PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_VSC6 Základy regionální politiky EU a ČR jarní semestr 2009/2010 PedF, katedra geografie 2 Obsah semináře Regionální politika EU Vymezení RP, cíle Stručný historický vývoj Koncepční přístupy Strukturální fondy Regionální politika ČR Legislativní vymezení Nástroje a cíle RP Definice problémových regionů PedF, katedra geografie 3 Regionální politika EU Teoretické základy PedF, katedra geografie 4 Regionální politika EU Označována jako ,,Politika hospodářské a sociální soudržnosti EU" nebo ,,Kohezní politika", ,,Politika solidarity". Koordinovaná politika EU ­ Co to znamená? Výdaje na politiku: více než 1/3 rozpočtu EU (2000-2006 - 213 mld EUR, 2007 ­2013 ­ 308,1 mld EUR) PedF, katedra geografie 5 Regionální politika EU PedF, katedra geografie 6 Regionální politika EU Politika ­ konkrétní pravidla a opatření, kterými instituce řídí, regulují nebo usměrňují vývoj v určitém území. Regionální politika - v tržním hospodářství nemůže být vývoj stejný ve všech regionech ­ existují nerovnosti a disparity. Jde o soubor cílů, opatření a nástrojů, které vedou ke snižování hospodářských a sociálních rozdílů v jednotlivých regionech. PedF, katedra geografie 7 Cíle regionální politiky EU Cílem je snižování meziregionálních rozdílů na přijatelnou úroveň, (větší rozdíly mohou vyvolat různé druhy konfliktů). Diference vznikly rozdílným historickým vývojem a územními podmínkami ­ vlivem ekonomických i neekonomických činitelů (geografická poloha, přírodní zdroje, kapitál, pracovní síly, politická vůle, sídla, struktura institucí, psychologické faktory ...). EU a státní intervence legislativou, informacemi a finančními zdroji a má zajistit vyvážený a nekrizový rozvoj s rovností šancí, využitím demografického, přírodního, hospodářského a dalšího potenciálu. HDP na obyvatele v jednotlivých zemích EU HDP na obyvatele podle standardu kupní síly (údaje za rok 2007) Uveden index, přičemž průměr zemí EU 27 = 100 280 144 131129127123121118117 113113 104102100 94 89 87 79 77 75 67 66 63 58 56 53 38 37 Lucembursko Irsko Nizozemsko Rakousko Dánsko Belgie Švédsko Spojené království Finsko Německ o Francie Itálie Španělsko EU-27 Kypr Řecko Slovinsko Českárepublika Malta Portugalsk o Estonsko Maďarsko Slovensko Litva Lotyšsko Polsko Rumunsko Bulharsko PedF, katedra geografie 9 Politika snižování meziregionálních rozdílů v EU napomáhající harmonickému rozvoji EU jako celku. Unie přispívá k rozvoji zaostávajících regionů, k restrukturalizaci průmyslových oblastí, které se ocitly v obtížné situaci, k ekonomické diverzifikaci venkovských oblastí, kde je zemědělství na ústupu, či k revitalizaci zanedbaných městských čtvrtí. Nástroj regionální politiky => Strukturální fondy Regionální politika EU PedF, katedra geografie 10 Důvody existence politiky Harmonický a vyvážený rozvoj EU jako celku. Kompenzace negativních regionálních dopadů z vytváření Společného trhu a z vytváření ekonomické a monetární unie. Neexistence sektorové politiky s regionálně neutrálními dopady. Neschopnost jednotlivých státu řešit regionální problémy vlastními silami. PedF, katedra geografie 11 Základní principy regionální politiky Princip programování Princip koncentrace (zásada koncentrace úsilí) Princip partnerství (komplementarity) Princip adicionality (doplňkovosti) Princip monitorování a vyhodnocování PedF, katedra geografie 12 Princip programování PedF, katedra geografie 13 Členské země zpracují víceleté a víceoborové programů rozvoje. Předkládají se ve formě programových dokumentů EK (programovací období EU trvá zpravidla 6 let). Účel - nejkomplexnější plánované řešení problémů a nerozdělovat finance SF na jednotlivé dílčí projekty. Princip programování Pomoc je namířena do nejméně rozvinutých regionů a je realizována formou víceletých a víceoborových programů, pro které se zpracovávají programové dokumenty. Hlavními programovými dokumenty pro období 2007 ­ 2013 jsou: Národní rozvojový plán Národní strategický referenční rámec Operační programy (sektorové a regionální) Prováděcí dokumenty Operační manuály Příručky PedF, katedra geografie 14 Princip koncentrace EU usiluje o to, aby co největší množství peněz směřovalo do těch nejpotřebnějších regionů na akce přinášející maximální užitek. Koncentrace do komplexních projektů v rámci předem naplánovaných strategií rozvoje. PedF, katedra geografie 15 Princip partnerství Do procesu plánování využívání SF jsou zapojováni příjemci prostředků - regiony, města, obce, soukromé subjekty. Při přípravě programových dokumentů - důraz na spolupráci mezi EK a příslušnými orgány na národní, regionální a místní úrovni. PedF, katedra geografie 16 Princip doplňkovosti (adicionality) Prostředky