Okruhy ke zkoušce 1. Reformní pedagogika, edukační metody ve školách pokusných a reformních 2. Domácí zdroje reformy školy (V. Příhoda, O. Chlup, koncepce školní reformy) 3. E. Keyová, J. Dewey, O. Decroly, E. Claparéde, G. Kerschensteiner a jejich příspěvek reformní pedagogice z hlediska metod a postupů ve vyučování 4. Waldorfská škola (hlavní rysy, antroposofie) 5. Edukační (výchovné a vzdělávací) metody waldorfské školy 6. Montessoriovská škola (typické rysy a podstata koncepce) 7. Zásady a postupy v práci učitele/ky montessoriovské školy 8. Freinetovská škola (základní rysy a využití v současnosti) 9. Metody výchovné a vzdělávací práce freinetovské školy 10. Daltonský plán (původní a současná podoba daltonského vyučování) 11. Hlavní principy a výchovné a vzdělávací metody daltonské školy 12. Jenský plán (charakteristické znaky) 13. Základní metody výchovy a vyučování v jenské škole 14. Metody dramatické výchovy ve výchově a vyučování 15. Integrovaná tématická výuka (ITV), integrace v prostředí školy 16. Projektové vyučování, řešení problému 17. Otevřená škola a její znaky (význam pro změnu školy) 18. Kooperativní učení (význam pro rozvoj dítěte) 19. Angažované, aktivní, autentické, prožitkové učení (význam pro rozvoj dítěte) 20. Program Škola podporující zdraví (obsah, cíle, význam pro výchovu) 21. Zásady a metody zdravého učení 22. Podstata partnerského vztahu učitel-žák 23. Obecné rysy alternativní výchovy a vzdělávání