Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Profesní příprava osob s MP llegislativní zázemí: lškolský zákon č. 561/2004 Sb. lvyhláška č. 13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání na konzervatoři lod r. 2000 se mohou všichni absolventi povinného devítiletého vzdělávání ucházet o přijetí na jakoukoli střední školu lprofesní příprava se může realizovat na běžných typech středních škol, častěji však na OU, PŠ Odborné učiliště lstruktura obdobná jako na SOU; lurčeno pro absolventy ZŠ praktických, příp. ZŠ; ldocházka na 2 (závěrečná zkouška + vysvědčení) nebo 3 roky (závěrečná zkouška + výuční list); ldůraz je kladen na získání praktických dovedností vedoucích k profesnímu uplatnění; lpři volbě oboru nutno brát ohled na: schopnosti, dovednosti, vhodnost a přiměřenost oboru a další faktory (uplatnění v regionu, zdravotní způsobilost, vzdálenost školy od bydliště…) Praktická škola dvouletá lurčena žákům se SVP, plynoucími ze snížené úrovně rozumových schopností, případně žákům s více vadami, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole praktické, v základní škole speciální, příp. ZŠ; ldoplňuje a rozšiřuje všeobecné vzdělání; labsolvent má znalosti a manuální dovednosti potřebné k výkonu jednoduchých činností -> možnost perspektivního uplatnění na trhu práce; luplatnění při pomocných pracích ve zdravotnictví, sociální péči a službách, v zemědělství aj. Praktická škola jednoletá (Praktická profesní příprava) lurčena žákům s těžkým zdravotním postižením, zejména s těžkým stupněm mentálního postižení, žákům s postižením více vadami a žákům s diagnózou autismus; lhlavní cíl – co nejvyšší míra integrace jedinců s MP; lzákladem je praxe – nutno zajistit místo pro praktický výcvik; lukončení závěrečnou zkouškou, absolventi obdrží vysvědčení; luplatnění v pomocných pracích v různých oblastech, v chráněných dílnách; Další možnosti vzdělávání lvečerní školy lforma celoživotního vzdělávání pro osoby s MP lzřizovatelem jsou občanská sdružení lvýuka se realizuje dvakrát týdně po dvou až třech hodinách lnáplň: rozvíjení komunikačních dovedností, opakování učiva, orientace v okolním světě a životě, čtou se noviny, knihy, píší se dopisy, pracuje se s počítačem, výchovné a umělecké předměty jako hudební, výtvarná, dramatická, taneční a tělesná výchova, výuka cizích jazyků; lcíl: prohlubování sociálních vztahů, smysluplné trávení volného času; Dospělost osob s mentálním postižením ldospělost – biologická x psychosociální zralost, přetrvávající závislost na druhé osobě; lpracovní uplatnění – převažují chráněné dílny, chráněná pracovní místa; lpodporované zaměstnávání – integrace člověka na OTEVŘENÝ trh práce; lsociální služby – Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. lzařízení sociálních služeb – centra denních služeb, denní a týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením (dříve ústav sociální péče), chráněná bydlení