ze SF jsou určeny pouze k doplnění výdajů členských států. Členské státy musí ve předkládaných rozvojových plánech doložit vlastní finanční prostředky na spolufinancování akcí. Finance SF tedy nesmějí nahrazovat národní výdaje. PedF, katedra geografie 17 Princip monitorování a vyhodnocování Veškeré operace jsou průběžně sledovány a vyhodnocovány z hlediska efektivnosti vynakládaných prostředků. Při schvalování projektů se předběžně posuzují možné dopady, projekty se pravidelně hodnotí v průběhu realizace a po ukončení se vyhodnotí skutečné výsledky projektů. Předběžné hodnocení (ex ante) Střednědobé hodnocení (interim) Následné hodnocení (ex post) PedF, katedra geografie 18 PedF, katedra geografie 19 Regionální politika EU Stručná historie 1951: Pařížská smlouva Smlouva o založení Evropského společenství uhlí a oceli (ESUO). 1957: Římské smlouvy Smlouva o založení Evropského hospodářského Společenství (EHS). Smlouva o založení Evropského společenství pro atomovou energii (EURATOM). Historie regionální politiky EU 1958: Sektorové fondy Evropský sociální fond (ESF). Evropský zemědělský podpůrný a garanční fond (EAGGF). 1967: Slučovací smlouva Smlouva o jednotných orgánech. 1973: Přístupové smlouvy Dánsko, Irsko, Spojené Království. 1986: Jednotný evropský akt Pokládá základ pro politiku Koheze. 1986: První společné programy regionální politiky STAR ­ rozvoj moderních telekomunikací. VALOREN - zhodnocení energetického potenciálu. 1975: ERDF Vytvoření Evropského fondu regionálního rozvoje. 1988: Reforma regionální politiky Integrace regionální politiky s částí sociální a agrární politiky do tzv. Strukturální politiky. 1988: Rozpočet Strukturálních fondů Pro období 1989 ­ 1993 = 68 mld. ECU. 1981 a 1986: Přístupové smlouvy Řecko, Portugalsko a Španělsko. Období 1961 ­ 1973 EU: Důvěra ve volný trh Období 1974 ­ 1988 EU: Zrod ,,evropské" regionální politiky PedF, katedra geografie 20 1989: Cíle Regionální politiky 5 cílů s důrazem na podporu venkova a zaostalých regionů. 1.1.1993: Maastrichtská smlouva Smlouva o Evropské unii (EU). Soudržnost jako jeden z hlavních cílů. 1993: Rozpočet pro 1994-1999 177 mld. ECU - 1/3. na politiku soudržnosti. 1993: Zřízení Výboru regionů 1993: Nové fondy EU FIFG - Finanční nástroj pro usměrňování rybolovu. FS ­ Fond soudržnosti (projekty v dopravě a ŽP). Regionální politika EU v 90. letech 20.století 1994: Cíle regionální politiky zachovány + Cíl 6: po přijetí Finska a Švédska. 1994: Dohoda o EHP Evropský hospodářský prostor. 1997-99: Amsterodamská smlouva Potvrdila význam soudržnosti + problematika zaměstnanosti mezi hlavní priority. 1999: Legislativa k fondům Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, obecná ustanovení o SF. Nařízení Parlamentu a Rady (ES) č. 1261/1999, o ERDF. Nařízení Parlamentu a Rady (ES) č. 1262/1999, o ESF. 1999: Rozpočet EU 213 mld. na 2000 ­ 2006 pro strukturální politiku Období 1989 ­ 1993 EU: Strukturální politika Období 1994 ­ 1999 EU: Hospodářská a sociální soudržnost PedF, katedra geografie 21 Regionální politika v období 2000 - 2006 2000: Regionální politika sleduje 3 cíle - podpora rozvoje a strukt.přizpůsobování regionů zaostávajících v rozvoji podpora oblastí, které se potýkají se strukturálními problémy podpora adaptace a modernizace politik, systémů vzdělávání a zaměstnanosti 2000: Legislativa k fondům EU Nařízení Komise (ES) č. 438/2001, pravidla pro provádění nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, týkající se řídící a kontrolní systémy pro pomoc ze SF. Nařízení Komise (ES) č. 1685/2000, pravidla pro uznatelnost výdajů SF. Nařízení Komise (ES) č. 448/2004, změna způsobilosti výdajů ze SF. 2004: Přístupové smlouvy Rozšíření EU o 10 států (CZ, SK, SLO, CY, M, EST, LT, LV, H, PL). 2001: Smlouva z Nice Reforma institucí, příprava na rozšíření. 2001 ­ 2008: Zprávy o HSS a Zprávy o pokroku v oblasti HSS 1999-2008: Územní a regionální rozvoj ESPD, Lisabonská a Göteborská strategie, Lille, Johannesburg, Lublaň, Aalborg +10, Rotterdamský acquis, Bristol Accord... Období 2000 ­ 2006 EU: Nová výzva ­ východní rozšíření EU Legislativa k fondům EU na období 2007-2013 Nařízení EP a Rady (ES) č. 1080/2006 o ERDF a o zrušení nařízení (ES) č. 1783/1999 Nařízení EP a Rady (ES) č. 1081/2006 o ESF a o zrušení nařízení (ES) č. 1784/1999 Nařízení EP a Rady (ES) č. 1082/2006 o evropském seskupení pro územní spolupráci (ESÚS). .Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních o ERDF, ESF a FS a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999. Nařízení Rady (ES) č. 1084/2006 o Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1164/94 . PedF, katedra geografie 22 1999-2008: Územní a regionální rozvoj - Územní agenda EU. - Lipská charta o udržitelných evropských městech. - 1. Akční program pro implementaci ÚA EU. - Zelená kniha o územní soudržnosti ­ 2008. Regionální politika v období 2007 - 2013 2007: Tři cíle regionální politiky (i) Konvergence. (ii) Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost. (iii) Evropská územní spolupráce. 2007: Fondy EU Podpora HSS: ESF, ERDF, FS. Odděleně od HSS: EAGF, EFF. 2007: Strategické obecné zásady společenství pro soudržnost Orientační rámec pro přípravu NSRR a OP. 2007-2013: Budoucnost politik Kohezní politika ­ politika HSS ­ politika regionální v diskusi budoucího nastavení a zaměření pomoci. 2007: Přístupové smlouvy Bulharsko a Rumunsko rozšiřuje EU na počet 27 zemí. 2007: Rozpočet EU Na období 2007-2013 = 862,363 mld. . Období 2007 ­ 2013 EU a ČR: Kohezní politika PedF, katedra geografie 23 PedF, katedra geografie 24 Regionální politika EU Nástroje Strukturální fondy Přispívají k ekonomické a sociální soudržnosti. Zdrojem financí - finanční příspěvky všech členských států do společného rozpočtu Unie. Přes 35% celkového rozpočtu EU. Platí zde princip, že bohatší státy přispívají více a chudší méně. Finanční příspěvky jsou nevratné. Další možnosti: Evropská investiční banka ­ úvěry, půjčky, vratné dotace, aj. - přímé - poskytované přímo EK (tzv. komunitární) - iniciativy ­ pro rozvoj podnikání, měst a regionů PedF, katedra geografie 25 Strukturální fondy Evropské unie 2007 - 2013 Dosažení vybraných cílů regionální a strukturální politiky EU je veřejně podporováno (dotováno) prostřednictvím strukturálních fondů. * ERDF Evropský fond regionálního rozvoje (European Regional Development Fund) * ESF Evropský sociální fond (European Social Fund) * CF Fond soudržnosti (Cohesion Fund) * EAFRD Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (European Agricultural Fund for Rural Development) * EFF Evropský rybářský fond (European Fisheries Fund) PedF, katedra geografie 26 Evropský fond regionálního rozvoje Funguje od roku 1975. Pomáhá odstraňovat zásadní problémy v zaostávajících regionech a v upadajících průmyslových oblastech. Určen pro cíl 1,3. PedF, katedra geografie 27 Produktivní investice pro vytváření a zachování trvale udržitelných pracovních příležitostí, investice do infrastruktury, rozvoj vnitřního potenciálu podporujícího místní rozvoj, přímou podporu investic, vytváření infrastruktury pro místní rozvoj a rozvoj zaměstnanosti, výzkum a technologický vývoj, rozvoj informační společnosti, investice do cestovního ruchu a kultury, pokud vytvářejí trvale udržitelné pracovní příležitosti, ochranu a zlepšování životního prostředí, mezinárodní, přeshraniční a meziregionální spolupráci. Evropský fond regionálního rozvoje PedF, katedra geografie 28 Evropský sociální fond (ESF) Založen v roce 1958. Podporuje rozvoj trhu práce a rozvoj lidských zdrojů, a to zejména v rámci Národních akčních plánů zaměstnanosti. Hlavním posláním ESF je rozvíjení zaměstnanosti, snižování nezaměstnanosti, podpora sociálního začleňování osob a rovných příležitostí se zaměřením na rozvoj trhu práce a lidských zdrojů. PedF, katedra geografie 29 Oblasti podpory ESF Rozvoj a podpora aktivní politiky zaměstnanosti, podpora rovných příležitostí pro všechny v přístupu na trh práce se zvláštním důrazem na ty, kterým hrozí vyloučení ze společnosti, podpora a zlepšování školení, vzdělávání a poradenství jako součásti politiky celoživotního vzdělávání, podpora kvalifikované, vzdělané a přizpůsobivé pracovní síly, inovací a flexibilní organizace práce, rozvoje podnikání a podmínek umožňujících vytváření pracovních míst, podpora dovedností a rozvoj, lidského potenciálu ve výzkumu, vědě a technologii, konkrétní opatření ke zlepšení přístupu žen na trh práce. PedF, katedra geografie 30 Fond soudržnosti Od r. 1993 do 31.12.2006 mimo strukturální fondy. Od roku 2007 je součástí strukturálních fondů. Příjemcem fondu jsou země, které nedosahují 90% HDP na obyvatele. PedF, katedra geografie 31 Fond solidarity Pomoc regionům v členských i kandidátských státech postižených velkou přírodní, technickou či ekologickou katastrofou. Založen v srpnu 2002 po povodních. 