1 ZobecnZobecněěnnéé rozdrozdíílyly kvalitativnkvalitativníího a kvantitativnho a kvantitativnííhoho výzkumuvýzkumu -- filosofický zdrojfilosofický zdroj -- ccííll -- charaktercharakter -- vztah k teoriivztah k teorii -- mymyššlenkový postuplenkový postup -- východisko/zavýchodisko/začčáátektek výzkumuvýzkumu -- plpláánovnováánníí výzkumuvýzkumu -- prprůůbběěh výzkumuh výzkumu -- popoččet zkoumanýchet zkoumaných osobosob -- techniky, metodytechniky, metody -- zpracovzpracováánníí datdat -- spolehlivost výsledkspolehlivost výsledkůů -- výsledkyvýsledky ­­ podobapodoba zzáávvěěrereččnnéé zprzpráávyvy -- platnost výsledkplatnost výsledkůů -- významvýznam Filosofický zdrojFilosofický zdroj kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ pozitivismuspozitivismus kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ fenomenologie,fenomenologie, antropologie, hermeneutikaantropologie, hermeneutika CCííll kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ zzíískskáánníí objektivnobjektivnííhoho ddůůkazu, ovkazu, ověřěřeneníí teorie / hypotteorie / hypotéézz kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ porozumporozuměěnníí chovchováánníí lidlidíí vv ppřřirozenirozenéém prostm prostřřededíí CharakterCharakter kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ objektivnobjektivníí kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ subjektivnsubjektivníí Vztah k teoriiVztah k teorii kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ potvrzenpotvrzeníí ččii vyvrvyvráácenceníí teorieteorie kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ tvorba teorietvorba teorie MyMyššlenkový postuplenkový postup kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ dedukcededukce kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ indukceindukce 2 Východisko/zaVýchodisko/začčáátek výzkumutek výzkumu kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ vychvycháázzíí z teorie az teorie a hypothypotéézz kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ zazaččíínnáá vstupem dovstupem do terteréénunu PlPláánovnováánníí výzkumuvýzkumu kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ pepeččlivlivěě sese ppřřipravuje na zaipravuje na začčáátku, ptku, píísemný projektsemný projekt podle danpodle danéé strukturystruktury kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ plpláán vznikn vznikáá vv prprůůbběěhu prhu prááce, mohou se mce, mohou se měěnitnit zkoumanzkoumanéé ototáázky, a metody => jezky, a metody => je prupružžnněějjšíší PrPrůůbběěh výzkumuh výzkumu kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ plpláánovitnovitěě ovověřěřujeuje hypothypotéézy, zjizy, zjiššťťuje kauzuje kauzáálnlníí vztahyvztahy kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ shromashromažďžďujeuje obrovskobrovskéé mnomnožžstvstvíí úúdajdajůů o konkro konkréétntníímm chovchováánníí lidlidíí a o jeho kontextu,a o jeho kontextu, zaznamenzaznamenáávváá se a interpretuje, vse a interpretuje, v prprůůbběěhuhu výzkumu se vynovýzkumu se vynořřujujíí hypothypotéézyzy PoPoččet zkoumaných osobet zkoumaných osob kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ reprezentativnreprezentativníí vzorek, velkvzorek, velkéé mnomnožžstvstvíí (v(věěttššinou)inou) kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ žžáák, tk, třříída,da, šškolakola Techniky, metodyTechniky, metody kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ experimentexperiment (manipulace s(manipulace s promproměěnnými), dotaznnnými), dotazníík,k, testy, standardizovantesty, standardizovanéé pozorovpozorováánníí aj.aj. kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ dlouhodobý terdlouhodobý teréénnnníí výzkum, pozorovvýzkum, pozorováánníí ss rrůůznou mznou míírourou zzúúččastnastněěnosti, spoluprnosti, spoluprááce výzkumnce výzkumnííkaka ss informanty pinformanty přři sbi sběěruru úúdajdajůů, bez, bez zasahovzasahováánníí do ddo děějjůů ZpracovZpracováánníí datdat kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ kvantitativnkvantitativníí,, popoččíítataččovovéé, statistick, statistickéé, interpretace dat, interpretace dat kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ kvalitativnkvalitativníí kkóódovdováánníí,, analýza, interpretaceanalýza, interpretace 3 Spolehlivost výsledkSpolehlivost výsledkůů kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ zajizajiššťťuje seuje se standardnstandardníími postupy, zjimi postupy, zjiššťťuje se statistickyuje se statisticky (validita, reliabilita); výzkum lze zopakovat(validita, reliabilita); výzkum lze zopakovat kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ problematickproblematickáá výsledky jsou subjektivnvýsledky jsou subjektivníí; zaji; zajiššttěěnníí pomocpomocíí triangualce dattriangualce dat, metod, výzkumn, metod, výzkumnííkkůů, teorie, teorie (interpretace(interpretace úúdajdajůů nněěkolika výzkumnkolika výzkumnííky,ky, porovnporovnáánníí podobných výzkumpodobných výzkumůů, podobných, podobných jedincjedincůů vv podobnpodobnéém kontextu, poum kontextu, použžititíí vvíícece metod, schvmetod, schváálenleníím zm záávvěěrereččnnéé zprzpráávyvy úúččastnastnííky)ky) Výsledky podobaVýsledky podoba zzáávv.zpr.zpráávyvy kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ zobecnzobecněěnníí výsledkvýsledkůů na populaci, zjina populaci, zjiššttěěnníí zzáákonitostkonitostíí; stru; struččnnáá,, výstivýstižžnnáá výzkumnvýzkumnáá zprzprááva, dle zava, dle zažžititéé struktury: 1. výzkumný problstruktury: 1. výzkumný probléémm 2. metodologie2. metodologie 3. analýza dat3. analýza dat 4. diskuse výsledk4. diskuse výsledkůů kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ vysvvysvěětlovtlováánníí chovchováánníí lidlidíí vv ururččititéém kontextu; detailnm kontextu; detailníí,, interpretativninterpretativníí čči jen deskriptivni jen deskriptivníí zprzprááva,va, hlubokhlubokéé vyprvypráávvěěnníí Platnost výsledkPlatnost výsledkůů kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ snaha o platnostsnaha o platnost pro celou populacipro celou populaci kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ platnost pro danouplatnost pro danou ttřříídu,du, žžááka,ka, šškolukolu VýznamVýznam kvantitativnkvantitativníí výzkumvýzkum ­­ predikce,predikce, zzáákonitostikonitosti kvalitativnkvalitativníí výzkumvýzkum ­­ deskripce,deskripce, porozumporozuměěnníí, smysl, smysl LITERATURALITERATURA GAVORA, P.GAVORA, P. ÚÚvod do pedagogickvod do pedagogickééhoho výzkumuvýzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-- 8593185931--7979--6. (s. 316. (s. 31 ­­ 45)45)