Kariérové vzdělávání a poradenství v České republice 22. 4. 2010, Bratislava Připravil: PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. strana 2 Volba povolání českých žáků (1) * volba povolání představuje závažnou etapu v celoživotním procesu kariérového vývoje a řadí se mezi nejdůležitější kroky v lidském životě * vzhledem k ontogenetickým zvláštnostem období pubescence a charakteristikám českého vzdělávacího systému se jedná o náročné rozhodování s řadou kritických momentů * pro zodpovědnou volbu povolání ještě nejsou žáci dostatečně zralí * výzkumy ukazují, že se žáci na konci základní školy často nerozhodují optimálně, brzy přicházejí na to, že jejich volba nebyla správná a v řadě případů jsou nuceni provést reorientaci * klesá podíl středoškoláků, kteří zůstávají po absolvování školy ve svém oboru Volba povolání Volba povolání českých žáků (2) * většina českých žáků pokračuje po ukončení povinné školní docházky na základní škole v dalším vzdělávání na různých typech středních škol a jen malá část vstupuje přímo do pracovního procesu * ve školním roce 2008/09 zahájilo téměř 80 % žáků studium na středních odborných školách z toho přibližně 30 % žáků bylo přijato do učebních oborů 8 % do oborů poskytujících střední odborné vzdělání s maturitní zkouškou i odborným výcvikem přibližně 37 % tvořily střední odborné školy s maturitou 5 % lycea * do všeobecného vzdělávání na gymnáziu vstoupilo asi 20 % žáků strana 3Volba povolání Nepříznivé faktory volby povolání českých žáků * malá informovanost o světě práce a jednotlivých povoláních, tj. o nezbytných podmínkách zdravotních, požadovaných znalostech, dovednostech a především o skutečném výkonu povolání a jeho perspektivách na trhu práce * neznalost vzdělávacího systému, tj. jeho struktury, nabídky, nároků jednotlivých typů a stupňů škol, formálního a neformálního kurikula aj. * nedostatečný stupeň sebepoznání, tj. přehled o vlastních schopnostech, o nadání, způsobilosti, fyzických a psychických předpokladech * krátkodobá perspektivní orientace, tj. zaměření převážně na bezprostřední cíle a z toho pramenící nejasné představy o vlastní budoucnosti, tj. absence životních plánů strana 4Volba povolání Kurikulární reforma * škola zaujímá při přípravě žáků na volbu povolání klíčovou úlohu a přisuzuje se jí integrativní role * volba povolání nebyla v ČR na základních školách dříve vyučována jako samostatný povinný vyučovací předmět (některé témata byla vyučována v rámci občanské výchovy, rodinné výchovy a praktických činností) * významnou změnu představuje zavedení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (2005) v tomto kurikulárním dokumentu je kariérovému vzdělávání věnován samostatný tematický okruh Svět práce (součást vzdělávací oblasti Člověk a svět práce) strana 5Kariérové vzdělávání Tematický okruh Svět práce * cílem kariérového vzdělávání na základních školách je připravit žáky pro zodpovědné rozhodování o volbě povolání a naučit je využívat služeb kariérového poradenství * tematický okruh Svět práce přináší žákům komplexní informace z oblasti světa práce a vzdělávání, učí je s nimi pracovat a na jejich základě se správně a samostatně rozhodovat * kromě osvojování znalostí je pozornost zaměřena na sebepoznávání, utváření a rozvíjení praktických dovedností a žádoucích osobních vlastností žáků, které jsou důležité při rozhodování o významných životních krocích, při plánování budoucnosti a začleňování do pracovního života strana 6Kariérové vzdělávání Učivo tematického okruhu Svět práce * trh práce ­ povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků, pracovních objektů, charakter a druhy pracovních činností; požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní; rovnost příležitostí na trhu práce * volba profesní orientace ­ základní principy; sebepoznávání: osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, vlivy na volbu profesní orientace; informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb * možnosti vzdělávání ­ náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby * zaměstnání ­ pracovní příležitosti v obci (regionu), způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce; práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů * podnikání ­ druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání strana 7Kariérové vzdělávání Doplňující informace k tematickému okruhu Svět práce * očekávané výstupy: žák se bude orientovat v pracovních činnostech vybraných profesí žák posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy žák využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání * minimální časová dotace určená pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce činí pro 2. stupeň ZŠ (6.­9. ročník) tři vyučovací hodiny * tematický okruh Svět práce je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a vzhledem k jeho zaměření na výběr budoucího povolání je doporučeno jeho zařazení do nejvyšších ročníků 2. stupně strana 8Kariérové vzdělávání Volba povolání českých žáků * volba povolání není jednorázovým aktem, ale dlouhodobým rozhodovacím procesem * k intenzivnějšímu přemýšlení o otázkách spojených s volbou povolání dochází u žáků přibližně na počátku 1. pololetí 9. ročníku nebo v jeho průběhu * u žáků je patrná snaha strukturovat rozhodování do dílčích kroků, z nichž se postupně profiluje volba povolání sedmifázový model průběhu volby povolání žáků strana 9Vybrané výstupy z výzkumu 10 Graf 1: Sedmifázový model volby další vzdělávací dráhy u žáků (1. část) strana 11 Aktuální legislativa ke kariérovému poradenství v ČR * v roce 2005 byla vydána vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních * školská poradenská zařízení pedagogicko-psychologické poradny speciálně pedagogická centra * základní školy poskytování kariérového poradenství je obvykle zabezpečováno výchovným poradcem, který na škole spolupracuje s třídními učiteli a učiteli výchov dále se na jeho poskytování může podílet školní psycholog a/nebo školní speciální pedagog podoba poradenství se na jednotlivých základních školách liší, poněvadž ne na všech pracuje školní psycholog či školní speciální pedagog strana 12Kariérové poradenství Náplň práce výchovného poradce * koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství (kariérovou výchovou a poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě povolání na škole) * skupinová šetření k volbě povolání, administrace a zpracování zájmových dotazníků * individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti * poradenství rodičům (zákonným zástupcům) žáků * spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními * příprava a realizace exkurzí strana 14Kariérové poradenství Další informace k volbě povolání (on-line) strana 15 http://www.vychova-vzdelavani.cz Zdroje informací Děkuji Vám za pozornost! Kontakt: PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. Institut celoživotního vzdělávání Mendelova univerzita v Brně Zemědělská 5, 603 00 Brno telefon: (+420) 545 135 215 e-mail: hlado@mendelu.cz