1 mld EUR PedF, katedra geografie 32 Fond solidarity Obnova provozuschopnosti infrastruktury a závodů v oblasti energetiky, vodohospodářství a zpracování odpadních vod, telekomunikací, dopravy, zdraví a vzdělávání. Zajištění ubytování a financování záchranných služeb tak, aby byly uspokojeny potřeby postiženého obyvatelstva. Zabezpečení preventivní infrastruktury a opatření k bezprostřední ochraně kulturního dědictví. Vyčištění oblastí postižených katastrofou, včetně přírodních zón. PedF, katedra geografie 33 Programovací období 2007 ­ 2013 PedF, katedra geografie 34 Politika soudržnosti 2007- 2013 3 Cíle Rozpočet 307,6 mld. EUR (0,37% HDP EU) Programy a nástroje Způsobilost Priority Dotace Cíl Konvergence 81,7% Včetně speciálního programu pro nejodlehlejší regiony (251,3 mld. EUR) Regionální a národní programy ERDF ESF Regiony s HDP na osobu <75% průměru EU25 ˇInovace ˇŽP/prevence rizik ˇDostupnost ˇInfrastruktura ˇLidské zdroje ˇAdministrativní kapacita 70,05% = 177,26 mld. EUR Statistický dopad: Regiony s HDP na osobu <75% v EU15 a >75% v EU25 5,0% = 12,52 mld. EUR Fond soudržnosti Členské státy s hrubým národním důchodem na osobu <90% průměru EU25 ˇDoprava (TEN) ˇTrvalý rozvoj dopravy ˇŽivotní prostředí ˇObnovitelné zdroje energie 24,5% = 61,52 mld. EUR Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost 15,8% (48,79 mld. EUR) Regionální programy (ERDF) a národní programy (ESF) Členské státy navrhují seznam regionů (NUTS1 nebo NUTS2) ˇInovace ˇŽP/prevence rizik ˇDostupnost ˇStrategie evropské zaměstnanosti 78,7% = 38,4 mld. EUR Postupné začlenění regionů, které v období 2000-06 pokrývá Cíl 1, ale nepokrývá je Cíl Konvergence 21,3% = 10,39 mld. EUR Cíl Evropská územní spolupráce 2,4% (7,5 mld. EUR) Přeshraniční a nadnárodní programy a sítě (ERDF) Hraniční a větší regiony nadnárodní spolupráce ˇInovace ˇŽP/prevence rizik ˇDostupnost ˇKultura, vzdělávání 77% přeshraniční 19% nadnárodní 4% meziregionální spolupráce PedF, katedra geografie 36 Finanční perspektiva Finanční perspektiva 2007-2013 (schválena 16.12.2005). Zdroje pro politiku soudržnosti (3 priority): 307,6 mld. = 0,37% HNP EU-27 (rozpočet celkem 1,045%). Konvergence v ČR 81,7% 97,1% Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost v ČR 15,8% 1,6% Evropská územní spolupráce v ČR 2,4% 1,3% PedF, katedra geografie 37 PedF, katedra geografie 38 1 Strategické obecné zásady Společenství Rámcový strategický dokument pro politiku soudržnosti; navrhuje Komise, přijímá Rada a schvaluje Evropský parlament 2 Národní rozvojový plán tvoří členský stát při použití principu partnerství 3 Národní strategický referenční rámec Rámcová rozvojová strategie na úrovni státu, základ pro sektorové (tematické) a regionální programy; navrhuje členský stát při použití principu partnerství; předmět vyjednávání s Komisí 4 Operační programy jeden program na fond a členský stát nebo region NUTS II, popis souhrnných priorit, řízení a finančních zdrojů; nakonec o něm rozhoduje Komise Strategie hospodářského růstu Úřad vlády Programové dokumenty PedF, katedra geografie 39 Národní rozvojový plán České republiky 2007-2013 Výchozím dokumentem pro zpracování Národního strategického referenčního rámce (NSRR). Podpůrný dokument pro vyjednávání ČR s Evropskou komisí o způsobu implementace politiky HSS v ČR. Formuluje hierarchii priorit a rozpracovává cíle politiky hospodářské a sociální soudržnosti. PedF, katedra geografie 40 Národní rozvojový plán České republiky 2007-2013 I. Analytická část II. SWOT analýza III. Cíle, strategie, priority NRP IV. Zaměření operačních programů V. Rozložení finančních zdrojů mezi prioritní oblasti VI. Institucionální rámec politiky soudržnosti v ČR PedF, katedra geografie 41 Globální cíl NPR ČR 2007-2013 ,,Globálním cílem NRP je přeměna socioekonomického prostředí České republiky v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby Česká republika byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosahováno udržitelného růstu, jehož tempo bude vyšší než průměrný růst EU 25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva." PedF, katedra geografie 42 Konkurenceschopná česká ekonomika Otevřená, flexibilní a soudržná společnost Atraktivní prostředí Vyvážený rozvoj území Posilování konkurenceschopnosti české ekonomiky Rozvoj moderní a konkurenceschopné společnosti Životní prostředí a dostupnost Vyvážený a harmonický rozvoj území České republiky Vyvážený rozvoj regionů Rozvoj městských oblastí Rozvoj venkovských oblastí Regionální konkurenceschop. a zaměstnanost - Praha Evropská územní spolupráce Konkurenceschop. podnikatelský sektor Podpora VaV, inovací Rozvoj udržitelného cestovního ruchu Vzdělávání Zvyšování zaměstnanosti a zaměstnatelnosti Posilování sociální soudržnosti Ochrana a zlepšení kvality životního prostředí Zlepšení dostupnosti dopravy NRP 2007-2013 Specifické cíle prioritní osy priority Rozvoj informační společnosti Chytrá veřejná správa (smart administration) 43 Popisuje strategické cíle, způsob řízení a koordinace politiky v České republice, představuje systém finančních toků fondů EU v ČR a definuje jednotlivé operační programy, přes které peníze z těchto fondů tečou ke konečným příjemcům. Charakter smlouvy mezi ČR a Evropskou komisí (27. července 2007 přijat Evropskou