1 1 DotaznDotaznííkk Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie SemSem ppřřidejteidejte logologo spolespoleččnostinosti 2 DotaznDotaznííkk * Způsob písemného kladení otázek * Zjišťování písemných odpovědí * Určen především pro hromadné získávání údajů => * velký počet odpovídajících => ekonomický nástroj (malá časová investice) * Nejfrekventovanější metoda * Zdánlivě lehká metoda => mnoho špatných dotazníků 3 TerminologieTerminologie RESPONDENT osoba, která dotazník vyplňuje POLOŽKY otázky, jednotlivé prvky dotazníku ADMINISTRACE zadávání dotazníku NÁVRATNOST DOTAZNÍKU 4 CCííl dotaznl dotaznííkuku nutné přesně formulovat cíl a úlohu dotazníku ve vztahu ke zkoumanému výzkumnému problému jasná celková koncepce dotazníku orientace na hlavní body jasné zaměření jednotlivých položek 5 Struktura dotaznStruktura dotaznííkuku * Promyšlená * Základní otázka je rozdělena do několika okruhů / podproblémů * Okruhy se naplňují položkami => Nezačínejte bez promyšlení hned vymýšlet nějaké otázky 6 TTřřii ččáásti dotaznsti dotaznííkuku 1/ Vstupní část 2/ Položky 3/ Poděkování za spolupráci 2 7 VstupnVstupníí ččáást dotaznst dotaznííkuku Hlavička * název a adresa instituce a/nebo jména autorů Vysvětlení cíle * zdůrazní se význam respondentových odpovědí pro řešení problematiky * motivujeme tak respondenta k pečlivému vyplňování, vrácení dotazníku a Pokyny * ilustrativní příklad vyplnění 8 2.2. ččáást dotaznst dotaznííkuku POLOPOLOŽŽKYKY * Pořadí odpovídá psychologickým požadavkům ­ Začátek: otázky lehčí, přitažlivější = neodradit respondenta ­ Uprostřed: těžší otázky, méně zajímavé ­ Konec: faktografické otázky (nejsou náročné) <= respondent může být unavený 9 Jak tvoJak tvořřit poloit položžkyky dotazndotaznííkuku 1/ Věnujte velkou pozornost každému slovu v položce Př. (špatný) Kolik šálků kávy vypijete denně? 1 2 3 4 5 a více * Šálek kávy nevyjadřuje intenzitu kávy * Denně X co když pije i v noci (zkouškové) X co když o prázdninách nepije 10 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 2/ Formulujte jasné otázky/položky ­ všichni jim budou rozumět stejným způsobem ­ jasná otázka pro autora dotazníku nemusí být jasná pro respondenty 11 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 3/ Příliš široké znění vede k příliš volným odpovědím Př. (špatný) Jaký je Váš názor na nejnovější učební osnovy? Které osnovy? Osnovy ze kterých předmětů? 12 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 4/ Výrazy jako několik obyčejně někdy interpretují respondenti různě => vyhýbat se jejich používání 3 13 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 5/ Vyhněte se dvojitým otázkám * bývají se spojkou a * Př. Školní psychologové tráví mnoho času vypracováváním výkazů, a proto nemají dost času na vlastní poradenství. souhlasím ­ nesouhlasím * Respondent Vám může odpovídat pouze na jednu z nich 14 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 6/ Dávejte jen takové otázky, na které respondenti dovedou odpovědět 7/ Otázky musí být pro respondenty smysluplné ­ Když dáte otázky, ke kterým nemají vztah, odpoví povrchně 15 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 8/ Tvořte jednoduché otázky ­ Otázky mají být lehce pochopitelné, jednoduché, lehce zodpovídatelné ­ Dlouhým jde hůře rozumět ­ Znechucují respondenty ­ Zpomalují vyplňování dotazníku 16 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 9/ Vyhněte se záporným výrazům ­ Často se přehlédnou ­ Často se nesprávně interpretují Př. Tento vyučovací předmět NENÍ můj oblíbený. ano ne ­ Pokud je nutné použít záporné slovo, zvýrazněte ho tiskem ­ Zcela vylučte dvojitý zápor Př. Nedomnívám se, že by se mi v učitelské profesi nedařilo. Ano - ne 17 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 10/ Vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost * týkají se obvykle nějaké osoby nebo instituce Př. (špatný) Souhlasíte nebo nesouhlasíte s návrhem ředitele vaší školy o ... ? * Na některé otázky respondent odpovídá tak, jak je to společensky žádoucí, i když je dotazník anonymní Př. (špatný) Zesměšňuje své žáky při výuce? Ano ­ ne nechat zadní dvířka, důstojnost člověku ano - někdy ano, někdy ne ­ záleží to na situaci - ne 18 ZZáákladnkladníí pravidla tvorbypravidla tvorby polopoložžekek 11/ znění položek ověřte v předvýzkumu ­ obvykle pomocí interview ­ respondent vysvětlí, jak rozumí otázce ­ nejasné položky se upraví ­ zjistí se, proč respondenti na některé otázky neodpovídali nebo odpovídali nevím * podíl takových otázek by měl být max. 5% 4 19 Tvorba poloTvorba položžekek * Některé položky se tvoří snadno ­ zejména faktografické otázky * věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání * Obtížněji se tvoří položky zjišťující * názory, postoje, osobnostní rysy 20 Tvorba poloTvorba položžekek * Formulujte položky tak, aby byl respondent ochoten odpovídat, * A když odpovídá, aby odpovídal nezkresleně (nevylepšoval se, nezhoršoval údaje) * Na důvěrné otázky lidé neradi odpovídají Př. (špatný) Váš věk? Př. (opravený ­ dostatečné pro odhad věku) * Rok ukončení studia.... * Počet roků ped. praxe.... 21 Tvorba dotaznTvorba dotaznííku pro dku pro děětiti * Položky musí být velmi jednoduché * Velkou pozornost věnujte výběru slov * Své myšlenky převeďte na myšlení a jazyk dítěte * V předvýzkumu ověřte, zda dítě rozumí 22 Typy poloTypy položžekek Podle stupně otevřenosti * Uzavřené * Polouzavřené * Otevřené 23 UzavUzavřřenenéé polopoložžkyky * Nabízí hotové alternativní odpovědi * Respondent zaznačí (zakroužkuje, podtrhne) vhodnou odpověď * Varianty odpovědí se připraví na základě poznání problematiky a předvýzkumu (dotazník, interview) * Výhoda ­ lehké zpracování 24 PPřřííklad uzavklad uzavřřenenéé polopoložžkyky Myslíte si, že pro nadané děti je potřeba zřizovat speciální školy? a) ano b) ne c) neumím se vyjádřit Dichotomická položka * nabízí odpovědi ano ­ ne * Přináší jen základní informaci na položenou otázku ­ Typ odpovědi neumím se vyjádřit, nevím, neumím se rozhodnout, nedovedu posoudit je velmi důležitý * Kdyby byl respondent donucen vyjádřit se ANO - NE, zkreslilo by to výsledky 5 25 PPřřííklad uzavklad uzavřřenenéé polopoložžkyky s vs vííce alternativami odpovce alternativami odpověěddíí Zřizování speciálních škol pro nadané děti považuji za a) Vhodné b) Vhodné jen pro jisté druhy nadání (např. pohybové, výtvarné) c) Vhodné jen tehdy, když to nepoškodí výuku anebo vybavení běžných škol d) Nevhodné e) Neumím se vyjádřit 26 OtevOtevřřenenéé polopoložžkyky * Respondent má velkou volnost odpovědí * Otázka jen nasměruje, neurčuje alternativní odpovědi * Nevnucují volbu * Zdroj nových, neznámých údajů * Odpovídá se však obtížněji ­ časově pomalejší, náročnější 27 PPřřííklad Otevklad Otevřřenenéé polopoložžkyky Jaký je Váš názor na zřizování speciálních škol pro nadané děti? Užší zaměření otázky: Vysvětlete, proč souhlasíte se zřizováním speciálních škol pro nadané děti ve vašem městě. 