Zkratka kurzu: SP4MP_MTO2 Závěrečný projekt Autor: Vybíhalová Iveta 1. Téma: Neziskové organizace Problém: Vliv neziskových organizací na život rodin s postiženým dítětem. Neziskové organizace vznikají od roku 1989 a jejich zakládání má vzrůstající tendenci. Existuje řada těchto organizací a každá se zaměřuje na jinou problematiku. I v oblasti péče a podpory o rodiny s postiženým dítětem nalezneme nespočet těchto organizací. Proto by bylo zajímavé zjistit, zda je jejich činnost opravdu přínosná a zda dopadá na úrodnou půdu. Zároveň je důležité pro jejich další činnost a rozvoj zjistit, které podporující služby jsou pro rodiny s postiženým dítětem nejvíce přínosné. Cíl: Cílem mého výzkumu je zjistit, jak nabídka neziskových organizací ovlivňuje život rodin s postiženým dítětem, které služby jsou nejvíce přínosné. Jde o zmapování činnosti neziskových organizací v Olomouckém kraji, vliv jejich činnosti na rodiny postižených dětí a zjištění vzájemné interakce mezi rodinami a neziskovými organizacemi. 2. Hlavní výzkumná otázka: Přispívá nabídka služeb neziskových organizací v Olomouckém kraji ke zkvalitnění života rodin s postiženým dítětem? Vedlejší výzkumné otázky: · Čím nejvíce přispívá činnost neziskových organizací v Olomouckém kraji ke zkvalitnění života rodin s postiženým dítětem? · Které služby neziskových organizací v Olomouckém kraji rodiny s postiženým dítětem nejvíce využívají? · Děti s jakým typem postižení jsou nejčastěji klienty neziskových organizací v Olomouckém kraji? 3. Volba výzkumné strategie: Zvolila jsem kvantitativní výzkum. A to z toho důvodu, že zvolené téma je nejlépe zkoumatelné prostřednictvím kvantitativního výzkumu. Na základě teorie (díky níž vznikají a fungují neziskové organizace), která předpokládá, že činnost těchto organizací je v mnoha oblastech obecným přínosem, využijeme deduktivní logiky, která je charakteristická pro kvantitativní výzkum. Snažíme se o získání několika informací od většího počtu jedinců. A následně [INS: budeme :INS] získaná data generalizovat na populaci. V našem případě se jedná o sběr dat v Olomouckém kraji, který ale předpokládá, že výsledek získaný ve zkoumané oblasti bude přibližně stejný nebo podobný i v ostatním krajích. Jelikož se pohybujeme v oblasti sociálních věd, která pracuje pouze s pravděpodobnostními závěry a s redukovaným popisem reality, je pro nás výhodnější zkoumat vliv neziskových organizací pouze v Olomouckém kraji a získaná data generalizovat na populaci. 4. Teoretická hypotéza: Nabídka služeb neziskových organizací v Olomouckém kraji přispívá ke zkvalitnění života rodin s postiženým dítětem. Pracovní hypotéza: - Čím rozsáhlejší je nabídka neziskových organizací, tím větší přínos má pro rodiny s postiženým dítětem. - Čím více rodina s postiženým dítětem využívá nabídky neziskových organizací, tím je jejich rodinný život kvalitnější. - Pokud rodina s postiženým dítětem nevyužívá služeb neziskových organizací, je jejich rodinný život méně kvalitní. - Čím závažnější je typ a stupeň postižení dítěte, tím je větší pravděpodobnost, že rodina bude využívat služeb neziskových organizací. - Pokud je žije v rodině dítě s lehkým stupněm postižení, je menší pravděpodobnost, že rodina využije služeb neziskových organizací. 5. Koncept: Kvalitní život rodin s postiženým dítětem. Konceptualizace: Plnohodnotné využívání všech možností pro rodiny s postiženým dítětem a naplnění všech funkcí rodiny. Operacionalizace: Indikátory: - Souhlas s tím, že společné aktivity přinášejí jednotlivým členům rodiny radost. - Souhlas s tím, že aktivita neziskových organizací je pro rodinu důležitá.[LU1] - Souhlas s tím, že informace získané od neziskových organizací rodině pomohly v mnoha situacích. - Souhlas s tím, že díky činnosti neziskových organizací je patrný rozvoj a pozitivní dopad na jednotlivé členy rodiny. - Souhlas s tím, že rodina služeb neziskových organizací využívá (jaká je frekvence využití služeb). - Nesouhlas s tím, že činnost neziskových organizací je zbytečná. - Nesouhlas s tím, že služby neziskových organizací jsou pro rodinu nepřínosné[LU2] . 6. Volba populace: Předpokládáme, že získané informace a závěry budou platné jak pro Olomoucký kraj, ve kterém budeme výzkum provádět, tak je možné je generalizovat na ostatní kraje České republiky, kde působí neziskové organizace. Volba vzorku: Výzkumný vzorek, který volíme je ohraničen místem bydliště zkoumaných jedinců. Zaměříme se pouze na činnost neziskových organizací a rodiny využívající jejich služeb v Olomouckém kraji. Technika sběru dat: Dotazník Dotazník jsem zvolila pro jeho zpracování a jako nejlepší techniku sběru dat vzhledem k možné komunikaci s klienty neziskových organizací[LU3] . Samozřejmě počítám s nevýhodou dotazníku, což je menší návratnost a také pouze subjektivní hodnocení klientů neziskových organizací. V praxi může nastat problém při předávání dotazníků klientům, které lze zajistit předáním prostřednictvím neziskových center. Na druhou stranu pracovníci neziskových organizací mají bližší vztah ke klientům a mohou jim osobněji vysvětlit důležitost dotazníku. 