komisí). Národní strategický referenční rámec vznikl na průniku dvou klíčových dokumentů: Strategické obecné zásady Společenství ­ jedná se o nejvyšší strategický dokument pro realizaci politiky hospodářské a sociální soudržnosti na evropské úrovni, definuje hlavní priority této politiky v novém programovacím období 2007-2013. Národní rozvojový plán ČR ­ popisuje hlavní rozvojové problémy a strategii rozvoje České republiky pro období 2007-2013. Národní strategický referenční rámec 2007 - 2013 PedF, katedra geografie 44 Globálním cílem je přeměna socioekonomického prostředí ČR v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby ČR byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosahováno udržitelného růstu s cílem dosáhnout hospodářské úrovně EU-25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva. NSRR ­ globální cíl PedF, katedra geografie 45 Pozice ČR v Evropské unii Národohospodářský vývoj ČR v kontextu EU Socioekonomická analýza Regionální rozvoj SWOT analýza Zhodnocení dopadů realizace programů 2004-2006 Strategie pro období 2007-2013 Operační programy Zaměření politiky hospodářské a sociální soudržnosti a její vazba na rozvoj venkova Makroekonomický model Řízení a koordinace politiky hospodářské a sociální soudržnosti Systém finančních toků strukturálních fondů a Fondu soudržnosti Adicionalita pro cíl Konvergence v období 2007-2013 Ex-ante hodnocení NSRR Posouzení vlivů NSRR na životní prostředí Struktura NSRR PedF, katedra geografie 46 PedF, katedra geografie 47 Operační program Podnikání a inovace Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Operační program Životní prostředí Operační program Doprava Integrovaný operační program Operační program Technická pomoc Regionální operační programy * Operační program Praha ­ Konkurenceschopnost * Operační program Praha ­ Adaptabilita OP Česká republika ­ Svobodný stát Bavorsko OP Česká republika ­ Svobodný stát Sasko OP Česká republika ­ Rakousko OP Česká republika ­ Slovenská republika OP Česká republika ­ Polská republika Operační program nadnárodní spolupráce Operační programy PedF, katedra geografie 48 PedF, katedra geografie 49 Cíl 1 - Konvergence Podpora ERDF : modernizace a diverzifikace ekonomické struktury členských států a regionů rozšíření a zlepšení základní infrastruktury;ochrana životního prostředí Podpora CF : - nadregionální projekty v oblasti dopravy a životního prostředí Podpora ESF : zlepšení kvality a schopnosti institucí trhu práce, vzdělávacích systémů a sociálních a ošetřovatelských služeb; zvýšení investic do lidského kapitálu adaptace veřejné správy, posílení administrativní kapacity národních a regionálních správ PedF, katedra geografie 50 Operační programy pro Cíl 1 Operační program Fond EU (v mil. EUR) ČR (v mil. EUR) Celkem (v mil. EUR) % Celkem (v mil. CZK) Operační program Podnikání a inovace ERDF 3 041,3 536,7 3 578,0 11,7 100 184,0 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace ERDF 2 070,7 365,4 2 436,1 8,0 68 210,8 Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost ESF 1 811,8 319,7 2 131,5 7,0 59 682,0 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ESF 1 815,0 320,3 2 135,3 7,0 59 788,4 Operační program Životní prostředí ERDF + CF 4 917,9 867,9 5 785,8 19,0 162 002,4 Operační program Doprava ERDF + CF 5 759,1 1 016,3 6 775,4 22,2 189 711,2 Integrovaný operační program ERDF 1 553,0 274,1 1 827,1 6,0 51 158,8 Operační program Technická pomoc ERDF 258,8 45,7 304,5 1,0 8 526,0 Regionální operační programy ERDF 4 659,1 822,2 5 481,3 18,0 153 476,4 ROP Střední Čechy ERDF 559,1 98,7 657,8 2,2 18 418,4 ROP Jihozápad ERDF 619,7 109,4 729,1 2,4 20 414,8 ROP Severozápad ERDF 745,9 131,6 877,5 2,9 24 570,0 ROP Severovýchod ERDF 656,5 115,8 772,3 2,5 21 624,4 ROP Jihovýchod ERDF 704,4 124,3 828,7 2,7 23 203,6 ROP Střední Morava ERDF 657,4 116,0 773,4 2,5 21 655,2 ROP Moravskoslezsko ERDF 716,1 126,4 842,5 2,8 23 590,0 Celkem ERDF, ESF, CF 25 886,7 4 568,3 30 455,0 100,0 852 740,0 Tematické operační programy - celá ČR mimo Prahu * OP Podnikání a inovace * OP Životní prostředí * OP Doprava * OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost * OP Výzkum a vývoj pro inovace * OP Lidské zdroje a zaměstnanost * Integrovaný operační program * OP Technická pomoc Regionální operační programy * ROP NUTS II Jihovýchod * ROP NUTS II Jihozápad * ROP NUTS II Moravskoslezsko * ROP NUTS II Severovýchod * ROP NUTS II Severozápad * ROP NUTS II Střední Čechy * ROP NUTS II Střední Morava Cíl 1 - "Konvergence" ­ největší zdroj PedF, katedra geografie 52 Cíl 2 - Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Regiony nespadající pod prioritu ,,Konvergence" tj. HDP nad 75% průměru EU ­ Praha