5 Možnosti výchovně vzdělávací péče o sluchově postižené v ČR Možnosti včasné intervence · speciálně pedagogická péče – SRP, SPC · sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky · rodinná péče - úzká spolupráce s odborníky · organizace SP - (FRPSP, ČUN a další) · zdravotnická péče - depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr) Předpoklady úspěšné rehabilitační péče o SP dítě * včasná diagnostika - přesná diagnostika co v nejranějším věku je určující pro další rehabilitační péči * včasné přidělení sluchadel * včasná reedukace sluchu a řeči Služby rané péče (zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.) * sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením * sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte * klientem je celá rodina * služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) * spolupráce se systémem zdravotní péče v ČR zajišťována v rámci SRP Tamtam * v Praze 2001 (www.tamtam-praha.cz), v Olomouci 2005 * podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením do 4 let, resp. do 7 let při kombinovaném postižení * cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy Speciálně pedagogická centra (SPC) – vyhláška č. 72/2005 * cílem je poskytnutí komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství až do ukončení přípravy na povolání * SPC používá stejné metody jako škola, při které je zřízeno * soustavná a systematická speciálně pedagogická a logopedická péče o SP děti a mládež * péče a pomoc SP dětem integrovaným v běžných zařízeních * rozvoj sluchu = sluchové cvičení Komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené 1 Orální metoda Cílem je: · formovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku · aktivizovat zbytky sluchu Zásady orální metody: · žákovi je exponováno slovo v mluvené a písemné podobě · nové slovo zapadá do kontextu navozené situace · podpora pomocí daktylních znaků · stálé vystavování dítěte mluvené řeči nejen ve školním prostředí Důvody pro orální metodu: · snadnější interkulturní komunikace · snadnější proniknutí do kultury majoritní společnosti slyšících · tvrzení, že rozvoj myšlení je závislý na kvalitě mluvené řeči Důsledky striktní orální metody: · nehomogenní komunita SP · zhoršení úrovně jazyka u SP ve všech jeho rovinách · SP dosahují mnohem menších výsledků zejména v oblasti, kde mluvený jazyk slouží jako jediný prostředek získávání informací 2 Totální komunikace * TK je filozofie určitého způsobu myšlení * TK je způsob komunikace - neslyšící * i slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit * TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími (neslyšící i slyšící použijí všechny dostupné prostředky k porozumění) Prostředky dorozumívání v rámci TK: * pomocné artikulační znaky – vizuální kontakt * pantomima, mimika, dramatizace * prstová abeceda * mluvený jazyk – mluva, odezírání, čtení, psaní * posunkové systémy – všeobecně užívaná gesta, postoj těla * znakový jazyk, znakovaná čeština Kritika TK (Pulda 1999): * děti sledují jenom ruce – nenaučí se srozumitelně mluvit ani odezírat * mnozí učitelé SP nedokáží současně mluvit a znakovat * je zanedbána raná sluchově – řečová výchova * zisk ze slyšení se ztrácí, připojí-li se posunky 3 Bilingvální výchova • bilingvismus - „dvojjazykovost,dvojjazyčnost“ - aktivní užívání dvou jazyků, zpravidla jazyku mateřského a jazyka cizího • bilingvismus neslyšících - znalost a používání znakového jazyka a mluveného jazyka majoritní společnosti země, ve které žijí - dva rozličné jazyky a to z hlediska různé modality těchto jazyků • mluvený jazyk je založený na auditivně-verbální modalitě • znakový jazyk na modalitě vizuálně-motorické Systém bilingvální komunikace (Krahulcová – Žatková, 2002) * komunikace sluchově postižených, kdy je přenos informací ve dvou jazykových kódech (znakový jazyk neslyšících a mluvený, orální většinový jazyk) * mluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ * jenom ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje * užívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte dorozumívat se * cíl bilingválního vyučování neslyšících dětí je normální jazykový vývoj v atmosféře porozumění a úspěchu Podmínky pro realizaci bilingválního přístupu (Domancová) * realizace výzkumu teorie ZJ a tvorba metodik aplikace ZJ v procesu výchovy a vzdělávání neslyšících * přirozené akceptování společenství SP a jejich jazyka * akceptování bilingválního přístupu ze strany rodičů * příprava pedagogických pracovníků * nové kurikulum * zabezpečení přirozeného kontaktu mezi neslyšícími a slyšícími osobami * víra v úspěch bilingválního vzdělávání Důvody pro bilingvální vzdělávání Ø Mluvený jazyk je komunikační systém, který usnadní neslyšícímu plné zapojení do společnosti, ve které žije Ø Znakový jazyk je jediný komunikační prostředek, na jehož základě neslyšící dítě může: • spontánně si osvojovat znalosti • uspokojovat své emocionální a sociální potřeby slyšící x neslyšící učitel : * slyšící učitel působí jako vzor pro osvojení si mluvené řeči, má funkci socializační a integrační a klade důraz na využití psané podoby národního jazyka. * hlavním úkolem neslyšícího učitele je rozvoj znakového jazyka, slovní zásoby a myšlení Podmínky pro úspěšný bilingvální vývoj : 1. stálý jazykový kontakt 2. rovnocenné postavení obou jazyků, 3. umožnění rozvoje obou jazyků na stejné úrovni 4. přirozený vývoj obou jazyků, 5. učit se používat jazyk v komunikaci Seznam škol a školských zařízení pro sluchově postižené v ČR * Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené – Novoměstská 21, Brno Tel. 541 226 090 http://www.sssbrno.cz/zsdeafbrno/ * Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště – Gellnerova 1, Brno Tel. 541 220 464, 541 220 083 http://www.spsobrno.webz.cz/ * Mateřská škola, Základní škola pro sluchově postižené a Dětský domov – Široká 42, Ivančice Tel. 546 451 931 http://specialniskola.euweb.cz/ * Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené – Školní 3208, Kyjov Tel. 518 612 054, 603 879 031 http://www.mszskyjov.cz/ * Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – tř. Kosmonautů 4, Olomouc Tel. 585 567 111 http://www.sluch-ol.cz/1024x768/index.html * Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – Spartakovců 1153 , Ostrava-Poruba Tel. 596 937 816 – 18 http://www.deaf-ostrava.cz/Homepage.htm * Mateřská, základní a střední škola pro sluchově postižené – Vsetínská 454, Valašské Meziříčí Tel. 571 622 503, 571 615 641 http://www.val-mez.cz/ * Mateřská škola, základní škola a střední škola pro sluchově postižené – Riegrova 1, České Budějovice Tel. 387 022 921 http://www.sluchpostcb.cz/ * Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené - Mohylová 90, Plzeň Tel. 378 60 99 39 http://www.sluchpost-plzen.cz/ * Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – Štefánikova 549, Hradec Králové Tel. 495 272 398 http://www.neslhk.com/ * Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – E. Krásnohorské 921, Liberec Tel. 482 416 411 http://www.ssplbc.cz/ * Gymnázium, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Ječná 27/530, Praha 2 Tel. 224 942 153 http://www.jecna27.cz/uvod/uvod.htm * Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Výmolova 169, Praha 5 - Radlice Tel. 251 555 356 http://www.sksp.org/index.php * Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Holečkova 4, Praha 5 Tel. 257 323 038 http://www.mujweb.cz/skolstvi/skoly.sp Literatura: HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998 KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994 PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 Hypertextové odkazy: www.tamtam-praha.cz, www.frpsp.cz, www.ruce.cz