7. Úryvek z dotazníku: Následující otázky zjišťují citlivé a osobní údaje. Chceme Vás ujistit, že získané informace budou použity výhradně pro tento výzkum a jsou naprosto anonymní. Prosíme, odpovězte na tyto otázky co nejpřesněji. Zvolenou odpověď v dotazníku vyznačte zakroužkováním! 1. Služeb které neziskové organizace v Olomouckém kraji nejvíce využíváte? Doplňte:………………………………………………………………………………… ( o této neziskové organizaci dále uvažujte v celém dotazníku ) 2. Jak jste se dozvěděli o této neziskové organizaci? a) Kontaktovala nás sama nezisková organizace b) Od příbuzných, známých c) Z médií (časopis, televize apod.) d) Z internetu e) Od pracovníků školského nebo odborného zařízení 3. Je pro Vaši rodinu činnost neziskové organizace přínosná? a) Rozhodně ano b) Spíše ano c) Nevím d) Spíše ne e) Rozhodně ne 4. V kterých oblastech vidíte přínos neziskové organizace? a) Pozitivní vliv na rozvoj dítěte s postižením b) Pozitivní vliv na vztahy v rodině c) Využití volného času rodiny d) Získání nových informací e) Nevidím přínos v žádné oblasti 5. Myslíte si, že spolupráce neziskové organizace s Vaší rodinou má pozitivní vliv na rozvoj jednotlivých členů rodiny? a) Rozhodně ano b) Spíše ano c) Nevím d) Spíše ne e) Rozhodně ne 6. Jak často využívá Vaše rodina služeb neziskové organizace? a) Denně b) Několikrát týdně c) Jednou za týden d) 1-2x za měsíc e) Vyjímečně 7. Kterých služeb poskytovaných neziskovou organizací Vaše rodina využívá? a) Asistenční služby b) Poradenské služby c) Informační schůzky d) Půjčování pomůcek e) Pobytové služby (výlety, rekreace apod.) f) Jiné:…………………………………………………………….. 8. Jaký druh postižení má Vaše dítě? a) Zrakové postižení b) Sluchové postižení c) Tělesné postižení d) Mentální postižení e) Poruchu komunikace f) Kombinované postižení g) Jiné:……………………………………………… 9. Jaké vzdělávací zařízení Vaše dítě navštěvuje? a) Základní školu b) Praktickou školu c) Speciální školu d) Denní stacionář e) Domov pro osoby se zdravotním postižením 10. Jak dlouho využíváte služeb neziskové organizace? a) Do měsíce b) Do půl roku c) Přibližně rok d) Rok a více e) Nárazově, když je potřeba 11. Pozorujete ve Vaší rodině pozitivní změny od spolupráce s neziskovou organizací? a) Rozhodně ano b) Spíše ano c) Nevím d) Spíše ne e) Rozhodně ne Nyní Vás poprosíme o vyplnění osobních údajů. Znovu Vám zajišťujeme naprostou důvěrnost získaných informací. Tyto informace budou použity výhradně pro účely našeho výzkumu! Pohlaví: Žena / Muž Věk: …………….. Kraj, ve kterém žijete: …………………………………. Pohlaví Vašeho dítěte: …………………………… Věk Vašeho dítěte: ………………………………. Co byste chtěl/a vzkázat autorům výzkumu: …………………………………………………………………………………………………………… Děkujeme za Váš čas! 8. Možné praktické a etické problémy při výzkum: Praktické problémy mohou nastat při použití metody sběru dat – dotazníku. Kdy jeho nízká návratnost může způsobit problémy a tím i snížit kvalitu získaných dat. Další problém může nastat při předávání dotazníků, kontaktování tázaných, apod. Co se týče etických problémů, mohou nastat při kontaktu s tázanými, předávání dotazníku, a to kvůli získávání citlivých údajů o životě rodiny a dítěti s postižením. Mnoho rodičů se s narozením dítěte s postižením srovnává několik let a náš výzkum by mohl okamžitě odmítnout. Proto je důležité důkladně a citlivě vysvětlit důležitost výzkumu (např.v úvodu dotazníku). 9. Seznam literatury: 1. Čepelka, O. Práce neziskových organizací s veřejností. Praha: OMEGA, 1996. 2. Pavol, F., Šilhánová, H. Neziskový sektor v ČR, NROS. 3. Adresář neziskových organizací 4. Fórum dárců. Adresář nadačních fondů. Praha, 2003. ISBN 80-902965-3-X. 5. Marková, Zdeňka. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 6. PLAMÍNEK, Jiří a kol. Řízení neziskových organizací.. 1. vyd. Praha : Nadace Lotos, 1996. 7. Šedivý, M., Medlíková, O. Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2707-3. 8. Punch, F. K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9. 9. Punch, F.K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7. 10. Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7[INS: ¨ :INS] [INS: :INS] [INS: Pozor na sugestivní otázky – pokud bude dotazník předán na půdě neziskové organizace, rodiče budou mít tendenci její význam přeceňovat. Doporučila bych vám dotazovat různé typy rodin s dítětem s postižením a ptát se, kolik jich těchto služeb využívá a proč, odkud mají kontakt, co jim chybí atd. :INS] [DEL: . :DEL] ________________________________ [LU1]Pozor, nesmíte klást respondentům vaši výzkumnou otázku. [LU2]Konceptualizovat a operacionalizovat musíte jednotlivé proměnné z hypotéz – tzn. „kvalita rodinného života“, „využívání služeb neziskových organizací“, „lehký stupeň postižení.“ Atd. [LU3]A kde vezmete ty rodiny, kteří těchto služeb nevyužívají – pro srovnání kvality života. Samozřejmě, že pokud do nějaké organizace docházím, dělám to asi proto, že to vnímám jako přínosné, ne?