciální, účastníka táborů se zdravými dětmi, · kazuistika dítěte s autismem a nadprůměrnou inteligencí navštěvující běžnou střední školu Kontaktuji rodiny dětí s autismem a na základě rozhovoru, dokumentů a pozorování, vypracuji kazuistiky dětí s poruchou autistického spektra, které se setklali ve větší či menší míře se šikanou ÚRYVEK Z PŘIPRAVOVANÉHO NÁSTROJE SBĚRU DAT Osobní anamnéza – na základě dokumentace a rozhovoru Osobní charakteristika chlapce – na základě pozorování Anamnéza domácího prostředí – na základě pozorování Anamnéza školního prostředí – na základě výpovědi chlapce, maminky a osobního asistenta, případné návštěvy školy Výskyt šikany v minulosti (Jak se mu líbilo na základní škole? Zda měl kamarády? Jak se k němu chovali spolužáci? Jak se bránil ubližování? Co by mohlo tenkrát pomoci?) Výskyt šikany teď (Jak se mi líbí ve škole. Zda má kamarády? Jak se k němu chovají spolužáci? Zda mu pomáhá přítomnost asistenta.? Jak se brání ubližování spolužáků) ZAMYŠLENÍ SE NAD MOŽNÝMI PRAKTICKÝMI A ETICKÝMI PROBLÉMY PŘI VÝZKUMU Jedná se o velmi citlivé téma, o kterém může být obtížné i s určitým časovým odstupem mluvit. Je vhodné ptát se taktně, zachovat citlivý přístup a také se umět vcítit do situace tázaného, jak se asi cítí. Hrozí také možnost vyvolání bolavých vzpomínek, které nemusí být vítány. Pokud se mi povede tázaného rozrušit, zůstanu s ním až do doby jeho zklidnění. TERÉNNÍ POZNÁMKY A ZÁZNAM Z PRVNÍHO REALIZOVANÉHO ROZHOVORU/POZOROVÁNÍ/ANALÝZY DOKUMENTU Chlapec, 20 let, autismus, nadprůměrná inteligence, člen mensa student střední školy – technického lycea, Chlapec – pasivní, bez motivace, působní nejistě a nesebevědomě, při hovoru skloněná hlava Maminka – v invalidním důchodu, otec – nežije s rodinou, V Rodině o rok mladší sestra, babička Asi 10 koček Prostředí domova – menší byt, sociálně slabší rodina Na základě výpovědi matky Matka udává, že chlapec byl v minulosti několikrát šikanován – několikrát kvůli tomu změnili základní školu, ale ani to nepomohlo. Nakonec zůstal doma a vzdělával se individuálně, do školy chodil pouze na zkoušky. Na střední škole – po půl roce znovu výskyt šikany, chlapec odmítl do školy dále chodit, s ředitelem byla domluvena individuální výuka doma, opět dochází pouze na konzultace a zkoušky. Matka udává, že na vině byla hlavně jedna z učitelek, která chlapce shazovala před ostatními, že nic nezvládne a k čemu potřebuje asistenta, když je tak chytrý. Nyní do školy chodí, avšak do jiné třídy a se stálým asistentem. Asistentovi se daří šikaně zabraňovat, kamarády mezi spolužáky však chlapec nemá Na základě výpovědi chlapce (dřívější situace) Nebude tam chodit, učitelka je „blbá“, vše se může naučit doma. Současná situaace – sám si domlouvá asistenta, kdy ho potřebuje a kdy ne. Částečně přispívá na asistenci – kupováním věcí na aukru a následným prodejem. NÁMĚT K MODIFIKACI VÝZKUMNÉHO NÁVRHU NA ZÁKLADĚ PŘEDCHOZÍHO BODU Rozhovor s matkou – lépe mimo rodinné prostředí, mimo možnou přítomnost chlapce (sporná situace, někdy chlapec doplní, matka může situaci podávat jiným způsobem, aby zbytečně nestresovala chlapce Cenná výpovědní hodnota informací od chlapce, tu se mi, ale podařílo získat pouze částečně. Zkusit projektivní techniky a vytvořit pozitivní vazbu. Dobrá také konzulatace s učiteli – ale těžko dohledatelné SEZNAM RELEVANTNÍ LITERATURY BOURCET S. Šikana na ulici, ve škole, doma : Jak bránit své dítě BENDL S. Prevence a řešení šikany ve škole CLERG, H. Mami, je to člověk, nebo zvíře? : myšlení dítěte s autismem ČADILOVÁ V. Agrese u lidí s mentální retardací a autismem, Praha 2007, DUBIN N. Šikana dětí s poruchami autistického spektra FIELDOVÁ E. M. Jak se bránit šikaně? FIELD EVENYN M. Jak se bránit šikaně : praktický rádce pro děti, rodiče i učitele, Praha 2009 GILLBERG CH., PEETERS T. Autismus : zdravotní a výchovné aspekty, Praha 1998, HRDLIČKA M. KOMÁREK V. Dětský autismus : přehled současných poznatků, Praha 2004 JELÍNKOVÁ M. Autismus II. : Problémy v sociálních vztazích dětí s autismem, Praha 2000 KOLÁŘ M. Bolest šikanování KOLÁŘ M. Skrytý svět šikanování LAWSON W. Život za sklem, Praha 2008,NESNÍDALOVÁ, R. Extrémní osamělost, Praha, 1994, KOLÁŘ M. Skrytý svět šikanování ve školách PÁTÁ P. Mé dítě má autismus : příběh pokračuje, Praha 2008, ŘÍČAN P, Jak na šikanu, Praha 2010, VAŠUTOVÁ M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí, Ostrava 2008, Pedagogika. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Č. 4. Praha : Pedagogická fakulta UK, 1998. ISSN 3330-3815. [DEL: :DEL] [INS: :INS] [INS: Projekt působí odbytě, nedbala jste na to, aby věty byly větami (včetně sloves), je tam řada překlepů, nevhodných stylistických vyjádření atd. To doporučuji zlepšit. Seznam literatury také není seznamem podle nějaké platné citační normy. Ostatní viz komentáře. :INS] [DEL: :DEL] ________________________________ [s1]To nejsou věty – chybí sloveso. [s2]Měla byste tedy vypracovat případové studie, kdy případem by nebylo dítě, ale šikana namířená vůči dítěti. ABylo by vhodné studovat také učitele, školní kolektiv, agresory. Nevím, jak jinak chcete zjistit, proč se tyto děti stávají snadným terčem šikany…. [s3]Víte to? Z čeho vychází tento předpoklad? [s4]To je otázka nebo věta oznamovací? [s5]Opravdu na to zvládnete v rámci vašeho výzkumu odpovědět?