Erwin Panofsky Význam ve výtvarném umění Praha, Odeon 1981, originál New York 1955 Předmět interpretace Akt interpretace 1. Prvotní neboli přirozený význam Předikonografický popis A – faktický, B – výrazový – vytvářející (a pseudo-formální analýza) svět uměleckých motivů 2. Druhotný neboli konvenční význam Ikonografický rozbor vytvářející svět obrazů, příběhů a alegorií 3. Vnitřní význam neboli obsah vytvářející Ikonologická interpretace svět symbolických hodnot Vybavení pro interpretaci Opravný princip interpretace Ad 1. Praktická zkušenost Dějiny stylu (s ohledem na způsob, (obeznámenost s předměty a událostmi) jak byly v různých obdobích prostřed- nictvím forem vyjadřovány předměty a události) Ad 2. Znalost literárních pramenů Dějiny typů (přihlédnutí ke způsobu (obeznámenost se specifickými tématy a pojmy) jakým byla v různých obdobích prostřed- nictvím předmětů a událostí vyjadřována témata a pojmy) Ad 3. Syntetická intuice (obeznámenost Dějiny kulturních symptomů neboli s podstatnými tendencemi lidského myšlení), symbolů obecně (přihlédnutí ke způsobu, podmíněná osobní psychologií a „světovým jak byly v různých obdobích prostřednic- názorem“. tvím témat a symbolů vyjadřovány podstatné tendence lidského myšlení)