Oblasti intervence inovace a ekonomika založená na znalostech životní prostředí a předcházení rizikům dostupnost a služby základního ekonomického významu (komunikační sítě) tj. posilování prvků Lisabonské a Göteborgské strategie PedF, katedra geografie 53 Operační program Fond EU (v mil. EUR) ČR (v mil. EUR) Celkem (v mil. EUR) % Celkem (v mil. CZK) Operační program Praha ­ Konkurenceschopnost ERDF 294,9 52,0 346,9 70,9 9 713,2 Operační program Praha ­ Adaptabilita ESF 121,1 21,4 142,5 29,1 3 990,0 Celkem ERDF, ESF 416,0 73,4 489,4 100,0 13 703,2 PedF, katedra geografie 54 Cíl 3 - Evropská územní spolupráce Financování: ERDF Priorita vychází ze současné Iniciativy Interreg, tj. podpora další integrace EU spoluprací na přeshraniční, mezinárodní a meziregionální úrovni. Hlavní priority: 1. Podpora rozvoje vědy a výzkumu a informační společnosti 2. Životní prostředí a předcházení rizikům 3. Řízení vodních zdrojů PedF, katedra geografie 55 Operační program Fond EU (v mil. EUR) ČR (v mil. EUR) Celkem (v mil. EUR) % Celkem (v mil. CZK) Přeshraniční spolupráce ERDF 385,7 68,2 453,9 90,9 12 709,2 OP přeshraniční spolupráce Bavorsko ­ ČR ERDF 53,0 9,4 62,4 12,5 1 747,2 OP přeshraniční spolupráce Sasko ­ ČR ERDF 67,2 11,9 79,1 15,8 2 214,8 OP přeshraniční spolupráce Rakousko ­ ČR ERDF 69,1 12,2 81,3 16,3 2 276,4 OP přeshraniční spolupráce Slovensko ­ ČR ERDF 92,7 16,4 109,1 21,9 3 054,8 OP přeshraniční spolupráce Polsko ­ ČR ERDF 103,7 18,3 122,0 24,4 3 416,0 Nadnárodní spolupráce ERDF 38,4 6,8 45,2 9,1 1 265,6 Operační program nadnárodní spolupráce ERDF 38,4 6,8 45,2 9,1 1 265,6 Meziregionální spolupráce ERDF ? ? ? ? ? Operační program meziregionální spolupráce ERDF ? ? ? ? ? Celkem ERDF 424,1 75,0 499,1 100,0 13 974,8 Úkol * Zjistěte, zdali ve Vašem okolí/ v místě Vašeho bydliště byl podpořen nějaký projekt? Byl již zrealizován? * Na příští týden doneste informace o takovém projektu v rozsahu: 1. Název projektu 2. Název fondu, ze kterého byl projekt financován 3. Název operačního programu 4. Doba realizace 5. Celková výše poskytnuté dotace 6. Typ subjektu, který dotaci obdržel PedF, katedra geografie 57 Regionální politika ČR PedF, katedra geografie 58 Regionální politika ČR ČR respektuje základní principy společné regionální politiky zemí EU. Regionální politika v ČR byla nastartována v roce 1998. Proč tak pozdě? Hlavní koordinátor a iniciátor aktivit ­ Ministerstvo pro místní rozvoj . PedF, katedra geografie 59 Kompetence ministerstva pro místní rozvoj Regionální politika Bytová politika Územní plánování a stavební řád Strukturální fondy Cestovní ruch Veřejné dražby Pohřebnictví Veřejné zakázky a PPP PedF, katedra geografie 60 Důvody vzniku regionální politiky Ekonomické i neekonomické faktory, nízká mobilita pracovní síly, kapitálu, geografické faktory (odlehlost, nedostatečné přírodní zdroje apod.), nevyhovující ekonomická struktura regionu, institucionální faktor, demografická situace (sekundárně) ­ např. podmínky ke vzdělávání. PedF, katedra geografie 61 Motivy vzniku regionální politiky Důsledky vysoké diferenciace socioekonomických podmínek: nepříznivý vliv na hospodářský rozvoj státu, sociální až politické konflikty. Koncentrace faktoru ­ vznik problémových regionů: vysoká nezaměstnanost, špatné ŽP, nízká hospodářská výkonnost. PedF, katedra geografie 62 Regionální politika ČR Soubor cílů, opatření a nástrojů vedoucích ke snižování neodůvodněných rozdílu v socioekonomické úrovni jednotlivých regionu. Všechny veřejné intervence, které vedou ke zlepšení geografického rozdělení hospodářských činností. Součást státní politiky ovlivňující hospodářskou strukturu regionu s cílem dosáhnout vyšší efektivnosti hospodářské politiky. PedF, katedra geografie 63 Typy problémových regionů ČR Strukturálně postižené regiony Soustřeďují se v nich negativní projevy strukturálních změn, dochází k útlumu odvětví a výroby a k růstu nezaměstnanosti. Hospodářsky slabé regiony Vykazují podstatně nižší úroveň rozvoje než je průměr EU. PedF, katedra geografie 64 Typy problémových regionů ČR Venkovské regiony Charakterizované nízkou hustotou zalidnění, poklesem počtu obyvatel a vyšším podílem zaměstnanosti v zemědělství. Ostatní regiony Jejich podporování státem je žádoucí z jiných důvodu (např. regiony pohraniční, se silně narušeným ŽP, s vyšší průměrnou mírou nezaměstnanosti vůči EU). PedF, katedra geografie 65 Identifikace problémových regionů ČR Indikátory (ukazatele) Regionální HDP na obyvatele, nezaměstnanost, struktura HDP dle sektorů, demografické ukazatele, stav životního prostředí a infrastruktury aj. Legislativa Usnesení vlády České republiky ze dne 17. května 2006 č. 560. PedF, katedra geografie 66 Strukturálně postižené regiony ČR PedF, katedra geografie 67 1. Most 2. Karviná 3. Chomutov 4. Teplice 5. Ostrava-město 6. Frýdek-Místek 7. Nový Jičín 8. Sokolov Hospodářsky slabé regiony ČR PedF, katedra geografie 68 1. Hodonín 2. Znojmo 3. Třebíč 4. Bruntál 5. Opava 6. Jeseník 7. Přerov 8. Šumperk 9. Svitavy 10.Louny 11.