1. přednáška Situace po roce 1945 Těsně po osvobození v roce 1945 nebyla situace v dětské literatuře a její koncepci vyjasněna. Bylo otázkou zde se bude dětská literatura omezovat na svou uzavřenou sféru, nebo jestli se bude více otevírat vztahům k literatuře pro dospělé a postupně s ní vytvářet jeden kontext. Těsně po roce 1945 se stále více prosazovala umělecky hodnotná tvorba a prosazovala se nová kritická i teoretická hlediska.Pozitivním faktem bylo, že se soustřeďovala pozornost veřejnosti i teorie a kritiky k těm meziválečným a válečným dílům, které znamenaly skutečné hodnoty a zdůrazňuje se společenský význam literatury pro mládež., své mají stále co říct autoři předchozí generace, kteří stále tvoří. Rok 1948 znamenal převrat nejen ve společnosti jako takové, ale i v dětské literatuře. Objevuje se zde například spor o pohádku – některým kritikům se zdálo, že její klasický odkaz je málo aktuální, takže doporučovali obohacovat tradiční pohádku komentáři a výklady, které by pohádku přehodnocovaly. Dále se objevuje snaha o společenskou aktuálnost tvorby pro děti, s tím ale souvisí potlačování její umělecké svébytnosti. V próze pro děti se objevují jako reakce na válku témata jako protifašistický odboj, osvobození, partyzánský boj a podobně. K nejznámějším dílům patří : Budík J.V. Plevy, Na útěku Bohumila Říhy, Říkali mi Leni Zdenky Bezděkové dívka z Lidic, poslána na vychování do Německa, hledá své pravé rodiče, přeloženo do mnoha jazyků, volným pokračováním této knihy je kniha Štěstí přijde zítra , zde jsou ale již prvky schématismu. Jurášek Jana Sosnara vypráví přímo o válečné události,a le nevěrohodně – chlapec Jurášek se dostane mezi vojáky, má samopal s střílí po fašistech. K tématu války se autoři vraceli i později – cca po 10ti letech - např. Bohumil Říha – Dva kluci v palbě Jan Procházka – Ať žije republika V poválečné poezii se objevují v tuto dobu díla autorů tvořících již v předchozím období a to např. Františka Hrubína nebo Jaroslava Seiferta. Na knižním trhu se také začíná objevovat velké množství překladů literatury sovětské, např. Tolstoj, Nosov… Přelom 40./50 léta Na přelomu 40. a 50. let do literatury vstupuje mnoho mladých autorů – např. Bohumil Říha, František Kožík, Karel Nový, Marie Majerová, František Běhounek, Vojtěch Martínek, Jiří Tomeček, Vladimír Pazourek, Václav Kaplický,… V roce 1945 vzniklo Státní nakladatelství dětské knihy, v roce 1969 přejmenováno na Albatros. Vydávaly se zde knihy pro děti, po roce 1948 se zde vydává mnoho sovětské literatury, západní literaturu začíná vydávat až v 80. letech. V roce 1949 byl založen časopis Štěpnice, který měl ambice navázat na časopis Úhor, vycházel do roku 1953. 1956 byl založen Zlatý máj – jednalo se o kritickou revue, vycházel až do 1997, měl světový ohlas, nebyl jiný takový v Evropě. Na přelomu 40. a 50. let se nejen v literatuře pro děti, ale v literatuře obecně začíná projevovat schematismus, prosazení kolektivu, potlačení jedince. Typickým příklad schematismu nalezneme u Sylvie Krejčové v knize Kluci, dáme se do toho. Děj se odehrává v Brně, děti organizovaly údernické hnutí, nenajdeme zde žádný vývoj hrdiny. Objevuje se pionýrská povídka, ve které autoři pracují stereotypně, schematicky Setkává se zde s kladnými postavami na straně jedné – chodí na brigády, nadšeně sbírají papír, jsou vzorné po všech stranách a postavami jednoznačně zápornými – černobílé vidění skutečnosti.