10. VYBRANÉ REGIONÁLNĚ-GEOGRAFICKÉ SMĚRY Od počátku 20 stol. se regionální geografie musí orientovat na objevy už nikoli území, ale na objevy zákonitostí fungování těchto území. Pro regionální geografii první poloviny 20. století charakteristické dvě skutečnosti: 1. Na jedné straně ve většině regionálních prací přežívá analytický přístup, jehož výsledky jsou jen uspořádány do monotématických kapitol, nenásledovaných žádnou skutečnou syntézou. 2. Na druhé straně syntetizující regionální geografie byla nedostatečná pro praktického použití. To se nakonec projevilo i teoreticky v dalším rozvoji ještě jednostrannějších, ale tím lépe kvantifikovatelných metod dílčí regionalizace. Fyzická geografie po první světové válce přitom navazuje relativně plynule ve zkoumání přírodních regionů a vytváření regionalizací vymezených na základě stále užších přírodních kriterií. Stále rychlejší vývoj sociální sféry se však v sociální geografii odrazil radikálnějšími změnami. První takové práce sice ještě vycházely jen z pohledu individuálního podnikatele, hledajícího nejrentabilnější lokalizaci určité výroby ať už zemědělské (první „vlaštovkou“ zde byla už v r. 1826 práce J. H. van Thünena) či průmyslové (např. r. 1909 práce A. WEBERA) Ø Tzv. teorie „územně výrobních komplexů“. Teorie byla založena na regionotvorném rozvoji surovinové a technologické návaznosti odvětvových výrob těžkého průmyslu (W. Isard) ve snaze co nejefektivněji skloubit dlouhodobé investiční záměry velkých monopolů s koncepčním rozvojem regionální struktury jednotlivých zemí. Ø Tzv. teorie „centrálních míst“, založené na regionotvorném významu sféry služeb. Podle této teorie se v rovnoměrně rozložené síti sídel a ve stejně rovnoměrně rozložených pozicích zákonitě vyvinou některá sídla s obslužnou sférou nadmístního významu, která si kolem sebe vytvářejí příslušný spádový region poptávky po vyšším zboží a službách, mezi nimi zas rovnoměrně rozložená síť sídel ještě vyššího řádu, jejichž poptávkový region v sobě zahrnuje i sídla a regiony nižšího řád, atd. Tuto teorii vytvořil r. 1933 německý geograf W. Christaller, byla r. 1940 pozměněna A. Löschem a nakonec byla po druhé světové válce široce aplikována v anglosaské geografii, kde byla významně modifikována „gravitačními“ teoriemi“ (např. B. J. L. Berry). Oba tyto směry – „výrobní“ a „obslužný“ se v západní sociální geografii snažily propojovat koncepce Perrouxových „pólů rozvoje“ apod. práce. Obr. Koncepce typu územně výrobních komplexů (UVK) na příkladě zjednodušeného schématu úplného územně výrobního komplexu vycházejícího z černé metalurgie využívající koksovatelné uhlí Textové pole: spotřební elektrotechnika Textové pole: textilní průmysl Textové pole: 2. fáze vývoje koncepcí UVK – „demografická“ = na prvotní UVK postupně i bez přímé surovinové a technické provázanosti navazují přes demografický potenciál území výroby doplňkové zaměstnanosti volné pracovní síly (převážně ženské z rodin mužských pracovníků těžkého průmyslu) a výroby pokrývající spotřebu demografického potenciálu prvotního UVK Textové pole: průmysl stavebních hmot hmoty Textové pole: voda Textové pole: těžké strojírenství Textové pole: těžká chemie Textové pole: hutnictví Textové pole: úprava základních surovin Textové pole: energie Textové pole: vápenec Textové pole: těžba základních surovin stavebnictví Textové pole: 1. fáze vývoje koncepcí UVK – klasická „technokratická“ = jen surovinově-technologická návaznost výrob v daném území (převážně mužská pracovní síla) Textové pole: železná ruda Textové pole: koksovatelné uhlí Textové pole: spotřební chemie Textové pole: zemědělství a potravinářství Textové pole: automatizované provozy Obr. Odvození šestiúhelníkového tvaru Christallerovy sítě centrálních míst a jejich zázemí Textové pole: Za předpokladu zcela homogenních podmínek splňuje při stejné velikosti zázemí centrálních míst jedině šestiúhelníková síť požadavky, aby se tato zázemí co nejvíce blížila kružnici tak, aby překryv jejich území byl nejen co nejmenší, ale i stejný u všech regionů – a tím zajišťoval takovou jejich skladebnost, při níž žádná část prostoru nezůstane mimo nějakého zázemí. 