FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. Definice a modely inteligence lW. Stern: lInteligence je všeobecná schopnost individua vědomě orientovat vlastní myšlení na nové požadavky, je to všeobecná duchovní schopnost přizpůsobit se novým životním úkolům a podmínkám. Definice a modely inteligence lD. Wechsler: lInteligence je vnitřně členitá a zároveň globální schopnost individua účelně jednat, rozumně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým okolím. Definice a modely inteligence lJ. P. Guilford: lInteligence je schopnost zpracovávat informace. Informacemi je třeba chápat všechny dojmy, které člověk vnímá. Rozložení inteligence v populaci podle Gaussovy křivky obr1 Model A. J. Tannenbauma (1986) hvezda Model Josepha S. Renzulliho - tříkruhová koncepce nadání (1986) talent_kruhy Mönksův triadický model (1992) talent_trojuhelnik Francoys Gagne - diferencovaný model nadání a talentu (1993) diagram Specifika mimořádně nadaných žáků: •� žák svými znalostmi přesahuje stanovené • požadavky •� problematický přístup k pravidlům školní práce •� tendence k vytváření vlastních pravidel •� sklon k perfekcionismu a s tím související • způsob komunikace s učiteli, který může být • i kontroverzní •� vlastní pracovní tempo •� vytváření vlastních postupů řešení úloh, které • umožňují kreativitu •� malá ochota ke spolupráci v kolektivu Specifika mimořádně nadaných žáků: •� rychlá orientace v učebních postupech •� záliba v řešení problémových úloh zvláště ve • spojitosti s vysokými schopnostmi oboru; • přeceňování svých schopností u žáků • s pohybovým nadáním •� kvalitní koncentrace, dobrá paměť, hledání a • nacházení kreativních postupů •� vhled do vlastního metaučení •� zvýšená motivace k rozšiřování základního učiva • do hloubky, především ve vyučovacích • předmětech, které reprezentují nadání dítěte •� potřeba projevení a uplatnění znalostí a • dovedností ve školním prostředí Možné úpravy způsobů výuky mimořádně nadaných žáků •Při vzdělávání mimořádně nadaných žáků by měl způsob výuky žáků vycházet důsledně z principů individualizace a vnitřní diferenciace. • •Příklady pedagogicko-organizačních úprav: • •� individuální vzdělávací plány •� doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu •� zadávání specifických úkolů •� zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a • projektů •� vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech •� účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky •� vytváření speciálních tříd •� vynechání ročníku Existuje souvislost mezi RVP a talentovaným žákem? n n nJakým způsobem je zohledněn talentovaný žák? nChápeme-li nastavení obsahu RVP jako „otevření dveří“ autonomii škol, inovaci vyučovacích metod a forem práce se zaměřením na osobnost žáka, můžeme s nadějí konstatovat, že talentovaní žáci mají možnost úspěšného individuálního rozvoje. Jejich nadšení pro konkrétní obor, jejich invence a tvořivost a jejich intelektuální potenciál mohou být rozvíjeny. Podmínkou je, aby se tito žáci ve školách setkali s informovanými pedagogy, kteří jsou oborovými odborníky a jsou ochotni pracovat nejen s těmito talentovanými žáky, ale také sami na sobě. Děkuji Vám za pozornost n