území bývalých vojenských újezdů Ralsko a Mladá Regiony s vysoce nadprůměrnou nezaměstnaností okresy: 1. Děčín 2. Ústí nad Labem 3. Litoměřice obce s rozšířenou působností: 1. Ostrov 2. Frýdlant 3. Králíky 4. Bystřice n. Pernštejnem 5. Bučovice 6. Mikulov 7. Šternberk 8. Uničov 9. Kroměříž 10. Rožnov pod Radhoštěm 11. Valašské Klobouky PedF, katedra geografie 69 71PedF, katedra geografie Nástroje regionální politiky ČR PedF, katedra geografie 72 Vytvořen ve vazbě na vznik krajských samospráv. Stanovuje podmínky pro poskytování podpor pro vyvážený rozvoj státu, krajů a obcí (koordinace). Určuje s tím související působnost správních úřadů na všech stupních. Koordinací regionální politiky je kompetenčním zákonem pověřeno MMR ČR. Schválení zákona bylo jednou z podmínek pro vstup ČR do EU. Sjednocení základních principů fungování veřejné správy s platnými principy EU. Dle § 5 tohoto zákona se pořizuje jako základní dokument politiky regionálního rozvoje Strategie regionálního rozvoje. Euronovela zákona 248/2008 Sb. PedF, katedra geografie 73 Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Další předpisy Zákon č. 128/2000, o obcích ve znění pozdějších předpisů Zákon c.129/2000, o krajích ve znění pozdějších předpisů Zákon 215/2004 Sb. o veřejné podpoře Zákon 47/2002 Sb. o podpoře MSP Usnesením vlády č. 707/1998 k vymezení územních statistických jednotek NUTS pro potřeby EU Nařízení vlády č. 310/2004 k regionální mapě intenzity veřejné podpory (od 2007 novelizace) Usnesení vlády ČR č. 560/2006 s vymezením regionů se soustředěnou podporou Usnesení vlády č. 102/2002 o implementačním systému pro podporu ze strukturálních fondů Usnesení vlády č. 682 ze dne 12. července 2000 o Strategii regionálního rozvoje České republiky. PedF, katedra geografie 74 Nástroje regionálního rozvoje a) Existence systému strategických dokumentů: evropská úroveň ­ Strategické obecné zásady Společenství národní úroveň ­ Strategie regionálního rozvoje, Strategie udržitelného rozvoje, Strategie hospodářského růstu, Regionální programy rozvoje, Sektorové politiky, Národní rozvojový plán, Národní strategický referenční rámec krajská úroveň ­ Strategie rozvoje kraje, Program rozvoje kraje, apod. b) Finanční nástroje (zdroje EU, veřejné zdroje, soukromé zdroje) Evropská unie (strukturální fondy ad.) národní úroveň (národní programy) kraj, města (doplňkové programy) c) Metodické nástroje (metodické pokyny, konzultace a poradenství, výzkumné úkoly) PedF, katedra geografie 75 a) Systém strategických dokumentů: Regionální politika versus politika územního rozvoje Politika územního rozvoje ČR 2008 (PUR) Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů Zásady územního rozvoje (ZUR) Územní plán obce Strategie regionálního rozvoje ČR (SRR) Zákon č. 248/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů Program rozvoje kraje (PRK) Rozvojové dokumenty měst a obcí PedF, katedra geografie 76 Strategie regionálního rozvoje pro léta 2007­2013 Schválena dne 17.5.2006 (usnesením vlády ČR č. 560) Globální cíl SRR: vyvážený, harmonický a udržitelný rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva. Strategické cíle SRR: Rozvojově zaměřený cíl (růst a konkurenceschopnost) ­ zvýšení ekonomického potenciálu, konkurenceschopnosti a sociální úrovně regionů ČR na úroveň srovnatelnou s vyspělými regiony Evropy. Disparitně zaměřený cíl (vyvážený rozvoj regionů) ­ zastavení růstu a postupné snižování nepřiměřených regionálních disparit a využívání specifik území. Instrumentální cíl ­ institucionální zabezpečení strategie a zvýšení implementační kapacity. PedF, katedra geografie 77 78 Strategie regionálního rozvoje: Silné stránky regionálního rozvoje Postavení krajů Nízká míra nezaměstnanosti Kvalifikovaná pracovní síla Tradiční struktura osídlení Hustá dopravní síť Diversifikovaný rozvojový potenciál regionů PedF, katedra geografie 79 Strategie regionálního rozvoje: Slabé stránky regionálního rozvoje Narůstání meziregionálních disparit Nízká míra samofinacovatelnosti krajů Funkce obcí s rozšířenou působností Flexibilita pracovníků Zaostávání venkova Údržba komunikací a obslužnost území Nedostatečné využívání místních zdrojů PedF, katedra geografie 80PedF, katedra geografie P2.2 Zvyšování konkurenceschopnosti MSP P1.1 Institucionální systém podpory rozvoje regionů a jejich spolupráce P1.2 Výkonná a efektivní veřejná správa v regionech P3.1 Podpora investic