11. postavení regionální geografie v systému geografických věd Regionální geografie je dílčí geografická disciplína, jejíž místo v systému geografických věd je určeno především souběžnou: - územností konkrétních geografických územních objektů, - územním VYČLENĚNÍM regionů. Struktura kooperace regionální geografie s negeografickými vědami je v podstatě analogická kooperaci, kterou s nimi má obecná geografie. 12. význam regionální geografie 12.1. Význam regionální geografie pro vědeckou sféru Význam regionální geografie pro vědeckou sféru je nesmírně široký. Vybrané základních skutečnosti: 1. Význam regionální geografie pro vědu jako celek je v tom, že jí zajišťuje poznání zákonitostí regionální existence reality v podmínkách geografické sféry Země. 2. Vzhledem k tomu, že se regionální aspekt geografické sféry vždy překrývá s prostorovým aspektem objektů studovaných jinými vědami, může regionální geografie poskytovat potřebné znalosti v tomto směru téměř všem existujícím vědám. a) Může jim poskytovat znalost obecných zákonitostí vývoje specifického objektu (např. průmyslu, kultury atd.), b) Může je informovat o aktuálním hierarchizovaném regionálním členění tohoto jejich objektu v geografické sféře c) Může jim poskytovat znalost toho, jak regionální rámec obecně modifikuje působení jimi studovaných zákonů e) Může je podrobně informovat o konkrétním stavu a vývoji jejich specifického objektu v tom či onom regionu (ať už komplexním či odvětvovém) i o zákonitostech tohoto vývoje. 3. V jednodušších případech se mnoho věd snaží zabezpečit výše uvedené body i vlastními silami. To pak vede k tomu, že vedle informací přejímají od regionální geografie i některé v ní vyvinuté metody, především regionalizační. 4. Odborníkům ostatních věd umožňuje regionální geografie při jejich výzkumech reálnou i myšlenkovou regionální orientaci na povrchu Země. 12.2. Význam regionální geografie pro vzdělávací sféru 12.2.1. Význam pro obsahovou stránku vzdělávání a) Účast na všeobecné přípravě laiků – regionálněgeografická faktografie patří mezi všeobecné zeměpisné vědomosti, – poskytuje základní orientaci pro posuzování dění, pro cestování i pro působení v různých regionálních podmínkách, – přispívá k osvojení komplexního přístupu k celé realitě i k jejím dílčím problémům, – vede k hlubšímu chápání zodpovědnosti vůči geografickému prostředí jednotlivých regionů, – podchycuje zájem o další geografické vzdělávání. b) Součást geografické přípravy vyučujících pro všechny úrovně vzdělávání Podle účelu a úrovně geografického vzdělávání se na něm regionální geografie podílí zhruba čtvrtinou až třetinou. Podílí se tak významně na doplňování všeobecného vzdělání i vyučujícím jiných oborů, především však na výchově učitelů zeměpisu pro základní a střední školství různého typu i mnohých vysokoškolských učitelů geografie. c) Součást geografické přípravy odborníků pro vědeckou sféru a pro praxi Na rozdíl od předchozího bodu se zde podíl regionální geografie pohybuje v mnohem širším rozpětí. Podílí se přitom na výchově odborníků specializovaných jen na geografii a v přiměřené míře doplňuje vzdělání i odborníkům z jiných profesí. d) Popularizace regionálních problémů, informovanost a nenásilná výchova dospělých Kromě předávání vybrané faktografie přispívá k nenásilné výchově ke komplexnímu a tedy i tolerantnějšímu přístupu k řešení osobních i společenským problémům. 