28 ZpracovZpracováánníí otevotevřřenenéé polopoložžkyky * Obtížně se zpracovává ­ dodatečně se kategorizuje Př. * Dotazník se 20 otevřenými otázkami * Zadán 150 respondentům * Na každou položku cca. 20 možných variant odpovědí * => celkem 400 variant!!! X * Tentýž dotazník s uzavřenými odpověďmi ­ cca. 5 variant na položku ­ Celkem 100 variant - navíc již kategorizovaných 29 PolouzavPolouzavřřenenéé polopoložžkyky * Nabízejí nejprve alternativní odpověď * Potom žádají o vysvětlení, objasnění * v podobě otevřené otázky * Př. Souhlasíte se zřízením speciálních škol pro nadané děti? Ano ­ ne. Pokud ano, proč? .............. 30 PPřřííkladklad polouzavpolouzavřřenenéé polopoložžkyky K učení se cizímu jazyku mne motivuje a) Jazyk mne baví b) Cestování c) Povinná maturita z CJ d) Kamarádi v zahraničí e) Budoucí zaměstnání f) Dělám v CJ na počítači g) Učitel h) Rodiče i) Jiné, co? .................................................. 6 31 ŠŠkkáálovanlovanéé polopoložžkyky * Škála poskytuje odstupňované hodnocení jevu Př. Z kolika skript a učebnic jste se připravovali na danou zkoušku? 1 2 3 4 5 a více 32 Variabilita typVariabilita typůů polopoložžek vek v dotazndotaznííkuku * Nemusíte používat jen jeden typ * Vystřídají-li se dva typy zlepšuje to pozornost, vyvádí ze stereotypu * Typy položek se ale nesmí stále střídat ­ rozptyluje to respondenta, musí se přelaďovat 33 Validita jednotlivých typValidita jednotlivých typůů polopoložžekek * Vysokou validitu mají faktografické položky ­ Věk, pohlaví * Položky vyžadující odhad nebývají přesné, je třeba údaje v mysli rekonstruovat ­ Kolik času věnujete týdně studiu? ­ Jakým způsobem jste se dozvěděli o nové knize? * Nižší validitu mají také položky týkající se názorů, postojů, zájmů 34 Validita poloValidita položžekek * Správnost odpovědí respondentů nezáleží jen na znění otázky/položky, ale i na respondentech samotných ­ Někdo odpovídá pečlivě, pravdivě ­ Někdo k vyplňování přistupuje volně, přibarvuje si Počítat s povrchním odpovídáním zejména ­ u neanonymních dotazníků ­ u anonymních, když respondent považuje dotazník za nedůležitý 35 LL--ototáázkyzky * Lži- otázky, lži-skóre * Zaměřené na chování, které neodpovídá společenské normě, nicméně se ho lidé dopouští Př. Míváte občas myšlenky anebo nápady, o kterých byste si nepřáli, aby je měli jiní lidé? ANO NE 36 ReliabilitaReliabilita dotazndotaznííkuku * Závisí na více vlastnostech * Jednou z nich je vnitřní konzistence * Je tím vyšší, když obsahuje více otázek, které se ptají na tutéž informaci 7 37 DDéélka dotaznlka dotaznííkuku * Taková, abyste získali všechny potřebné údaje, NE DELŠÍ * Dlouhý dotazník unavuje, odrazuje, vyplnění je odbýváno * Max. 30 min. * Poštou zasílané ­ max. 15. min. * U mladších dětí ještě kratší * Délku určíte na konkrétním vzorku respondentů ­ předvýzkum * Když dotazník respondenty velmi zajímá,vyplňují i dlouhý lehce * Délka závisí i na schopnostech respondentů => různá 38 nnáávratnostvratnost * Poměr počtu odeslaných dotazníků k počtu vyplněných a vrácených * Min. 75% * Uvažovat o složení respondentů, kteří dotazník vrátili 39 PrPrůůvodnvodníí dopisdopis * Dobře ho naformulovat * Zdůraznit důležitost tématu a odpovědí respondenta Psát o výzkumu, ne o diplomové práci * Uvést, že vyplnění trvá 15 min. a musí tolik také trvat (ne více) * Dát poštovní známku do obálky ­ zvyšuje to návratnost X dnes se dotazníky administrují přes internet