– např. Timur a jeho parta. – děti udaly své rodiče. Schematická vlna, charakterizována bezkonfliktností, citovou prázdnotou , sentimentalitou a růžovým viděním skutečnosti se dotkla poezie jen okrajově. Většina sbírek tzv. školní poezie, kterou psali např. Jan Hostáň, Jan Noha, Vilém Závada nebo Jiří V. Svoboda a která se snažila upoutat pozornost dětí k budovatelskému nadšení, nepřežila dlouho dobu svého vzniku. Poezie navázala na 2 linie – 1. nezvalovsko halasovská linie (+ skácelovská) – fantazijní linie, náročná, nonsens 2. linie hrubínovsko čarchovská - navazuje na lidovou slovesnost, venkovské prostředí Tyto dvě linie existují dodnes. Neintencionální poezii pro děti psal Jaroslav Seifert - Šel malíř chudě do světa, Maminka Třebaže hlavní proud skutečné nové poválečné poezie pro děti datujeme až začátkem 50. let. Vstoupilo do dětské literatury již ve 40. letech několik výrazných básnických osobností – Ivan Blatný, Jan Zahradníček a František Hrubín. Ivan Blatný svoje verše pro děti shrnul do sbírek Na kopané a Jedna, dvě, tři, čtyři, pět. Autor se v nich nechal inspirovat městským prostředím a k dětskému čtenáři promlouvá s velkým pochopením a citem. Jan Zahradníček vydal cyklus básní pro děti Jěžíškova košilka. Sbírka obsahuje devět básní – legend o narození a putování Ježíše Krista s Petrem, o svaté rodině. V jeho sbírkách je bohatá metaforika, která je ale dětem velmi dobře srozumitelná. Již od poloviny 40. let se v dětské poezii pro děti angažoval František Hrubín. Hrubínova tvorba pro děti se opírá především o říkadlo a tím je blízká tvorbě Josefa Václava Sládka. Hrubínovo dílo odpovídá dětské představivosti, k dítěti přistupuje jako k partnerovi. Mezi jeho sbírky patří Říkejte si se mnou, Říkejte si pohádky, Paleček, Kuřátko a obilí aj. Hrubínovy verše jsou hravé, podněcují v dítěti tvořivost, uspokojují jej díky rytmu a rýmu. Z podobných zdrojů jako František Hrubín čerpá svoji inspiraci také Jan Čarek. Nejvýznamnější součást jeho tvorby tvoří básně s tematikou přírody, kterou pojímá jako zdroj krásy a mravnosti, důležitý e pro něj také motiv domova. K jeho sbírkám patří Ráj domova, Zlatý dětský svět, Zvířátka – naši přátelé, Dobrý den zvířátka, Čarokruh a jiné 60. léta v poezii V 60. letech se charakter dětské poezie zásadně změnil – vstoupil do ní nonsens. Autoři – Zdeněk Kriebel Kainar – zpívaná poezie – Stříhali dohola malého chlapečka Pavel Šrut Olga Hejná Daisy Mrázková Milena Lukešová – grafická poezie pro dorůstající děti – Big beat a aritmetila Aritmetika aneb kostkovaný ideály Poezie začala reflektovat západní tendence, nastala tedy zlatá 60. léta nejen ve společnosti, ale i v poezii a próze Pohádky Pohádky prošly po roce 1945 největším rozkvětem. Navazovaly na lidovou pohádku, ale také se dost překládalo – Grimmové, Carrol – Alenka v říši divů, Exypery, vycházeli také reedice klasických pohádek Na pomezí mezi lidovou a autorskou pohádkou stojí: Jan Drda – České pohádky – nejblíže k lidové pohádce Josef Lada – Nezbedné pohádky – vlastní ilustrace, do jisté míry paroduje pohádky Jan Werich – Famfárum nadsázka, humor, vtip, domýšlí absurditu pohádkových situací a kontaminuje je se soudobými reáliemi a představami Jiří Mahen – Pohádky vzhůru nohama Objevuje se také kontaminace pohádky – s příběhy dětí v době, kdy se pohádka psala Eduard Petička – Martínkovy pohádky Martínkova čítanka Zdeněk Abla – Pejskovy pohádky Otta Hoffman – Pohádka o staré tramvaji Klaun Ferdinand a raketa Hodina modrých slonů Lucie a zázraky Lucie a 100 zázraků Pan Tau – spojení reality a pohádkových situací Chobotnice z II. patra Od 60. let do pohádky vstupuje nonsens: Alois Mikulka ( jeho pohádky nejsou pro 6ti leté děti) – O zvířátkách divných věcech 12 usmívajících se ježibaba Miloš Macourek – Jakub a 200 dědečků Mravenečník v početnici Mach a Šebestová Olga Hejná – Bubínek ze skla Daisy Mrázková – Neplač muchomůrko Na pomezí nonsensu a autorské pohádky Josef Hanzlík – Princ v zeleném království Hodný Fridolín a zlá Józa V 60. letech se ale zároveň jako reakce na nonsens objevuje znovu zájem o klasickou pohádku Václav Čtvrtek – Rumcajs