12.2.2. Význam pro didaktickou stránku vzdělávání a) Zeměpisná faktografie je nesmírně rozsáhlá a různorodá. Znalost jednotlivých lokalizovaných faktů má přitom svůj základní význam, ale v tak obrovském množství by bez jejich provázanosti vedla k takovému informačnímu zahlcení žáků, že by se v něm ztratil jak ten základní význam, tak možnost odvodit z něho informace vyššího řádu. A je to právě regionální geografie, která umožňuje podávat nesmírně početná a různorodá zeměpisná fakta nikoli izolovaně, ale formou jejich provázanosti – formou jejich provázanosti územní, což usnadňuje učení i zapamatování. b) Základní podmínkou územní provázanosti lokalizovaných skutečností učiva je jejich rozčlenění do regionů, co nejlépe vystihujících skutečnou provázanost lokalizovaných faktů do konkrétních geografických územních objektů. c) Regionální geografie strukturuje lokalizované zeměpisné učivo do územních celků, a to nejen na jedné úrovni, ale i hierarchizovaně. d) Méně teoretizující regionální geografie může poutavější formou ukázat regionálně modifikované konkrétní projevy obecněgeografických a složkových zákonitostí a nenápadně tak představit i vztahy obecného a jedinečného – a to buď vazbou na známý region bydliště, nebo naopak na regiony exotičtější. Takováto provázanost regionální a složkové geografie je pak předpokladem lepšího chápání geografie celé. e) Kromě své jedinečnosti disponují regiony i typickými a obecně platnými vlastnostmi. To umožňuje vytvářet určitá obecná regionální schémata, posilující schopnost třídění faktografie a schopnost odlišovat podstatné od nepodstatného. Tím se žáků zároveň usnadňuje zapamatovávání. 12. 3. Význam regionální geografie pro praxi Regionálnost se vždy fakticky i potencionálně prolínala všemi myslitelnými lidskými aktivitami. Tak jako u geografie celé se proto i regionálně geografické aplikace mohou přímo i nepřímo týkat problémů: a) problémů zaměřených na minulost, na operativní rozhodování v přítomnosti i na prognózy a koncepční plánovaní budoucnosti; b) problémů nano-, mikro-, mezo-, makroregionálních i celosvětových; c) problémů jednotlivých, odvětvových, komplexních; d) problémů jednorázových, periodických, trvalých; e) problémů individuálních, skupinových, celospolečenských; f) problémů výzkumných i vzdělávacích; g) problémů orientace a informace odborné i všeobecné v každodenních i výjimečných situacích, při posuzování zpráv, politiky, vojenství, návrhů ap. Regionální i globální problémy si vyžadují stále komplexnější řešení na základě komplexního poznání a syntetického pochopení regionů všech hierarchických úrovní v rámci celého systému geografické sféry. Znalosti či neznalosti dílčí i komplexní regionálněgeografické problematiky mohou výrazně ovlivňovat životy jedinců i celých národů a generací. Mohou vést k ekonomickém rozvoji nebo krizi, k vyhraným či prohraným válkám, k zvládnutí nemocí či k pandemiím atd. Vždyť už jen každá reforma územní správy státu či nějakého odvětví případně nerespektující objektivně existující přírodní celky a sociální systémy s jejich spádovými územími, nerespektující jejich objektivní hierarchii apod., může zkomplikovat – například neracionální dojížďkou do škol, zdravotnických zařízení, k úřadům, soudům apod. – každodenní život desítkám tisíc lidí už jen v jednom takto vymezeném regionu. Má-li dostatečný regionální přehled, může investor ze svého hlediska předem posoudit, do kterého regionu umístit výrobní či obslužné zařízení, aby nezašlo na vysoké provozní náklady či na nedostatek zájmu apod. Naopak územní správa může posoudit, zda je takováto investice rozumná z hlediska daného území samotného – a popř. jí zabránit, nebo ji naopak podpořit. Efektivita takových rozhodnutí je pak mnohonásobně umocněna, dějí-li se v rámci nějaké celkové regionální koncepce, směřující např. k vybudování nového územně-výrobního komplexu, regionálního pólu rozvoje atd. To vše se zároveň promítá do regionálně hierarchizované politické sféry.