do lidského kapitálu P3.2 Sídelní struktura a bydlení P3.3 Sociální soudržnost v regionech založená na rovnosti příležitostí P4.1 Zajištění regionální a nadregionální dopravní dostupnosti P4.2 Zajištění kvalitní regionální, meziregionální a nadregionální dopravní obslužnosti P4.3 Rozvoj energetických, spojových sítí a zařízení v regionech P5.1 Ochrana životního prostředí včetně přírody P5.2 Šetrné nakládání s materiálovými a energetickými zdroji P5.3 Environmentální vzdělávání, poradenství a osvěta PO 2 Ekonomika regionů PO 3 Lidé a osídlení PO 4 Infrastruktura PO 5 Příroda, krajina a životní pro- středí PO 1 Evropský a ná- rodohospodářský strategický rámec P2.4 Tvorba pracovních míst P2.1 Vytváření podmínek pro dynamický hospodářský rozvoj regionů ČR PrioritníoblastiPriority P6.2 Rozvoj infrastruktury cestovního ruchu PO 6 Cestovní ruch P6.1 Organizace a management cestovního ruchu P6.3 Rozvoj produktu a služeb cestovního ruchu P4.4 Rozvoj informačních technologií v regionech P1.3 Zabezpečení zdrojů financování regionální politiky PO 8 Problémová území P8.1 Zvýšení ekonomické výkonnosti problémových území P8.2 Intervence na trhu práce v územích s neúměrně vysokou nezaměstna- ností P8.3 Podpora řešení specifických problémů rozvoje venkova a periferních území P3.4 Rozvoj a regenerace měst P2.3 Podpora inovačního podnikání a výzkumu v regi- onech P7.1 Organizace a řízení kulturních aktivit PO 7 Kultura P7.2 Rozvoj kulturní infrastruktury a služeb P7.3 Zachování a využívání kulturních památek P7.4 Vzdělávání a informovanost 81 Problémy a disparity Výrazný odstup Prahy Restrukturalizace regionů Rozdíl mezi Čechy a Moravou Disparity uvnitř regionů Disparity uvnitř měst PedF, katedra geografie Úroveň: Národní (Ministerstvo pro místní rozvoj, ostatní ministerstva) Regionální (Regionální rada NUTS 2) Krajská (Orgány krajské samosprávy) Obecní (Orgány obecní samosprávy) Ostatní (ČSÚ, Koordinační a poradní orgány aj.) Institucionální zajištění RP PedF, katedra geografie 82 Strukturální fondy (viz. regionální politika EU) Národní dotace b) Finanční nástroje PedF, katedra geografie 83 Finanční nástroje: národní regionální programy 1. Podpora obnovy venkova 3 dotační tituly: * DT č. 1 ­ Podpora vítězů soutěže Vesnice roku * DT č. 2 - Podpora zapojení dětí a mládeže do komunitního života v obci * DT č. 3 ­ Podpora spolupráce obcí na obnově a rozvoji venkova 2. Podpora úprav bývalých vojenských areálů k obecnímu využití 2 dotační tituly: * DT č.1 ­ Infrastruktura a rekonstrukce * DT č.2 - Aktualizace územně plánovací dokumentace obcí 3. Obnova obecního a krajského majetku postiženého živelní nebo jinou pohromou 2 dotační tituly DT č. 1 DT č. 2 PedF, katedra geografie 84 Institucionální nástroje subjektů regionálního rozvoje Zákony (zákon o podpoře regionálního rozvoje). Strategie regionálního rozvoje. Program obnovy venkova. Státní rozpočet a národní fondy (např. Státní fond životního prostředí, Fond rozvoje bydlení, Státní fond dopravní infrastruktury atd.). PedF, katedra geografie 85 Program obnovy venkova Cíl: vytvořit organizační a ekonomické podmínky k podnícení a k podpoře obyvatel venkova a samospráv venkovských obcí k tomu, aby se vlastními silami snažili o harmonický rozvoj zdravého životního prostředí, udržování přírodních a kulturních hodnot venkovské krajiny a rozvoj ekologicky nezávadného hospodářství. Zajišťuje realizaci Programu obnovy vesnice, přijatého vládou České republiky 29. května 1991. PedF, katedra geografie 86 Dotační tituly: 1. Obnova a údržba venkovské zástavby a občanské vybavenosti 2. Komplexní úprava veřejných prostranství 3. Obnova a zřizování veřejné zeleně 4. Rekonstrukce místních komunikací, výstavba cyklistických a pěších stezek, rekonstrukce a výstavba veřejného osvětlení 5. Zpracování urbanistických studií a územních plánů 6. Projekty obcí na vzdělávání a poradenství v oblasti rozvoje venkova a obnovy vesnice 7. Integrované projekty venkovských mikroregionů 8. Projekty k rozvoji infrastruktury 9. Přímé dotace technické infrastruktury Program obnovy venkova PedF, katedra geografie 87 Ukončené výzkumné programy 1. Výzkum pro potřeby státní správy (2004-2006) 2. Výzkum pro potřeby regionů (2004-2006) Stávající výzkumné programy 1. Výzkum pro řešení regionálních disparit 2007 ­ 2011 2. Program zaměřený na řešení romské problematiky 3. Budoucí nový program výzkumu a vývoje b) Metodické nástroje PedF, katedra geografie 89 Úkol * Pokud spadáte do některého z okresů/regionů s vymezenou podporou státu, zjistěte, zdali byl v poslední době zrealizován nějaký projekt pomocí dotace. * Zjistěte jaké další možnosti podpory projektů jsou v rámci regionální politiky ČR možné? PedF, katedra geografie 90