Buchtová Eva, Staňková Barbora Ilustrační fotografie l l„Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ l lděti mají rozdílné učební schopnosti a nadání Hlavní myšlenky Marie Montessori l l lděti nemusí k dosažení stejného cíle postupovat stejným tempem a stejnými kroky l l l Uspořádání pedagogického systému lsystém Montessori pedagogiky je založen na postupu od konkrétního k abstraktnímu l lzdůrazňuje potřebu zaměřit se na lidskou bytost a ne na výchovnou metodu l lsystém je utvořen tak, aby se každé dítě mohlo rozvíjet samostatně a mělo k rozvoji stejné možnosti l l l Pracovní prostředí v pojetí Montessori pedagogiky lzahrnuje jak osobnost učitele, tak vybavenost třídy Montessori pomůckami, které mají své stálé umístění jsou pro dítě snadno dostupné l lpřipravené prostředí umožňuje dítěti uskutečňovat smysluplné aktivity Montessori pomůcky lspeciálně vyvinuté pomůcky, které jsou využívány pro jednotlivé oblasti učení l lpomůcky usnadňují pochopení nových jevů l lpomůcky významnou měrou přispívají k hlubšímu a trvalejšímu uchování nově získaných vědomostí a zkušeností dítěte Oblasti učení lPraktický život lSmyslová výchova lJazyková výchova lMatematika lKosmická výchova lPohybové, hudební a výtvarné dovednosti l lbýt svobodný znamená být nezávislý, samostatný a zodpovědný lsvobodná práce neznamená, že dítě střídá činnosti bez ukončení nebo nedělá nic lsvoboda nespočívá v tom, že dítě zůstane ponecháno samo sobě lsvoboda dítěte je chápána jako povinnost lto znamená, že pokud se dítě pro něco rozhodne, je jeho povinností práci dokončit lKlíčovým principem Montessori pedagogiky je vlastní objevování poznatků samotným dítětem. l l Tento princip v dětech probouzí potřebu učit se, porozumět okolí a touhu orientovat se v souvislostech. l lJe třeba respektovat individuální vývoj dítěte a využít jeho senzitivní fáze. lsenzitivními fázemi máme na mysli období zvýšené vnímavosti dítěte, které je doprovázeno zvýšenou schopností k osvojení určitých dovedností lškolený vychovatel dokáže senzitivní fáze u dítěte vypozorovat lsenzitivní fáze trvají přechodnou dobu a jsou nenávratně ukončeny, ať už jsou využity nebo ne l lDítě je schopno soustředit se intenzivně l a dlouhodobě na práci, která ho zaujme l lPokud je dítě takto zaujato, nemá být vyrušováno a má mu být poskytnut dostatek času, aby práci samo dokončilo. l Principy l lChyba je chápána: l ojako běžný, přirozený projev v procesu učení ojako užitečná součást řešení problémů ojako bohatý zdroj nových poznatků lticho a klid citlivě působí na vývoj sociálního a morálního myšlení dítěte lticho a klid podporují soustředěnost na práci l lSoučástí cvičení ticha je nácvik svalové koordinace, držení těla a rovnováhy chůzí po elipse. l l lvytváření skupin ze tří ročníků, jejichž smyslem je vytvořit dětem ve skupině mnohem větší prostor pro spolupráci a přiblížit prostředí instituce životu v rodině l lVěková heterogenita je významná také pro děti, které jsou mentálně postižené, nebo naopak mimořádně nadané l lUčitel není učitelem v pravém slova smyslu, ale průvodcem vzdělávání l lUčitel musí sledovat senzitivní fáze dítěte, vytvořit přirozené prostředí, respektovat svobodu dítěte, podporovat jeho aktivitu a tvořivost. l lUčitel si o každém dítěti vede záznamy, jak zvládlo jednotlivé kroky. l l l l lDospělý člověk nemá žádné právo dítě formovat a manipulovat s ním, neboť se zaměřuje na vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí l Hodnocení práce l lučitel by neměl používat negativní hodnocení l lpochvala není samozřejmost, dítě se nesmí stát na pochvale závislé (učitel samozřejmě není k pokrokům dítěte lhostejný) S r o v n á n í Tradiční škola, školka Montessori škola, školka Učebnice, tužky, pracovní sešity. Připravené kinestetické materiály se zapracovanou kontrolou chyby. Zvlášť vytvořené referenční materiály. Práce a učení bez zdůraznění sociálního rozvoje. Práce a učení odpovídá stupni vývoje dítěte. Úzké učební osnovy. Jednotné, mezinárodně vytvořené osnovy. Výukový čas v blocích, jednotlivé lekce. Integrované předměty, učení založené na vývojové psychologii. Jednotlivé předměty. Nepřerušované pracovní cykly. Třída s jednou věkovou skupinou. Věkově heterogenní dětský kolektiv. Pasivní studium – dítě je pasivní a tiše sedí za stolem. Aktivní studium, podpora zvídavosti, volnost pohybu, spontánní práce. Dítě se přizpůsobuje potřebám školy. Škola se přizpůsobuje potřebám dítěte. Student získává pomoc specialisty mimo školu. V ideálních případech přichází specialista za dítětem. Důraz na výsledek, vysvědčení. Hodnocení podle stupně vývoje, slovní hodnocení a přehled zvládnutých dovedností.