l Pět filozofií vzdělávání dospělých l Humanitní vzdělávání dospělých l Cíl: Rozvoj intelektuálního myšlení, rozvoj gramotnosti v nejširším slova smyslu – intelektuálně, morálně, spirituálně a esteticky l Student: „Renesanční člověk,“ kultivovaný, stále se vzdělávající, usilující získat vědomosti, rozumí pojmům (konceptům) a teoriím l Učitel: Expert, předává znalosti, autoritativní, jasně vede vyučovací proces l Koncepty a klíčová slova: Humanitní vědy, učení se kvůli samotnému vědění, racionální, intelektuální vzdělávání, obecné, všeobecné vzdělání, tradiční znalosti, klasický humanismus. l Metody: Přednáška, dialektické (argumentativní), studijní skupiny, uvažování, kritická četba a diskuse l Významné osobnosti: Rousseau, Piaget, Sokrates, Aristoteles, Platón, Adler l Behavioristické vzdělávání dospělých l Cíl: Podpořit rozvoj kompetencí a změnu v chování, zajištění dodržování norem a očekávání společnosti l Student: Student se aktivně účastní učení, nacvičuje nové způsoby chování a dostává zpětnou vazbu, silný vliv má prostředí l Učitel: Manažer, kontrolor, předpovídá výsledky vzdělávání a řídí učení l Koncepty a klíčová slova: Vzdělávání založené na kompetencích, zvládnutí učiva, základem je norma, behaviorální cíle, pokus a omyl, zpětná vazba, posilování (klasické a operantní podmiňování) l Metody: Programovaná výuka (učivo je speciálně zpracováno a řídící roli učitele přebírá vyučovací program), učení se na základě smlouvy (kontraktu), testování na základě přesných kritérií, výuka za pomocí výpočetní techniky, nácvik dovedností l Významné osobnosti: Skinner, Thorndike, Steinberg Užívá se zejména v: Profesním vzdělávání, armádě a církvích l Pragmatické vzdělávání dospělých l Cíl: Blaho společnosti, podpora uplatnění jedince ve společnosti, předat studentům prakticky uplatnitelné znalosti a schopnost řešit problémy l Student: Klíčové pro vzdělávání jsou potřeby, zájmy a zkušenosti studenta, lidé mají neomezený potenciál se rozvíjet prostřednictvím vzdělávání l Učitel: Organizuje, vytváří situace, které mají vzdělávací charakter, učení se ze zkušenosti, stimuluje, podněcuje a hodnotí vzdělávací proces l Koncepty a klíčová slova: Řešení problémů, vzdělávání na základě zkušeností, demokratické ideály, celoživotní učení, pragmatické vědomosti, stanovení potřeb, sociální zodpovědnost l Metody: Řešení problémů, vědecké metody, kurikulum postavené na aktivitách, integrované kurikulum, experimentální metody, projektové metody, kooperativní učení l Významné osobnosti: Spencer, Dewey Užívá se zejména v: Výchově k občanství, lidových univerzitách, občanských sdruženích l Humanistické vzdělávání dospělých l Cíl: l Podpora individuálního růstu a rozvoje, podpora seberealizace l Student: Je silně motivovaný a schopný autoregulace, přijímá zodpovědnost za učení l Učitel: Facilitátor (usnadňuje učení), pomocník, partner, podporuje, ale neřídí učení l Koncepce a klíčová slova: Zkušenostní učení, svoboda, individualita, autoregulace, interaktivita, otevřenost, autenticita, seberealizace, suverenita, pocity l Metody: Učení pomocí zkušeností, skupinové úkoly, skupinová diskuse, učení v týmu, autoregulativní učení, individualizované učení, metoda učení objevováním l Významné osobnosti: Maslow, Rogers, Knowles, l Radikální vzdělávání dospělých l Cíl: Prostřednictvím vzdělávání dosáhnout zásadních sociálních, politických a ekonomických změn ve společnosti l Student: Rovnoprávný s učitelem při vzdělávacím procesu, osobní nezávislost, lidé vytvářejí a mění dějiny a kulturu kombinací přemýšlení a jednání l Učitel: Koordinátor (referent), doporučuje, ale neurčuje směr ve vzdělávání l Koncepce a klíčová slova: Vznik povědomí (třídního, politického), praxe, dobrovolné učení, autonomie, sociální akce, suverenita, Descholarizace (odstranění školy jako instituce, která se přežila), sociální transformace l Metody: Dialog, stanovování problému, kritická reflexe, maximální interakce, diskusní skupiny, vystavení se médiím a lidem v reálných situacích l Významné osobnosti: Freire, Illich, Kozol, Holt