Pohádka ze 4 studánek Pohádky z mechu a kapradí Pohádky z pařezové chaloupky Bohumil Říha – Jak vodníci udobřili sumce Svatba v rybníce František Nepil – Makový mužíček Polní žínka Evelínka Příběhy ze života dětí, povídky, romány Bohumil Říha – Honzíkova cesta O letadélku Káněti Alexej Pludka – Ptačí pírko Jan Ryska – Anička z 1. A Markéta Zinnerová – Děti z Pařízkova Hana Doskočilová – Eliška a táta král Eva Bernardinová – Kluci, holky a stodůlky Humorná povídková literatura Eduard Bass – Klapzubova jedenáctka Karel Poláček – Bylo nás pět Jiří Steklač – Žlutý Robert Bořkovy lapálie Bohoušek a spol Dáda a spol ------ situační humor zejména v dialogu, absurdní příběhy Miloš Macourek – Macha Šebestová Žofka ----.ilustrace Adolf Born, dlouhé pasáže jsou psány jednou větou Dívčí próza Počátky v 50. letech, vyvrcholily v 60. letech Helena Šmahelová – Velké trápení Mládí na křídlech -------- zrání mladých lidí v jejich době, dospívající mládež má své starosti a trápení Alena Satrinová – Káťa, Katrin, Katinka – 3 generace žen Valja Stýblová – Dům u nemocnice – problematika potratu Skalpel prosím Jana Červenková – Čtyřlístek pro štěstí Iva Hercíková – Pět holek na krku Andersenka Hermína Franková – Blázni a Pythagoras Ivan Klíma – Markétin zvěřinec Stanislav Rudolf – Metráček Nebreč, Lucie Kopretiny pro zámeckou paní Údolí krásných žab Hana Pražáková – Dárek pro Moniku – téma smrti Výsostné území – téma handicapu Jarmila Dědková – autorka je z Brna, učila na taneční konzervatoři, odtud čerpá témata – úraz, těhotenství, tloušťka,.. Čas pampelišek Martina Povídky V 60. letech nová vlna, léta svobody, do literatury se dostává konfliktnost, kritická situace, problémy mladého hrdiny škola, rodina, stres, zobrazení psychických proměn hrdiny, častá je ich – forma, Střídání dějových sekvencí Využívání schématických postupů= střihů Vydává se hojně braková literatura Otta Hoffman – Scénárista, autor novel, povídek, románů - Útěk – povídka, téma útěku z pasťáku, zobrazuje psychologické a sociální problémy, vnitřní monology., vnitřní svět dítěte - Králíci ve vysoké trávě Ludvík Aškenazy – Dětské etudy Milenci z bedny Tvorba pro děti se postupně začíná sbližovat s tvorbou pro dospělé – častý přímý vypravěč - slang - vnitřní významový plán - časté průniky do fantazie - dobrodružné polohy Jan Procházka – Ať žije republika – z pohraničí na jižní Moravě, zobrazuje to, že ne každý se vždy v životě chová jako hrdina v 70. letech začíná normalizace =) tlak doby postihl hlavně společenskou prózu = romány, povídky, do jisté míry se projevuje návrat ke schématismu, znovu se objevuje téma války. Často se píší prózy pro malé děti – není to politické téma Bohumil Říha – Jak jel Vítek do Prahy – prózy o Vítkovi – harmonická rodina, hravé, vtipné, důraz na výchovný a poznávací zřetel - Dětská encyklopedie - Divoký koník Ryn - Nový Gulliver Eda Kriseová – Terezka a Majda na horách Hermína Franková – Vendula, aneb francouzština pro pokročilé – téma války, vlak se zajatci zastaví v Praze a je zde dialog s těmi, kdo se k vlaku odvážili přiblížit - Jedna zrzka navíc Eliška Horelová – Zdivočelá voda - Strhané hráze - Potopa - Čas ohně, čas šeříků – o osvobození - Kluci ze zabraného – děti, které vyrůstají v sudetech Eva Bernardinová – Kluci, holky a stodůlky Hana Doskočilová Martina Drijverová – píše o problémech dětí v 80. letech – Táta k příštím Vánocům Táta pro radost i pro zlost Táta nemá smutky rád Sísa Kyselá Domov pro Marťany – současná, problematika Downova syndromu Markéta Zinnerová – Tajemství proutěného košíku - Kde padají hvězdy - Děti z Pařízkova - Indiáni z Větrova Vojtěch Steklač – humoristická literatura – Bořík a spol Pekelná třída Aleš a spol Mirek a spol Hana Bořkovcová Jiří Kahoun – Školník Kulda je jednička