ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 1 PRÁCE S MAPOU Téma hodiny: Mapy a plány Ročník: čtvrtý Tematický okruh: Místo, kde žijeme Časová náročnost: 25-30 minut Výchovně vzdělávací cíl: Žák rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map. Žák vyhledá objekty na ortofotomapě a následně na turistické mapě. Žák vyhodnotí změny místní krajiny na základě rozdílů mezi historickou mapou a ortofotomapou. Kompetence k učení: vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení. Operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí Kompetence sociální a personální: Účinně spolupracuje ve skupině. Přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají. Pomůcky: listy s mapami Nového Bydžova: základní, turistická, ortofotomapa, historická, fixy, fotografie a pohlednice Nového Bydžova, pracovní list Nový Bydžov na mapách. Popis aktivity: Aktivita je založena na uplatnění regionálního principu. Žáci pracují ve 4-5 členných skupinách. Pro plnění úkolů dostanou sadu map Nového Bydžova, sadu fotografií a list s pokyny pro skupinovou práci. V jakém pořadí budou žáci jednotlivé úkoly plnit, jak si práci zorganizují atd., ponechám zcela na jejich rozhodnutí. K dispozici mají tiskoviny a knihy o Novém Bydžově a přístup na internet. Vyhodnocení probíhá společně podle jednotlivých částí na pracovním listu, skupina zvolí mluvčího za svoji skupinu a ten vysvětlí postup a výsledek práce, společně obodujeme. Vyjma úkolu týkajícího se půdorysu města a městských bran, ten je provázán s následující hodinou (=vycházka, zaměřená na historii města - založení města na zelené louce,..) ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 2 NOVÝ BYDŽOV NA MAPÁCH 1. část Na fotomapě označ náměstí, budovu radnice, kostel sv. Vavřince a naši školu. Stejné objekty vyhledej a vyznač na základní mapě. (Přílohy 6,7,8) Na náměstí vystoupili z autobusu kamarádi, vyznač fixem v základní mapě nejvhodnější trasu ke škole. Nakresli plánek této trasy. ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 3 2. část Vyhodnocení informací z turistické mapy: (Příloha 2) Co se dozví turista z mapy o našem městě? Jak zjistí, jestli je tu např. muzeum, koupaliště,...? Do tabulky překresli k názvu mapovou značku a přiřaď fotografii místa. (koupaliště, muzeum, kostel, památník, železniční zastávka) KOUPALIŠTĚ MUZEUM KOSTEL PAMÁTNÍK ŽELEZNIČNÍ ZASTÁVKA ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 4 3. část Změny místní krajiny: (Příloha 4 a 5) Popiš, co vidíš na staré a na nové mapě Nového Bydžova, napiš, jaký je mezi nimi rozdíl. Porovnej stezky, cesty a silnice na historické mapě a současné fotomapě. Charakterizuj vztah mezi starými cestami a silnicemi. Přibylo nebo ubylo orné půdy? Proč? Na současné mapě vyznač starší rozlohu města, charakterizuj půdorys města, odhadni, kde byly městské brány (správnost ověříš na vycházce ,,po městských hradbách"příští hodinu) ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 5 Přílohy: Příloha 1 ­ základní mapa Nového Bydžova Příloha 2 ­ turistická mapa Nového Bydžova Příloha 3 ­ ortofotomapa Nového Bydžova Příloha 4 - historická mapa Nového Bydžova Příloha 5 - fotomapa pro srovnání s historickou mapou Příloha 6 ­ fotomapa centra Nového Bydžova Příloha 7 ­ fotomapa centra Nového Bydžova s legendou Příloha 8 ­ základní mapa centra Nového Bydžova ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 6 Příloha 1 (základní mapa) ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 7 Příloha 2 (turistická mapa) ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 8 Příloha 3 (fotomapa) ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 9 Příloha 4 (historická mapa) ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 10 Příloha 5 (fotomapa pro srovnání s historickou mapou) ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 11 Příloha 6 ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 12 Příloha 7 ZS1MK_PD1 Jana Vaníčková, 208959 13 Příloha 8