1 Základy pedagogické metodologie, Kateřina Vlčková, Centrum pedagogického výzkumu PdF MU Subjekty výzkumu - předmětem výzkumu jsou jevy, osoby, věci, procesy, archivní záznamy, knihy atd. - lidé = subjekty výzkumu Základní soubor (populace) - základní soubor (populace) = všichni lidé, které výzkum zkoumá - vymezení základního souboru musí být přesné, aby bylo jasné koho se zjištěné výsledky týkají Základní soubor bývá obvykle velký (celá ČR, celý region atd.) a nelze jej z finančních časových aj. důvodů zkoumat celý. Je třeba vybrat výzkumný vzorek. Výzkumný vzorek (výběrový soubor) - má dobře reprezentovat základní soubor ­ má všechny náležitosti základního souboru, jen je menší, je zmenšeninou základního souboru - Př. pokud jsou základním souborem všechny 3. ročníky čtyřletých gymnázií v kraji Vysočina, je třeba zjistit, kolik 3. ročníků v daném typu studijního programu v daném kraji je. Statistické údaje lze zjišťovat např. u českého statistického úřadu (Statistická ročenka ČR aj.) a ve Statistické ročence školství (www.uiv.cz) - rozhodující pro možnost zobecňovaní výsledků získaných na výběrovém vzorku na základní soubor je způsob výběru vzorku Vše, co zjistíme platí pouze pro tento základní soubor ­ pouze pro ČR, nikoli pro všechny žáky a školy na světě (a i pro ČR pouze tehdy, když byl zvolen adekvátní způsob výběru vzorku) Př. základní soubor = všechny 9. třídy ZŠ v Jihomoravském kraji Př. základní soubor = všechny školy a žáci v ČR ­ to je velmi velký soubor, nelze z časových, finančních aj. důvodů všechny zkoumat Vše, co zjistíme platí pouze pro žáky 9. tříd ZŠ v JHM kraji, nelze závěry výzkumu formulovat obecně (žáci v ČR dělají to a to), je třeba je formulovat přesně (u zkoumaných žáků, žáků v JHM kraji se zjistilo...) základní soubor výzkumný vzorek 2 Základní typy výběru výzkumného vzorku Náhodný výběr - každý prvek základního souboru má stejnou šanci dostat se do výběrového souboru (reprezentativní výběr) - jediný faktor který hraje roli v tomto výběru je náhodnost - náhodný výběr ve smyslu statistické pravděpodobnosti - z hlediska teorie pravděpodobnosti se jedná o nejlepší výběr ­ reprezentativní výběr - provádí se losováním (žáky očíslujeme a losujeme) nebo pomocí tabulky náhodných čísel sestavené počítačem - ukázka k čemu vede chybný výběr viz Gavora Úvod do ped. výzkumu, 2000, s. 62. Náhodný stratifikovaný výběr - znaky pro stratifikaci volíme dle potřeb výzkumu (př. pohlaví, věk, vzdělání, socioekonomický statut, prospěch,..) proporční výběr - rozložíme základní vzorek na podskupiny a poté dle proporcionálního zastoupení vybereme vzorek náhodně - př. rozlišíme malé a velké školy, školy městské a venkovské, školy dle vzdělávacího programu - př. využívá se při výzkumu volebních preferencí (znakem pro stratifikaci je např. pohlaví, věk, vzdělaností úroveň, sídlo, forma výdělečné činnosti atd.) rovnoměrný výběr - rozložíme základní vzorek na podskupiny a poté vybereme ve stejném počtu z každé skupiny subjekty do vzorku Mechanický výběr - vybíráme každou n-tou osobu - př. ze seznamu žáků, z telefonního seznamu - nebezpečí: seřazení prvků nemusí být náhodné, může se projevit nějaká pravidelnost ve výběru (periodicita), a tím dochází ke zkreslení výběru a pak i výsledků výzkumu Záměrný výběr - určíme relevantní znaky základního souboru, které jsou podstatné pro náš výzkum - podstatné znaky stanovíme na základě teorie, výzkumu, zkušeností apod. ­ jedná se o kvalifikovaný postup (skupina expertů výběr navrhuje) - vyhledávají se subjekty, které daný znak mají - nedostatky: zvětšováním souboru se nezlepšují jeho vlastnosti (ověření vlastností výběru lze zkontrolovat na dalším výběrovém souboru vybraném ale náhodným výběrem) Dostupný výběr - výzkumník bere ,,co je po ruce" (školy, na které je ,,puštěn"; školu v sousedství; své bývalé učitele; žáky, kteří jsou ochotni odpovědět apod.) - nedostatky: silné zkreslení výběru od základního souboru, závěry platí pouze pro ty subjekty, které se výzkumu skutečně účastnili, nelze nic zevšeobecňovat typ výběru vzorku náhodný mechanický záměrný nestratifikovaný stratifikovaný proporční rovnoměrný dostupný 3 Velikost výzkumného vzorku - neboli rozsah výzkumného vzorku ­ n (např. n = 220) - jak velký potřebujeme vzorek závisí na požadované spolehlivosti výsledků, požadované přesnosti a variabilitě základního souboru - můžeme rozhodnout, jakou minimální kvalitu výsledků v určitém statistickém testu požadujeme (např. pro t-test: p = 0,05 .... 5% chyby akceptujeme; síla vztahu mezi zkoumanými proměnnými alespoň 0,8 ....silnější vztah) a spočítat si minimální velikost vzorku (více k tomu v literatuře k tématu Approach of Statistical Power), síla vztahů klesá mnohem rychleji, když k malému vzorku (např. n < 200) přidáváme další lidi než když přidáváme další lidi k velkému vzorku - pokud je základní soubor nehomogenní (skládá se z více podskupin), je třeba vzorek větší (př. dotazník ­ na každou skupinu asi 50-60 lidí) - čím více proměnných chceme zkoumat, tím větší by měl být rozsah vzorku (př. chceme zkoumat pohlaví, ročníky školy atd.) - pokud ve výzkumu působí neznámé nebo nekontrolované (nepozorované) proměnné (např. v experimentu), je třeba mít větší vzorek, aby se výskyt nekontrolované proměnné ve vzorku znáhodnil - čím závažnější jsou důsledky výzkumu (např. závažné politické rozhodnutí např. o zrušení nekvalitních škol), tím důležitější je správná a dostatečná velikost vzorku - velikost vzorku závisí také na časových a finančních možnostech výzkumníka ­ dotazníků může být více než časově náročných videonahrávek vyučovacích hodin Literatura Sestaveno dle: Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno : Paido, 2000.