Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Demence p proces zastavení, rozpadu normálního mentálního vývoje po 2. roce života; p příčinou může být vývojová porucha CNS, úraz, onemocnění mozku; p progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů; Demence p obecná diagnostická kritéria: úbytek paměťových fcí, poruchy vnímání, abstraktního myšlení, pozornosti, poruchy řeči (afázie), emotivity (nevyhraněné city), motivace, spánku, egoistické rysy, problémy s orientací v prostředí p klasifikace dle doby vzniku: dětství (deteriorace), dospělost, stáří (stařecká demence) Demence p další klasifikace: - atroficko-degenerativní (Alzheimerova choroba) - ischemicko-vaskulární (patologie mozkových cév, nedokrvování mozku) - symptomatické (jiné příčiny – infekční onemocnění, úrazy …) Pseudooligofrenie p neboli sociálně podmíněná mentální retardace, zdánlivá mentální retardace; p je způsobena vlivem nepodnětného vnějšího prostředí, nikoliv poškozením CNS; p dítě nemá potřebnou stimulaci, je výchovně zanedbané, může trpět psychickou deprivací nebo pocházet ze sociokulturně znevýhodněného prostředí; p inteligenční kvocient může být snížen přibližně o 10 až 20 bodů hraniční pásmo; Pseudooligofrenie p projevy: opožděný vývoj řeči, myšlení (zobecňování-> nutný názorný příklad), problémy se sociální adaptací, infantilismus, hravost, negativismus, apatie, delší čas a neefektivní práce při osvojování učiva; p nejde o trvalý stav, změnou nepodnětného prostředí a vlivem vhodného výchovného působení může dojít ke zlepšení stavu; Vývoj péče o osoby s mentálním postižením p starověk Atény kladný vztah, rozpracovaná etiologie, klasifikace; zakládání asklepionů (léčebné ústavy) Sparta - „spartská skála“ – likvidace jedinců s těžkým mentálním postižením a kombinovanými vadami; - osoby s lehkým mentálním postižením nebyly považovány za postižené; Vývoj péče o osoby s mentálním postižením p středověk - ambivalentní vztah jednání v duchu starověkých tendencí; zakládání klášterních hospiců, azylových zařízení; - „lodě bláznů“ – cesty od města k městu, města se zbavovala osob s MP x terapeutický cíl cest Vývoj péče o osoby s mentálním postižením p novověk - 1. klasifikace duševních poruch; - J.A.Komenský – vzdělání všech, všemu, ve všem; didaktické principy; - F. Pinel – humanizační snahy, zakládání špitálů, ústavů práce s prvky ergoterapie; - E. Sequina – „zakladatel psychopedie“, rozpracoval systém výchovy (činnosti, myšlení a vůle) Vývoj péče o osoby s mentálním postižením - 1824 - 1. ústav sociální péče ve Francii; - 1871 – založeno Ernestinum v Praze; zakladatel Karel Slavoj Amerling; - vznik alternativních škol; - další osobnosti v souvislosti s péčí o osoby s MP u nás: Karel Herfort (zakl. psychiatrie), Josef Zeman (pomocné třídy), Miloš Sovák aj.